جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

برخی آمار و ارقام حکایت از یک حقیقت تلخ دارد، کسب رتبه ششم فضای کسب و کار در کشور و برقراری بیمه بیکاری ۳ هزار و ۳۸۰ نفر در استان کرمان، به‌راستی رابطه این دو آمار در چیست؟

برخی آمار و ارقام حکایت از یک حقیقت تلخ دارد، کسب رتبه ششم فضای کسب و کار در کشور و برقراری بیمه بیکاری ۳ هزار و ۳۸۰ نفر در استان کرمان، به‌راستی رابطه این دو آمار در چیست؟

به گزارش ” انارما ” ؛ سیدحسین صابری یکی از فرهیختگان اناری و از فعالان سیاسی در استان کرمان گفت: اقتصاد یکی از محورهای اصلی پیشرفت و تحول در کشور و آرامش و آسایش و اعتماد مردم به‌حساب می‌آید از اهمیت آن همین بس که مقام معظم رهبری چندین سال است که آن را مبنای نامگذاری سال  قرار داده و می‌دهند و برجسته‌ترین آن اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در سال قبل بود و در سال جدید نیز نامگذاری اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تاکیدی بر همین مهم است.

تولید و اشتغال یکی از پایه‌های اساسی و ماندگار اقتصاد در مسیر پیشرفت و تحول است، محور اصلی سخنان و پایه اساسی داوطلبان ریاست جمهوری در این روزها دلیل دیگری بر این اهمیت است و جا دارد که به‌صورت منطقی به آن پرداخته شود و با پرهیز از شعارها و نقل آمار و ارقام متضاد به بیان واقعیت‌ها پرداخت.

مردم ما شعارهای پر زرق و برق داوطلبان را می‌شنوند، آمارهای چندگانه و متناقض را می‌بینند و مطالعه می‌کنند، حربه تخریب ناجوانمردانه و سیاه‌نمایی‌ها را می‌شنوند که برازنده مدیران نیست و باید از آن پرهیز شود.

گفته می‌شود در سال گذشته ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده، اقتصاد رونق پیدا کرده و از رکود عبور کرده و به رشد هفت تا هشت درصدی رسیده است « البته اعداد و نرخ‌های متضاد »، برخی از خبرها حکایت از حقیقت تلخ دیگری دارد، استاندار کرمان اخیرا گفته است: کرمان رتبه ششم فضای کسب و کار در کشور را دارد» و در همان منبع مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی اعلام کرده است: «بیمه بیکاری ۳ هزار و ۳۸۰ نفر در استان کرمان در سال ۹۵ برقرار شد.»

این اعداد و ارقام و گزارش‌ها بیانگر چیست؟ رابطه بیمه بیکاری‌ها و رتبه ششم فضای کسب و کار چه است؟ تحلیل ۳ هزار و ۳۸۰ فقره بیمه بیکاری باز شد و توسعه و پیشرفت اقتصادی چگونه است و بیکاری با اقتصاد و رونق و عبور از رکود چه رابطه‌ای دارد.

۳ هزار و ۳۳۸۰ نفر بیمه بیکاری یعنی چه، یک معنای آن این است که تعدادی از واحدهای تولیدی و اشتغال‌زا به‌هر علت تعطیل و یا مشمول تعدیل شده و این تعداد نیروی شاغل بیکار شده که زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند.

یعنی اگر به‌طور متوسط هر واحد تولیدی و کارگاه پنج نفر شاغل داشته، بیکار شده‌اند، یعنی ۶۷۶ واحد تولیدی تعطیل شده و اگر میانگین اشتغال در هر واحد را ۱۰ نفر بگیریم یعنی ۳۳۸ واحد تولیدی و اشتغال‌زا تعطیل شده‌اند.

این آمار و ارقام و تعطیلی چه مفهومی دارد، رابطه با آن با اقتصاد، رشد و تحول و یا رکود چیست؟ و به‌راستی با این اعداد و ارقام و گزارش‌ها و شعارها و حقایق تلخ و ناگوار چه باید کرد؟

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی