سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | Tuesday 17 October 2017

ساماندهی نامناسب نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش به این امر منجر شده است که برخی معلمان خصوصا اناری برای تدریس مجبور باشند از شهری به شهر دیگر بروند.

به گزارش ” انارما ” ،ساماندهی معلمان چند سالی است که بدنه آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است و به عنوان پاشنه آشیل این وزارتخانه از آن یاد می‌شود.

یکی از مشکلاتی که امروز برخی از فرهنگیان از آن رنج می‌برند،  فاصله‌ای بین ۴۸۰ کیلومتری شهرستان انار تا ریگان، فهرج است، که اگر بخواهیم با عقربه‌های ساعت بسنجیم ۵ ساعتی راه است و معلمانی هستند که باید این مسیر را طی کنند, از شمال کرمان تا جنوب کرمان.

 یکی از همین معلم‌ها برای آنکه ساعت هفت صبح به مدرسه برسد، ناچار است ساعت سه و نیم بامداد از شهر خود راهی جاده‌ای شود که کم‌خطر هم نیست و بعد از تعطیلی مدرسه در آخر هفته نیز باید همین مسافت را برای رسیدن به خانه طی کند و این خطر جاده ای را به جان بخرند.

تعدادشان کم نیست، ورودی سال ۹۱ دانشگاه فرهنگیان هستند اما به‌دلیل ساماندهی نامناسب نیروی انسانی باید کیلومترها آنطرف‌تر از محل زندگی خود به تدریس مشغول شوند.

با آنکه تازه‌نفسند اما دوری مسیر آنها را خسته و بی‌انگیزه کرده و تلاش‌هایشان برای انتقال به شهرهای نزدیک بی‌نتیجه مانده است و حتی رأی مثبت دیوان عدالت به‌نفع آنها نیز چاره‌ساز نبوده است.

در توصیف مشکلات خود می‌گویند: «معلمان ورودی ۹۱ دانشگاه فرهنگیان استان کرمان هستیم و در آن ایام حکم ما برای خدمت در شهرستان انار که محل زندگیمان است، زده شد اما پس از فارغ‌التحصیلی به کیلومترها آنطرف‌تر از محل زندگی خود یعنی شهرستان ریگان اعزام شدیم.

از اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به‌خاطر تغییر جغرافیایی محل خدمت شکایت کردیم و با صدور چندین رأی بدوی در دیوان عدالت اداری و مجدد تأیید رأی در دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری، باز هم مسافتی قریب به ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنیم تا به مدارس جنوب کرمان برسیم.

تقریباً ۸۰درصد معلمان مدارس شهرستان ریگان غیربومی هستند، دوری راه باعث شد امسال به مدرسه‌ای که تعیین کرده بودند نرویم و هم‌اکنون پرونده ما به هیئت تخلفات اداری ارجاع شده است.

آیا وزیر می‌داند معلمانی از آموزش و پرورش به‌علت مشکلات زیاد در استان کرمان باید در هفته مسافتی ۱۰۰۰ کیلومتری را به‌صورت رفت و برگشت طی کنند تا به مدرسه محل خدمتشان برسند؟ آیا با همکاری اداره کل استان کرمان نمی‌توانند معلمان مناطق محروم را از شهرهای اطراف و نزدیک تأمین کنند؟».

این ماجرا از مشکلی مزمن و دیرینه در آموزش و پرورش حکایت دارد که حالا دامنگیر معلمان جدید و تازه‌نفس هم شده است.

ساماندهی نیروی انسانی را می‌توان مهمترین مشکل آموزش‌وپرورش در این سال‌ها و سال‌های پیش‌ِرو تلقی کرد.

ساماندهی نامناسب معلمان باعث شده است آموزش‌وپرورش همواره با تعداد زیادی از معلمانی مواجه باشد که از شهری به شهر دیگر می‌روند و این خستگی ناشی از مسافت طولانی آنها را بی‌انگیزه کرده است و همه‌ساله تعداد زیادی از این افراد خواستار انتقال به محل سکونت خود هستند، اما به‌دلیل کمبود معلم این درخواست‌ها جامه عمل به خود نمی‌گیرد. این معضل نه‌تنها معلمان جدید بلکه نیروهای دارای سابقه را نیز دچار تبعات خود کرده است.

بهترین توصیف را در این رابطه علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش دارد کسی که در اردیبهشت سال گذشته به انار سفر کرد و ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی را نیز نخستین اولویت کاری خود قرار داد . او دراین‌باره معتقد بود: آموزش و پرورش برای مدیریت بهتر و بهره‌وری بالاتر نیازمند ساماندهی نیروی انسانی است و دو میلیون نفر نیروی انسانی به‌لحاظ جنیست, رشته تحصیلی و موقعیت جغرافیایی خوب توزیع نشده‌اند.

در همین رابطه محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش تعریف نشده است و باید زیرنظام منابع انسانی سند تحول بنیادین طراحی و تدوین شود.

به گزارش ” انارما “، در آموزش و پرورش عدم توازن نیروی انسانی به مشکلی پیچیده تبدیل شده است. سه عامل جنسیت، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی در ساماندهی مؤثرند اما در برخی استان‌ها شاهد تورم نیروی انسانی زن هستیم و تعداد زیادی از افراد در دوره و رشته تحصیلی غیرمرتبط فعالیت می‌کنند.

در مناطق محروم میانگین سابقه خدمت معلمان کمتر از سه سال است یعنی زمانی که یک معلم استخدام می‌‌شود دو تا سه سال در مناطق محروم خدمت کرده و پس از آن به هر طریقی که می‌تواند خود را به شهر محل زندگی‌اش منتقل می‌کند، سیاست بومی‌گزینی نیز نتوانسته این مشکلات را کنترل کند و نمی‌توان تصویری روشن از اصلاح ساختار نیروی انسانی در آموزش و پرورش را متصور شد. روند فعلی ساماندهی نیروی انسانی، رضایت شغلی معلمان را به‌همراه ندارد و همین مسئله بر کیفیت آموزش تأثیرگذار است.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

متفکر یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ ق.ظ

متاسفانه ما ورودی های ۹۱تا۹۳ دانشگاه فرهنگیان موش آزمایشگاهی آموزش پرورش بودیم هم از لحاظ دانشگاه اذیت شدیم هم بعداز دانشگاه خدا عاقبت ما رو بخیر کنه

ناشناس دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۰۰ ب.ظ

خدا کند بعد از انکه انار امدید احترامتان را نگه دارند به شما نگویند تا ۳سال ما هرجا گفتیم شما باید برویدما شماراانار اوردیم اگه شما راست می گویید ما را اورده اید کسایی که۴ سال کار کرده اند را بیاوریدیعنی بعد از۷الی ۹ سال انتظار دارید ما نیاییم

ناشناس سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۵۳ ق.ظ

باسلام محضر این عده از دانشجو فرهنگیان :
اول اینکه اجباری نداشتید معلم بشید الان هم اگر رنج خدمت به مردم محروم برایتان گران است راه توبه وبازگشت واستعفا فراهم است در ادعای خود صادق باشید واستعفا بدید وبرید سراغ کار ازاد وبدانید که بسیارند کسانی که ارزوی اشتغال در کسوت معلمی دارند به هرقیمتی
دوم اینکه مگر خون شمار از خون قبلی ها رنگین تر است که حداقل دو برابر سنوات تحصیلی ، تعهد خدمت در مناطق محروم داشتند وبا اقتدار وتعهد خدمت کردند
سوم اینکه شما که ادعای انقلابی بودن دارید ووظیفه معلمی را عهده د ارشده اید وسنگ جهاد فرهنگی را برسینه میزنید چی شده که از خدمت در مناطق دورتر ، آنهم در سایه امنیت وآسایش وعزت مندی بر شما سنگین وسخت شده است ودوهفته کلاس درس را تعطیل کرده اید وحق دانش آموزان بی بضاعت ومحروم را ضایع کرده اید والان که به تخلفات معرفی شده اید ابراز نگرانی وناراحتی می کنید .

ناشناس چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶ ب.ظ

آفرین بر این جواب.هر کی هس دستش درد نکنه

منتظر شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۳۳ ب.ظ

آفرین بر این جواب.هر کی هس دستش درد نکنه
واقعا درست میگه حرف حساب جواب نداره میتونستید معلم نشید یا برگردید یا بمونید

کانال تلگرام خبرگزاری انار ما

آخرین اخبار



تصویر برگزیده

صعود گروه کوهنوردی فراز انار به قله ۳ هزار ۳۶۸ متری ایوب / تصاویر

گروه کوهنوردی فراز شهرستان انار توانست قله ایوب که در جنوب شرقی منطقه کوهستانی دهج شهرستان شهربابک می باشد صعود کند ...

یادداشت های خصوصی