جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

گرچه اکنون نرخ بیکاری در استان کرمان ۱۱/۰۵ است و افزایش بیکاری گوی سبقت را از دیگر وعده ها ربوده است اما دولت همچنان در نشان دادن آمار های افزایش اشتغال به همه جا چنگ می زند .کارآفرینان کرمانی عطای تولید را به لقای آن بخشیدند و از کارآفرینی سر باز زدند و از بروکراسی های اداری و راهی طولانی که از عدم حمایت مسئولین تا سنگ اندازی هایشان آن را تشکیل می دهند سبب شده که تولید کنند گان بهای عدم تحقق تولید را با جان بپردازند .

گرچه اکنون نرخ بیکاری در استان کرمان  ۱۱/۰۵ است و افزایش بیکاری گوی سبقت را از دیگر وعده ها ربوده است اما دولت همچنان در نشان دادن  آمار های افزایش اشتغال به همه جا چنگ می زند .کارآفرینان کرمانی عطای تولید را به لقای آن بخشیدند و از کارآفرینی سر باز زدند و از بروکراسی های اداری و راهی طولانی که  از عدم حمایت مسئولین تا سنگ اندازی هایشان آن را تشکیل می دهند سبب شده که تولید کنند گان بهای  عدم تحقق تولید  را با  جان بپردازند .

به گزارش ” انارما” به نقل از آرمان کرمان ؛ رئیس دولت تدبیر که نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  بود در تاریخ ۲۱ خرداد ۹۲۲ به سه شهر جنوبی کرمان زاهدان و شیراز سفر کرد ، وی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به این استان ها سفر کرده بود وعده هایی را به مردم  شریف این سه خطه داده بود که سبب شد با استقبال مردمی روبه رو گردد اما بعد از گذشت ۴ سال از آن زمان باید دید که رئیس قوه مجریه ایران که در دوره یازدهم گوی سبقت را از دیگر همتایان خود ربود و به عنوان ریاست جمهوری ایران د ر دوره یازدهم انتخاب شد ، آیا توانسته است به وعده های تبلیغاتی خود  عمل کند و یا خیر ؟

با توجه به نزدیک شدن  ، به انتخابات دوره دوازدهم و کاندیدا شدن دوباره رئیس دولت یازدهم برای ریاست جمهوری و بی شک آغاز شدن سفرهای دوباره استانی وی ،  به عملکرد چهار ساله این دولت و وعده های محقق شده و یا نشده این دوره از ریاست جمهوری می پردازیم تا ببینیم آیا وعده های بیان شده در بین مردم جامه عمل پوشانده اند یا خیر ؟

 

وعده های رئیس دولت یازدهم قبل از انتخابات

کرمان بزرگ‌ترین استان ایران از لحاظ وسعت است. اینجا بهشت معادن ایران است. می‌دانم که اگر یک مقدار تشکیلات در اختیار کشاورزان و باغداران کرمان قرار گیرد نعمت‌های این استان تمام منطقه را متنعم می‌کند. اگر مشکل آب در این استان حل شود و آبیاری علمی شود اینجا بهشت کشاورزی ایران خواهد شد.

وی که خود را نسبت به منطقه بصیر نشان می داد  ، از وضعیت استان در زمینه کشاورزی سخن به میان  آورد و اعلام کرد که باید کشاورزی و معادن توسعه یابند اما متاسفانه این وعده محقق نشد و بعد از آن شاهد خراب شدن و امحا انواع محصولات کشاورزی در سطح استان به واسطه قیمت ارزان  بودیم و عدم توانایی دولت در مدیریت این محصولات خشم کشاورزان را بر انگیخت .

 

در چهار سال گذشته از دپوی محصولات کشاورزی چون پیاز ، خرما ، گوجه فرنگی و حنا تا امحای عمدی ۱۷ هزار تن سیب زمینی اثرات  منفی پرونده کشاورزی دولت یازدهم است  که  آن را با چالشی بزرگ روبه رو کرده است و البته استان کرمان که بهشت کشاورزی در کاشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی و صیفی جات است ،  همه ساله با مشکلات عدیده ای رو به رو است و واردات رسمی دولت از بعضی از محصولاتی که در کرمان توسط کشاورزان برداشت می شود روحیه کشاورزی را نیز نابود ساخته است.

با توجه به اینکه کرمان قطب بزرگ تولید کننده سیر ، گندم ، خرما ، گوجه فرنگی ، هندوانه ،  پیاز و مرکبات می باشد اما واردات رسمی  دولت در محصولات کشاورزی کمر کشاورزان ما را نیز شکست تا جایی که پیا زها و سیب زمینی ها گندیدند و کسی آنها را نخرید وکشاورزی هم آنان را نفروخت .

عماد فیروزی کشاورز کرمانی نیز به عدم مدیریت دولتی اشاره کرده و گفت: در چین های اول قیمت گوجه تا دو هزار تومان بود اما رفته رفته و با حضور دلالان قیمت افت پیدا کرد به طوری که حتی صرف نمی کند محصول را برداشت کنیم.


وی ادامه داد: محصول خیار کشاورزان نیز به دلیل افزایش ناگهانی نرخ کود و سم و عدم توانایی کشاورزان برای تامین نهاده ها از بین رفت و محصول گوجه نیز وضعیت کنونی را دارد به نظر می رسد کشاورزی در جنوب کرمان با چالش اقتصادی مواجه است و سال هاست همین وضعیت را داریم.

همه می دانند مشکل از دلال بازی در بازار است اما هیچ اقدام مشخصی برای برخورد با این افراد نمی شود در واقع هر سال کشاورزان کسانی هستند که ضرر می کنند و پول به جیب دلالان می رود.

زمانی که  رئیس قوه مجریه وعده توسعه منابع معدنی را می داد که هنوز بر مسند قدرت تکیه نزده بود اما بعد از گذشت چهار سال نه تنها صنعت رشد نکرد بلکه اکثر واحد های معدنی استان کرمان به رکود رسیده و یکی پس از دیگری تعطیل شدند و از ۱۶ معدن ذغال سنگ کرمان تنها ۸ معدن به صورت فعال ایفای نقش می کنند .

حسن روحانی  در جایی دیگر از سخنرانی سفر تبلیغاتی  سال ۹۲ خود گفته بود:من می‌دانم شما از بیکاری رنج می‌برید. می‌دانم برخی از تحصیلکرده‌ها و نخبگان از فرط بیکاری راه دیار غربت در پیش گرفته‌اند. دولت شما یعنی دولت تدبیر و امید رونق را به اختصار بازخواهد گرداند. دولت شما به مشکل اصناف و کارآفرینان توجه خواهد کرد.

 

گرچه اکنون نرخ بیکاری در استان کرمان  ۱۱/۰۵ است و افزایش بیکاری گوی سبقت را از دیگر وعده ها ربوده است اما دولت همچنان در نشان دادن  آمار های افزایش اشتغال به همه جا چنگ می زند .کارآفرینان کرمانی عطای تولید را به لقای آن بخشیدند و از کارآفرینی سر باز زدند و از بروکراسی های اداری و راهی طولانی که  از عدم حمایت مسئولین تا سنگ اندازی هایشان آن را تشکیل می دهند سبب شده که تولید کنند گان بهای  عدم تحقق تولید  را با  جان بپردازند .

نمونه بارز عدم تحقق این کارآفرینی ها مدیر دهکده پرورش بلدرچین کرمان است که دو سال در گیر  افتتاح این مجموعه است ، با بهره بردار ی از این مجموعه کرمان به قطب بزرگ پرورش بلدرچین تبدیل می شود و یا مدیر  کارخانه فرو مولیبدن کرمان که در این عرصه گرچه محصولات بنیادین زیادی را تولید کرده است اما از نداشتن یک خط لوله آب آشامیدنی برای کارگران این واحد تولیدی هنوز رنج می برد و یا کارخانه بزرگی چون مساک که قدمتی ۵۰ ساله به علت  نبود یک خط لوله گاز تعطیلی شد و کارگران آن بیکار شدند .

 

ما برای توسعه کشور نیاز داریم همه ۷۵میلیون در عرصه سازندگی قرار گیرند

 

 

لذا بزرگترین مشکلاتی که اکنون در کشور مو جود است عدم مدیریت در عرصه سازندگی است بلایای طبیعی مهار نمی شوند و حتی یک درختچه برای مهار ریزگرد ها در شهرستان ریگان از سوی دولت کاشته نشده است و مردم ریگان نه تنها سختی های بسیاری را پشت سر می گذارند بلکه سیل و عدم مدیریت آن از سوی دولت یازدهم  در شهرستان بردسیر ،  رودبار  و جازموریان  کرمان سبب شده است که بسیاری از شهرها و خانه ها ویران شده و از بین بروند و عملا نمره دولت در عرصه سازندگی  نیز به صفر برسد و این نشان می دهد که دولت نه تنها به وعده های خود جامه عمل نپوشانده است بلکه راه های حل این مشکلات را نیز با تبصره های مختلف به تعویق انداخته و  دلسوزان تولید و سازندگی را درگیر دالان های طولانی و بروکراسی های سخت ساخته است .

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

دهه 70 ی دوشنبه 24 آوریل 2017 - 1:28 ب.ظ

اگه اینطور چیزی هست واقعا جای تاسف داره

فرهنگی سه‌شنبه 25 آوریل 2017 - 3:08 ب.ظ

یعنی این دولت اگه تکرار بشه فاتحه اقتصاد ایران خونده می شه!!!

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی