شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ | Saturday 9 November 2024

انقلاب در حجاب و رنگ از آن حرف‌هایی است که هرچند در میان دغدغه عمیق مردم برای بهبود شرایط اقتصادی و انتظار بی صبرانه آنها برای تحقق وعده‌های دولت که بهبود معیشت نیز جزئی از آنها است، گم می‌شود اما دغدغه این روزهای کسانی است بیشترین دلواپسی آنها مثلا رفع فیلتر فیس بوک است! به […]

انقلاب در حجاب و رنگ از آن حرف‌هایی است که هرچند در میان دغدغه عمیق مردم برای بهبود شرایط اقتصادی و انتظار بی صبرانه آنها برای تحقق وعده‌های دولت که بهبود معیشت نیز جزئی از آنها است، گم می‌شود اما دغدغه این روزهای کسانی است بیشترین دلواپسی آنها مثلا رفع فیلتر فیس بوک است!

به گزارش  انارما، مجلس هفته خود را با نطق علی لاریجانی شروع کرد؛ نطقی که در واقع بعد از تعطیلی دو هفته ای مجلس، اعلام موضع و بازخوانی رویدادهایی بود که در این روزها رخ داده است و اتفاقا  در هر کدام رد پایی از بیوت و نزدیکان بزرگان انقلاب دیده می‌شد.

لاریجانی در سخنان خود گریزی به خاطره‌گویی‌های نا به جا از امام راحل زد و در ادامه به حرف‌هایی رسید که این روزها مصادیق زیادی از آن را دیده‌ایم و به اعتقاد او نشان می‌دهد که «دریافت روشنی از گذشته حاصل نشده است.»

حرف‌هایی که هرچند در میان دغدغه عمیق مردم برای بهبود شرایط اقتصادی و انتظار بی صبرانه آنها برای تحقق وعده‌های دولت که بهبود  معیشت نیز جزئی از آنها است، گم می‌شود اما دغدغه این روزهای کسانی است بیشترین دلواپسی آنها مثلا رفع فیلتر فیس بوک است!
«شل دینی» واژه‌ای به تناسب برخی تحرکات

«کشور ما درگیر مشکلات حاد اقتصادی است و اگر همه اراده ها معطوف شود ممکن است امکان برطرف کردن این مشکلات فراهم شود.» لاریجانی با تذکر این نکته، این را هم متذکر شد که  امروز زمان نظریه‌پردازی‌های بی‌پایه نیست، کشور نیاز به انقلاب در رنگها در مورد حجاب ندارد.

رئیس مجلس که البته در واژه سازی ید طولایی دارد برای توصیف این تحرکات عبارت «شل دینی» را ابداع کرد و این بار واضح‌تر مخاطبان خود را معرفی کرد و گفت: شل دین بودن هنر نیست به خصوص آن کسانی که از بیوت صالحین هستند باید بدانند که تربیت انسان های مومن مورد نظر است.

ریشه نظریه‌پردازی‌های بی پایه کجاست؟

با این همه این «نظریه‌پردازی‌های بی پایه» موضوعی نیست که صرفا این برخی درگیر و دچار آن هستند بلکه در سالهای اخیر و به خصوص در مقاطعی که دغدغه‌های جامعه معطوف به مسائل دیگری بود؛ به چشم می‌خورد و برخی که به قول لاریجانی منتسب به «بیوت صالحین» بودند بنیانگذار و آغازگر اینگونه مباحث بودند.

فائزه هاشمی، دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سالهای اولیه پس از جنگ نیز چنین تئوری‌پردازی‌های از خود بر جای گذاشته و موضوع دوچرخه سواری زنان و تلاش ناموفق برای ارائه الگویی متفاوت از حجاب زنان را در کارنامه خود داشت؛ در اردیبهشت ماه سال 88 با حضور در یک برنامه تلوزیونی زنده از اینکه رنگ تیره و مرده مشکی پس از انقلاب به عنوان فرهنگ در چادر، مقنعه، مانتو و روسری زنان ایرانی وارد شد، اظهار تأسف کرد.

فائزه هاشمی: متاسفانه رنگ مشکی ارزش شد

او گفت: هميشه سعي مي‌کنم از کليشه‌ها فرار کنم، نمي‌خواهم تابع کليشه‌ها باشم، متأسفانه بعد از انقلاب ما يک سري رفتارها براي خانم ها ارزش شد، رنگ مشکي ارزش شد، چادر مشکي، مانتو مشکي، مقنعه مشکي، روسري مشکي، و رنگ هاي تيره و مرده ارزش شد.

زهرا اشراقی در گفت‌وگویی که به مناسبت سالگرد ارتحال امام در سال  89 با سایت جماران وابسته به موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) داشت مدعی شده بود که اگر امام اکنون زنده بود می‌توانست اثرات زیادی بگذارد و چون آن زمان مسأله جنگ و منافع ملي مطرح بود، موضوعي چون اجباري بودن حجاب و… تحت‌الشعاع قرار مي‌گرفت.

زهرا اشراقی در سال 89: حجاب اجباری قانون نبود، دستورالعمل اداری بود

همسر محمدرضا خاتمي  درباره نظر امام پيرامون حجاب نيز گفت: هنوز هم بعضي‌ها در مورد اينكه حجاب چگونه بايد باشد و نظر امام در اين باره چه بود، حرف مي‌زنند و حتي آقايان در مقابل من كه سال‌ها با امام بودم و عقايد ايشان را به خاطر دارم، صف‌گيري مي‌كنند. او می‌گوید: در مورد اجباري بودن حجاب هم ما قانوني نداريم، بلكه دستورالعملي اداري است. زيرا حجاب امري سليقه‌اي است. وي در پاسخ به اين سئوال كه «ولي امام در سال 58 دستور داده بودند كه در ادارات همه بايد حجاب داشته باشند، در غير اين صورت بايد اخراج شوند» گفت: آن يك دستور بود، ولي تبديل به قانون نشد و تعريفي از حجاب نداريم.

یک اشراقی دیگر در سایت جماران: حجاب اجباری جای شک است

در مرداد ماه امسال نعیمه اشراقی هم در گفت‌وگو با سایت جماران گفت: حجاب به این شدتی که بعضی علما بر آن پافشاری می‌کنند، نیست و ما یک کم غلظت آن را زیاد کرده‌ایم. مثلاً حجاب زنان پیغمبر با حجاب زنان دیگر فرق می‌کرده، و برای بقیه سختگیرانه نبوده است و ما خودمان، حجاب را سخت کردیم. برای مثال، استفاده از چادر برای کسی که فعالیت اجتماعی می‌کند، پوشش سخت و نامناسبی است، زیرا عملاً یک دست را از او گرفته است، زیرا یک دست او باید به چادرش باشد. البته نمی‌توان به طور کلی گفت که چادر خوب است یابد.

او می‌گوید:  “اما این مسئله که حکومت بیاید و حجاب را اجباری کند، از نظر شرعی برای من جای شک است و بهتر بود که ما حجاب را اجباری نمی‌کردیم.”

اشراقی در سال 92:می‌خواهیم انقلاب در رنگها را شروع کنیم

از سوی دیگر در هفته‌های اخیر نظیر چنین اظهاراتی که انقلاب در حجاب را دنبال می‌کند، از سوی زهرا اشراقی، نوه دختری امام خمینی (ره) مطرح شده است. زهرا اشراقی در گفتگو با بخش فارسی الشرق الاوسط می‌گوید که همواره می‌خواسته در زمینه نحوه پوشش و حجاب زنان ایرانی خط شکن و تابو شکن باشد.

او می‌گوید: همیشه هم مخالف طرز لباس پوشیدن خانم های فعال در حکومت بوده ام وبه هیچ وجه موافق آن نیستم. اگر می خواهند اسلام را معرفی کنند می توانند با لباس و حجاب بهتری این کار را انجام دهند. اتفاقا می خواستم در فیس بوک اعلام کنم و خطاب به خانم ها بگویم بیایید کم کم از رنگ شاد استفاده کنیم. احتمالا چنین کاری هم بکنم تا یک انقلاب رنگ را شروع کنیم.»

او که می‌خواهد بنیانگذار چینین انقلابی به زعم خود باشد؛ به اقدامات عملی اش هم در این زمینه اشاره کرده و می‌گوید: من چند روز پیش در اینستگرام چند تا از عکس های بدون چادرم را منتشر کردم. چند نفر که خیلی مذهبی هستند گفتند عکس شما بدون چادر است و حجاب شما خوب نیست. من هم در پاسخشان نوشتم که من همین هستم، شما نگاه نکنید!

او گرچه دولت روحانی را فرصت خوبی برای این انقلاب می‌داند اما با پوشش مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه مخالف است و می‌گوید: من مخالف نوع پوشش ایشان هستم به نظرم باید پوششان را تغییر بدهند. فکر می کنم باید از رنگ روشن استفاده کنند.
اشراقی حتی پا را فراتر گذاشته و پیش بینی کرده که تا دو سال دیگر حکم حجاب اجباری لغو شود!

زهرا اشراقی در روزهای بعد هم با دفاع از سخنان خود درباره ضرورت تحول در رنگ پوشش مردم – اعم از زن و مرد – می گوید این کار باید توسط خود جامعه آغاز شود و امروز بهترین زمان برای این تحول است.

فائزه هاشمی: حجاب مساله‌ای شخصی است

اما در هفته‌های اخیر بار دیگر اظهار نظرهای مشابهی از فائزه هاشمی در این زمینه شنیده‌ایم. او حجاب را مساله‌ای شخصی توصیف می‌کند و معتقد است که بدحجابی‌ها در واقع واکنش به فشارها است . او  ۲۲ آذر ماه سال 90 هم در نشستی تخصصی که به دعوت حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان ” خاورمیانه و چشم انداز حکومت های مردم سالار” برگزار شده بود، با بیان اینکه مردم کشورهای مصر و تونس و سایر کشور های مسلمان منطقه خواهان اسلام ترکیه ای هستند و اسلام ایرانی را قبول ندارند افزود: مگر جمهوری اسلامی ایران در طول این ۳۳ سال چه دستاوردی داشته که کشورهای دیگر بخواهند از ایران الگو برداری کنند. مردم این کشورها اسلام ترکیه را می خواهند که به حجاب و پوشش زنها کاری ندارد.

اینگونه مباحث البته در سالهای اخیر هم جسته و گریخته از سوی برخی عنوان می‌شد و اظهار نظر درباره رنگ چادر در ویژه نامه‌ جنجالی روزنامه ایران در دولت احمدی نژاد نمونه‌ای از آن بود؛ آنجا که کلهر گفته بود: رنگ مشکی چادر را ناصرالدین شاه از مجالس عیاشی اروپا آورد! لاریجانی البته این دوران را نیز یادآوری کرده و می‌گوید: در دوره اصلاحات عده‌ای تلاش کردند با ارائه ناقص و ظاهری مدرنیته میدان تاخت و تاز علیه اسلام و انقلاب باز کنند. در هشت سال گذشته هم که متاسفانه به ریش اصولگرایان گره خورده است با طرح مسائلی چون مکتب ایرانی اسلامی تلاش‌های ناشیانه برای رواج اندیشه‌های ناسیونالیستی موجب کشمکش‌های فراوان شده است.

پیگیری موضوعاتی همچون خط شکنی و تابو شکنی در حجاب و انقلاب در رنگ حجاب این روزها در حالی صورت می‌گیرد که دولت یازدهم تقریبا 70 روز از عمر خود را سپری کرده است و برای تحقق وعده 100 روزه بهبود معیشت کمتر از یک ماه فرصت دارد؛ وعده‌ای که بر مبنای واقعیات اقتصادی کشور داده شد و برای تحقق نیازمند عزم عمومی است. هرچند انقلاب در معیشت آن هم در این فرصت کوتاه مورد انتظار نیست اما حرکت در این مسیر نیازمند تشخیص درست اولویت‌ها است و به واقع به جای آنکه به روزها و ماههای آغازین عمر دولت به عنوان فرصتی برای رواج «شل دینی» توجه شود، باید به عنوان مهلتی برای آغاز یک تحول اقتصادی و معیشتی نگریست و به نظر مي رسد فعالين سياسي و حاميان دولت با اظهار نظرها و رفتارهاي خود بايد اين فرصت را براي دولت در جهت رسيدگي به وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم بيشتر فراهم كنند نه اينكه با اظهاراتي مطابق مباحث روزهاي اخير سعي شود مسير دولت را از اهداف اصلي خود دور كنيم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

آشنایی با حق واخواهی در دعاوی حقوقی

یکی از تمهیدات قانون آیین دادرسی مدنی به منظور رعایت اصل تناظر و رعایت حق دفاع خوانده در هنگام رسیدگی به دعاوی، واخواهی می باشد. واخواهی مختص رای غیابی است و صرفا در صورتی ایجاد می شود که شرایط ۴ گانه ...

یادداشت های خصوصی