پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

امسال حجم تولید پسته کاهش یافت و در مقابل صادرات نیز کاهش‌یافته است این در حالی است که پسته صادراتی در انبارها وجود دارد اما درخواست در بازار جهانی کم شده است…

صادرات پسته

به گزارش انارما ، محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران و استان کرمان اظهار داشت: پسته یکی از مزیت‌های عمده صادرات غیرنفتی در کشور است و پسته کالایی است که ما در خصوص تولید آن انحصار و مزیت داریم و در هر وضعیتی درزمینهٔ اقتصاد خارجی نیز صادرات پسته راه خود را پیداکرده و متوقف نشده است.

تولید کنندگان نگران افت صادران نباشند وضعیت جبران می شود

وی تصریح کرد: ۱.۷ میلیارد دلار ارزش صادرات سالیانه پسته ایران است اما این صنعت به‌شدت توسط پدیده خشک‌سالی تهدید می‌شود و نیازمند حمایت ویژه برای حفظ این مزیت هستیم.

وی تصریح کرد: افت صادرات پسته تا این زمان از سال نسبت به سال‌ها قبل مطمئناً تا انتهای سال جاری جبران خواهد شد.

جلال پور ادامه داد: وضعیت کنونی ارز و وضعیت بازار چین دلیل اصلی افت قیمت و صادرات بوده است.

به دلیل وجود کالای مانده از قبل در بازار جهانی به‌خصوص در چین میزان درخواست واردات کاهش‌یافته است که باگذشت زمان و کاهش این ذخایر تقاضاها افزایش می‌یابد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به دلیل وجود کالای مانده از قبل در بازار جهانی به‌خصوص در چین میزان درخواست واردات کاهش‌یافته است که باگذشت زمان و کاهش این ذخایر تقاضاها افزایش می‌یابد و آنچه هم‌اکنون از وضعیت گمرک‌ها و صادرات دیده می‌شود نشان‌دهنده آغاز موج تقاضا برای پسته ایران در سال جاری است.

وی تأکید کرد که در این خصوص نگرانی وجود ندارد و پسته ایران با مشکل صادرات مواجه نخواهد شد.

در شرایطی که کارشناسان اقتصادی کشور بر اقتصاد غیرنفتی تأکید دارند و وابستگی بیش‌ازحد ایران به نفت موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیر شده است حمایت از تولیدات غیرنفتی و مزیت‌های بومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در این میان حمایت از پسته از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار است، بااین‌وجود خشک‌سالی به‌عنوان تنها سد مقابل افزایش تولید پسته نه‌تنها جلوی گسترش تولید این محصول را گرفته بلکه هرسال نیز از حجم تولید ثابت پسته ایران می‌کاهد و در مقابل آمریکا بر حجم تولید خود می‌افزاید.


محمد سلطانی نژاد، فعال درزمینهٔ صادرات پسته  می‌گوید: امسال حجم تولید پسته کاهش یافت و در مقابل صادرات نیز کاهش‌یافته است این در حالی است که پسته صادراتی در انبارها وجود دارد اما درخواست در بازار جهانی کم شده است.

وی افزود: در استان کرمان با مشکل جدی درزمینهٔ آبیاری باغ‌های پسته مواجه هستیم بطوریکه بسیاری از باغ‌های پسته خشک‌شده‌اند و یا با کمبود تولید مواجه هستند این در حالی است که سال‌ها هشدار بروز چنین مشکلاتی داده‌شده بود اما برنامه‌ریزی برای حل آن صورت نگرفته است.


ظرفیت پسته آمریکا در روسیه توسط ایران اشغال شود

سید محمود ابطحی عضو هیئت‌مدیره انجمن پسته در خصوص بازار پسته ظرفیت صادرات به روسیه را در طول سال ۳۰ هزار تن دانست و افزود: باید مذاکرات لازم صورت گیرد تا بتوانیم این ظرفیت را به پسته ایران اختصاص دهیم.

وی گفت: باید از شرایط موجود استفاده کنیم روسیه درگذشته نیمی از نیاز خود را از آمریکا وارد می‌کرد که حالا وارداتشان از آمریکا متوقف‌شده است و باید این نیاز را جواب دهیم و اجازه ندهیم توسط تولیدکنندگان دیگر کشورها تأمین شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی