پنج شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳ | Thursday 7 November 2024

از آنجا که انسان یک موجود اجتماعى است، جامعه بزرگى که در آن زندگى مى کند، از یک نظر همچون خانه او است و حریم آن، همچون حریم خانه او محسوب مى شود، پاکى جامعه، به پاکى او کمک مى کند و آلودگى آن به آلودگیش.

از آنجا که انسان یک موجود اجتماعى است، جامعه  بزرگى که در آن زندگى مى کند، از یک نظر همچون خانه او است و حریم آن، همچون حریم خانه او محسوب مى شود، پاکى جامعه، به پاکى او کمک مى کند و آلودگى آن به آلودگیش.

به گزارش “انارما” : از آنجا که انسان یک موجود اجتماعى است، جامعه  بزرگى که در آن زندگى مى کند، از یک نظر همچون خانه او است و حریم آن، همچون حریم خانه او محسوب مى شود، پاکى جامعه، به پاکى او کمک مى کند و آلودگى آن به آلودگیش. 
روى همین اصل، در اسلام با هر کارى که جوّ  جامعه را مسموم، یا آلوده کند شدیداً مبارزه شده است. 
اگر مى بینیم در اسلام، با غیبت، شدیداً مبارزه شده، یکى از فلسفه هایش این است که: غیبت، عیوب پنهانى را آشکار مى سازد و حرمت  جامعه را جریحه دار مى کند. 
اگر مى بینیم دستور عیب پوشى داده شده، یک دلیلش همین است که گناه جنبه عمومى و همگانى پیدا نکند. 
اگر مى بینیم  گناه آشکار اهمیتش بیش از گناه مستور و پنهان است تا آنجا که در روایتى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم:«الْمُذِیعُ بِالسَّیِّیَهِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّیَهِ مَغْفُورٌ لَهُ»؛ (آن کس که  گناه را نشر دهد مخذول و مطرود است و آن کس که گناه را پنهان مى دارد مشمول آمرزش الهى است). (۱)
و اگر مى بینیم در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده، نیز دلیلش همین است. 
اصولاً، گناه همانند آتش است، هنگامى که در نقطه اى از جامعه این آتش روشن شود، باید سعى و تلاش کرد که آتش، خاموش، یا حداقل محاصره گردد، اما اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطه اى به نقطه دیگر ببریم، حریق، همه جا را فرا خواهد گرفت و کسى قادر بر کنترل آن نخواهد بود. 
از این گذشته، عظمت گناه در نظر عامه مردم و حفظ ظاهر جامعه، از آلودگى ها خود سد بزرگى در برابر فساد است، اشاعه فحشاء، نشر گناه و تجاهر به فسق این سد را مى شکند، گناه را کوچک مى کند، و آلودگى به آن را ساده مى نماید. 
در حدیثى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:«مَنْ اَذَاعَ فَاحِشَهً کَانَ کَمُبْتَدِیِهَا»؛ (کسى که کار زشتى را نشر دهد، همانند کسى است که آن را در آغاز انجام داده). (۲)
در حدیث دیگرى از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) مى خوانیم: مردى خدمتش آمده، عرض کرد: فدایت شوم از یکى از برادران دینى کارى نقل کردند که من آن را ناخوش داشتم، از خودش پرسیدم انکار کرد، در حالى که جمعى از افراد موثق این مطلب را از او نقل کرده اند، امام فرمود:«کَذِّبْ سَمْعَکَ وَ بَصَرَکَ عَنْ اَخِیْکَ وَ اِنْ شَهِدَ عِنْدَکَ خَمْسُونَ قُسامَهً وَ قالَ لَکَ قَوْلٌ فَصَدِّقْهُ وَ کَذِّبْهُمْ وَ لا تُذِیْعَنَّ عَلَیْهِ شَیْیاً تَشِیْنُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوَّتَهُ، فَتَکُونُ مِنَ الَّذِیْنَ قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ اِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ اَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ اَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَهِ»(۳)؛ (گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن، حتى اگر پنجاه نفر سوگند خورند که او کارى کرده و او بگوید: نکرده ام از او بپذیر و از آنها نپذیر، هرگز چیزى که مایه عیب و ننگ او است و شخصیتش را از میان مى برد در جامعه پخش مکن، که از آنها خواهى بود که: خداوند درباره آنها فرموده: کسانى که دوست مى دارند زشتى ها در میان مومنان پخش شود عذاب دردناکى در دنیا و آخرت دارند). (۴)؛ (۵)
ذکر این نکته نیز لازم است که «اشاعه فحشاء» اشکال مختلفى دارد: 

گاه به این است که بی حجابی و بی عفتی را در جامعه رواج دهد
گاه، به این مى شود که: دروغ و تهمتى را دامن بزند و براى این و آن بازگو کند.
گاه، به این است: مراکزى که موجب فساد و نشر فحشاء است به وجود آورد. 
گاه، به این است که: وسایل معصیت در اختیار مردم بگذارد و یا آنها را به گناه تشویق کند.
بالاخره گاه، به این حاصل مى شود که: پرده حیا را بدرد و مرتکب گناه در ملاء عام شود، همه اینها مصداق «اشاعه 
فحشاء» است؛ چرا که مفهوم این کلمه، وسیع و گسترده مى باشد .

گاه به این است که بی حجابی و بی عفتی را در جامعه رواج دهد(۶)

گرداورنده: الف/چ

پی نوشت:

(۱). «اصول کافى»، جلد ۲، باب ستر الذنوب.

(۲). «اصول کافى»، باب التغییر.(جلد ۲، صفحه ۳۵۶، چاپ دار الکتب الاسلامیه).

(۳). سوره نور، آیه۱۹٫

(۴). کتاب«ثواب الاعمال»، صفحه ۲۴۷، طبق نقل تفسیر«نور الثقلین»، جلد ۲، صفحه ۵۸۲٫٫

(۵). البته این مسأله استثناهائى دارد، از جمله موضوع شهادت در دادگاه و یا مواردى براى نهى از منکر که هیچ راهى جز پرده برداشتن از روى زشت کارى یک نفر وجود ندارد.

(۶). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و نهم، ج ۱۴، ص ۴۳۴٫

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

اقا یکشنبه 18 دسامبر 2016 - 1:39 ب.ظ

شما که لالایی سترون میشه چرا خواب نمیرین سایت شما با اون سایت دارین به هم تهمت میزنین یعنی چه !!!

علی یکشنبه 18 دسامبر 2016 - 4:38 ب.ظ

بسیار دقیق و مستند…کجاست اون مسئولی که باید در برابر اشاعه ی فحشا تمام قد بایسته؟؟این حقوقی که میگیری حلاله؟؟؟

ناشناس یکشنبه 18 دسامبر 2016 - 6:47 ب.ظ

واقعا عالی بود تا به حال از این دید به اثار گناه فکر نکرده بودم ،واقعا اموزنده بود

دوستدار انارما یکشنبه 18 دسامبر 2016 - 7:17 ب.ظ

ممنون از متن شما

ناشناس یکشنبه 18 دسامبر 2016 - 11:27 ب.ظ

احسنت انار ما مطلب بسیار تاثیر گذاری بود البته از این مطالب در سایتتان کم کار میکنید

ناشناس دوشنبه 19 دسامبر 2016 - 12:29 ق.ظ

مطلب بسیار زیبا و در عکس انتخابی هم بسیار ظریف و خوش ذوقی به خرج دادید

عضو هیات علمی دانشگاه ولی عصر دوشنبه 19 دسامبر 2016 - 12:40 ق.ظ

مطلب بسیار خوب وارزنده وبه جایی بود درد امروز جامعه ما همین است که به قران رجوع نمیکنیم ببینید که آیات قرآن چه زیبا راه درست زندگی کردن وایجاد یک جامعه صالح وحیات طیبه را به انسان گوشزد میکنند من از شما ودست اندر کاران این سایت به خاطر مطلب خوبتان تشکر میکنم

قطره دوشنبه 19 دسامبر 2016 - 1:29 ق.ظ

باسلام وبادرود هرکسی با یاد حق از یک خود خواند سرود
بندگی را پیشه بنموده از اصول گردد روان چون اب رود
چونکه عیب خود پنهانی و از دیگر خود هردم گویم بهر سود
خود خراب دیگر خراب این چاه ویل است با سیاهی وکبود
هرکسی میتواند هر روز صبح با یاد خدا حرکت کند وبا ذکر بسم الله وسلام جن وشیطان خود را مهار کندو خوبیها را تشویق وبه لطف حق بدیها کم کم کمرنگ خواهد شد بنده عادت کرده یک عادت کهنه وباور کهنه عیب خودم را در دیگر خود میبینم به جای اینکه بایاد خدا به عیب پنهانی خود بپردازم که هر روز که میگذ رد دیگر مرا خراب تر میکند خو دم را میکشم تا ثابت کنم که دیگر من خراب است اخه هیچ کس به من نمیگوید توی این سن وسال مگر مریضی که ما رو میکشی درحالی که نمی دانی همین مار خوش خط وخال هم محیط زیست الوده تورا پاک میکند وهم کلسیم به محیط زیست برمیگرداند که قوه زانو میباشد وهم زهرش پاده زهریست برای بسیاری از بیماریها ست نافرمانی خدا نموده وخودم را خراب کردم خداوند دنیا را به من بخشیده وعیبم را پنهان گذاشته ومن حاضر نیستم که بپذیرم که من اشتباه کرده وهر روز به جای پیروی از خدا وپیام رسول .رفتار وگفتار امامان ورهبری وبزرگان با دروغ که من از دیگر خود بهترم وباغیت میخواهم ثابت کنم که من بهترم به عیب دیگر خود میپردازم وعیب پنهان خود را فراموش کرده وخدا با من است من به جای اینکه هر روز باسپاسگذاری به او نزدیکتر شوم با دروغ وغیبت وکمکم با تهمت از اودور میشوم درحالی که تمام انبیاء واوصیاء و بزرگان دینی وعقلای عالم به دیگر خود دعا کرده وخوبیها را تشویق وبدیها را بادعا از خداوند میخواستنند که کم رنگ کند خدایا ببخش مارا ..زما نگیر امید فردا را انشالله با دعا وصلوات برای سلامتی رهبر و خانواده محترم خودتان وسر دبیر دل به دریا زده ومراهم دعا کن تابه خواست خدا فردائی بهتر داشته باشم وبا مغز خاکستری خود به مغز سفید خداجوی شما اسیب وارد نکنم والسلام

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

آشنایی با حق واخواهی در دعاوی حقوقی

یکی از تمهیدات قانون آیین دادرسی مدنی به منظور رعایت اصل تناظر و رعایت حق دفاع خوانده در هنگام رسیدگی به دعاوی، واخواهی می باشد. واخواهی مختص رای غیابی است و صرفا در صورتی ایجاد می شود که شرایط ۴ گانه ...

یادداشت های خصوصی