چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024

بازهم میهمان شب های قدر خواهیم شد؛ شب های استغفار، توبه، دعا و ندبه و تضرع بر درگاه الهی، شبی که با ضربه خوردن مولای متقیان امام علی(ع) رنگ شهادت به خود می گیرد. شخصیتی بزرگ و بی بدیلی که در طول تاریخ همواره مورد مدح و ستایش بزرگان قرار گرفته و حتی کسانی که به امامت علی (علیه السلام) باور ندارند نیز ، او را در نوع خود یگانه و بی نظیر می دانند.

بازهم میهمان شب های قدر خواهیم شد؛ شب های استغفار، توبه، دعا و ندبه و تضرع بر درگاه الهی، شبی که با ضربه خوردن مولای متقیان امام علی(ع) رنگ شهادت به خود می گیرد. شخصیتی بزرگ و بی بدیلی که در طول تاریخ همواره مورد مدح و ستایش بزرگان قرار گرفته و حتی کسانی که به امامت علی (علیه السلام) باور ندارند نیز ، او را در نوع خود یگانه و بی نظیر می دانند.

به گزارش ” انارما” ، بازهم میهمان شب های قدر خواهیم شد؛ شب هایی که ارزش و اهمیت آنها با هزار شب برابری می کند، شب های استغفار، توبه، دعا و ندبه و تضرع بر درگاه الهی.

شبی که با ضربه خوردن مولای متقیان امام علی(ع) رنگ شهادت به خود می گیرد. شخصیتی بزرگ و بی بدیلی که در طول تاریخ همواره مورد مدح و ستایش بزرگان قرار گرفته و حتی کسانی که به امامت علی (علیه السلام) باور ندارند نیز ، او را در نوع خود یگانه و بی نظیر می دانند.

“میخائیل نعیمه” که از دانشمندان مسیحی است در مقدمه ای که بر کتاب “صوت العداله الانسانیه” نوشته درباره حضرت علی (علیه السلام) چنین می گوید: “پهلوانی امام (علیه السلام) تنها در میدان جنگ نبود بلکه او در روشن بینی، پاکدلی، بلاغت، سحر بیان ، اخلاق فاضله ، شور ایمان، بلندی همت ، یاری ستمدیدگان و ناامیدان، متابعت حق و راستی و بالجمله در همه صفات پهلوان بود. اگرچه مدت زیادی از حضور او گذشته، اما هرگاه بخواهیم بنیاد زندگی نیکو و سعادتمندی را بگذاریم باید به روش او رجوع کرده و دستور و نقشه را از او بگیریم.

جبران خلیل جبران” که از علمای بزرگ مسیحیت، مرد هنر و صاحب ذوق بدیعی است لب به ستایش علی گشوده و چنین می گوید: “به عقیده من علی بن ابیطالب (پس از پیامبر) نخستین مرد از قوم عرب است که وجودش، همه فضائل کامل بودن را در قوم خویش دمید و آهنگ آن را به گوش مردمی رسانید که پیش از آن مانند آن را نشنیده بودند و در بین تاریکی های جاهلیت از روش روشن او متحیر ماندند؛ پس کسی که طریق علی را پسندید به فطرت سلیم بازگشت و آن که از باب خصومت وارد شد جاهیلت را ترجیح داد.”جبران معتقد بود که: “دو طایفه شیفته روش علی بودند یکی خردمندان پاکدل و دیگری نیکو سرشتان با ذوق، علی بن ابیطالب شهید عظمت خویش گشت او از دنیا رفت در حالی که نماز بر زبانش جاری و دلش از شوق خدا لبریز بود. مردم عرب، حقیقت مقام او را درک نکردند تا گروهی از مردم کشور همسایه آنها (ایران) برخاسته، این گوهر گرانبها را از سنگ تشخیص داده و او را شناختند.”

جبران اضافه می کند که : “علی (علیه السلام) مانند پیغمبران درگذشت، مقام و شأن او در بصیرت و بینایی چون پیغمبران، مختص شهر ، بلد ، قوم ، زمان و مکان نبوده و شخصیتی بین المللی داشت.”

پروفسور استانسیلاس ـ گوریارد ـ فرانسوی  نیز می گوید : « معاویه از بسیاری جهات برخلاف قواعد اسلام رفتار کرده است ، چنان که با علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) که پس از پیغمبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) بزرگ ترین ، شجاع ترین ، پرهیزگارترین ، فاضل ترین ، و خطیب ترین افراد عرب به شمار می رفت ، در افتاد »

جایگاه برتر علمی امام علی(ع) نه تنها در باور شیعیان، امری مسلم است، بلکه اهل‌سنت و بسیاری از اندیشمندان غیرمسلمان و مستشرقان نیز به آن اعتراف دارند.

تحقق وعده ی داده شده ی خداوند و رسولش

شب نوزدهم از ماه مبارک رمضان، شبی که امام علی(ع) میهمان دخترش ام الکلثوم بود و روایت است که آن شب بیدار بوده است.

ایشان نزدیک نماز صبح به مسجد می روند و افراد من جمله عبدالرحمن بن ملجم مرادی را از خواب بیدار می کند.

هنگامی که آن حضرت وارد محراب مسجد شد و مشغول خواندن نماز گردید و سر از سجده اول برداشت، نخست شبیث بن بجره با شمشیر برّان بر وی هجوم آورد، ولیکن شمشیرش به طاق محراب اصابت کرد و پس از او، عبدالرحمن بن ملجم مرادی فریادی برداشت: “لله الحکم یا علی، لا لک و لا لأصحابک”! و شمشیر خویش را بر فرق نازنین حضرت علی(ع) فرود آورد و سر مبارکش را تا به محل سجده گاهش شکافت.

حضرت علی(ع) در محراب مسجد، افتاد و در همان هنگام فرمود: بسم الله و بالله و علی ملّه رسول الله، فزت و ربّ الکعبه؛ سوگند به خدای کعبه، رستگار شدم.
نمازگزاران مسجد کوفه، برخی در پی شبیب و ابن ملجم رفته تا آن ها را بیابند و برخی در اطراف حضرت علی(ع) گرد آمده و به سر و صورت خود می زدند و برای آن حضرت گریه می نمودند. حضرت علی(ع)، در حالی که خون از سر و صورت شریفش جاری بود، فرمودهذا ما وعدنا الله و رسوله؛ این همان وعده ای است که خداوند متعال و رسول گرامی اش به من داده اند. دو روز پس از ضربت خوردن حضرت علی (ع)، ایشان در ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسیدند.

این گونه است که شب های قدر با شهادت این پیشوا عجین می شود و ارزش و اهمیتش برابر با هزار شب می شود.

فضیلت‌های شب قدر

خداوند در قرآن مجید از شب قدر به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. با توجه به آیات سوره قدر می‌توان به فضیلت‌های شب قدر پی برد:
۱-
قرآن در شب قدر نازل شده است.
۲- 
عبادت و احیا در  شب قدر معادل بیش از هزار ماه است.
۳- 
خیرات و برکات الهی در شب قدر نازل می‏ شود.
۴- 
رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏ گردد.
۵- 
فرشتگان و روح در شب قدر نازل می‏ گردند.

اعمال مشترک شب های قدر

۱- مقارن غروب آفتاب شب قدر غسل شود.
۲-
در شب قدر دورکعت نماز اقامه شود، در هر رکعت بعد از حمد ، هفت مرتبه سوره توحید خوانده شود. بعد از نماز هفتاد بارذکر ” استغفرالله و اتوب الیه” گفته شود.
۳-
قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده مصوم سوگند دادن .
۴-
خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.
۵-
احیای این شبها.

اعمال مخصوص شب نوزدهم

صد بار ذکر ” استغفرالله ربی واتوب الیه “.
۲-
صد بار ذکر ” اللهم العن قتله امیرالمومنین
۳-
دعای اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر من الامر المحتوم
سیره عبادی حضرت زهرا (س) در شب قدر

منبع: زنان کویر

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی