- پنجشنبه, 17 اکتبر 2013
- خبرنگار
- بدون دیدگاه
- اخبار پیشخوان
- 3183
این نوشته تنها اشارهای است به برخی مسئولین، تا همین ابتدای امر جلوی پیدایش احتمالی رمی جمرات و طواف و… را در دل این گذرگاه بگیرند
شبیهسازی به عرفات، گردهمآوردن بانوان سفید پوش، برپایی خیمههایی به سبک آنچه در صحرای عرفات بر پا میشود و ایجاد قداست تبلیغاتی برای این مکانها، تنها راه را بر انحراف شعائر دینی و آیینهای مذهبی باز میکند. این نوشته تنها اشارهای است به برخی مسئولین، تا همین ابتدای امر جلوی پیدایش احتمالی رمی جمرات و طواف و… را در دل این گذرگاه بگیرند.
به گزارش انارما، استان کرمان همیشه گذرگاه بوده. از گذرگاه مارکوپولو برای عبورش به سمت چین، تا گذرگاه دیکتاتور ملعون برای تبعیدش به موریس. یکی با گذرش از کرمان، نام این دیار را در تاریخ بلند آوازه کرده و دیگری با عبورش مردم را به یاد حقارت تحمیل شده بر کرمانیان در عصر شاه خونخوار قاجار انداخته.
این میان، اما گذرگاههای بسیاری در استان کرمان هستند که بدون اینکه صاحبنامی از آنها گذشته باشد، نام بلندی به خود گرفتهاند و همین، سوالهای زیادی در اذهان به وجود آورده که دلیل نامگذاری این مسیرها که نام «گذرگاه ابوالفضل» به خود گرفتهاند، چیست؟
بیشک پسوند «علیهالسلام» که بعد از نام «ابوالفضل» آورده میشود، اشاره به حضرت عباس ابنعلی علیهماالسلام دارد، اما باور این مسئله که ایشان از کرمان و از تعداد زیادی روستا و شهر عبور کرده باشند و مردم به احترام ایشان مسیرهای مختلف عبور ایشان را به نام «گذرگاه ابوالفضل» بشناسند و تکریم کنند، سخت است.
در کرمان فراوانی دو چیز دیده میشود، یکی همین «گذرگاه ابوالفضل»، و دیگری مکانهای فراوانی به نام مهدیه که به نام حضرت صاحبالزمان علیهالسلام نامگذاری شدهاند. موضوع این نوشته اما «گذرگاه ابوالفضل» نیست، مهدیه هم نیست. فراوانی این امکنه و نامگذاری است که باعث شده نگاه عموم مردم به اینمکانها عادی شود و در پناه همین، برخی مکانهای منتسب به این بزرگواران بدون هیچ دلیلی و قداست ویژهای، لقب «مقدس» به خود بگیرند.
مراسم دعای عرفهی امسال هم مثل سالهای گذشته در کنار کوههای موسوم به صاحب الزمان در حاشیهی شرقی شهر کرمان برگزار شد و هنوز کسی دلیل ملقب کردن این مسجد و مهدیهی حولش را به نام «مقدس»نمیداند.
بیشک مسئولین باید توضیح برای این امر داشته باشند و ذهن هزاران نفر مومنی را که هر هفته به شوق ارتباط معنوی با امام زمان علیهالسلام در این مکان حضور مییابند را در قبال این قداست خودساخته روشن کنند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که دلایلی از جمله مقایسهی تعداد حاضرین در مراسم دعای ندبه و نیز سعی در ایجاد مشابهت بین این مسجد و مسجد مقدس جمکران – که فلسفهی وجودش به اذن و فرمان امام زمان علیه السلام بوده- کاری غلط است. با این وصف، نام بردن از مسجدی که مثل هزاران مسجد عادی دیگر از قداست معمول خود برخوردار است، با نام مقدس، چندان پسندیده به نظر نمیرسد و بیم آن میرود که افرادی سودجو از صداقت مردم سوءاستفاده کنند.
در انتها جا دارد اشارهای بشود به تبلیغات گستردهای که در روزهای منتهی به عرفه در شهر کرمان پخش شد و از خانمها خواسته بود با لباس سفید در مکانی خاص برای قرائت دعای عرفه جمع شوند. این مکان تنها وجه قداستش، پذیرایی از وجود نازنین شهید گمنام است و بس. لذا شبیهسازی آن به عرفات، گردهمآوری بانوان سفید پوش، برپایی خیمههایی به سبک آنچه در صحرای عرفات بر پا میشود و ایجاد قداست تبلیغاتی برای امثال این مکانها، تنها راه را بر انحراف شعائر دینی و آیینهای مذهبی باز میکند.
این نوشته تنها اشارهای است به برخی مسئولین، تا همین ابتدای امر جلوی پیدایش احتمالی رمی جمرات و طواف و… را در دل این گذرگاه بگیرند.
یادمان باشد کرمان در محاصرهی آیینهای نوظهور است…
منبع: نقطه نیوز