جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

با توجه به آغاز ایام سوگواره ماه محرم که هر ساله شور و شعف خاصی به شهرستان  ولایتمدار  انار میدهد تصمیم گرفتیم در چند خط نقدی بی پرده  از آسیب های عزاداری در شهر انار که متاسفانه در سال های اخیر رسوخ پیدا کرده داشته باشیم: بیش از بررسی لازم است یادآور شویم که هدف […]

آسیب شناسی عزاداری در انار

با توجه به آغاز ایام سوگواره ماه محرم که هر ساله شور و شعف خاصی به شهرستان  ولایتمدار  انار میدهد تصمیم گرفتیم در چند خط نقدی بی پرده  از آسیب های عزاداری در شهر انار که متاسفانه در سال های اخیر رسوخ پیدا کرده داشته باشیم:

بیش از بررسی لازم است یادآور شویم که هدف از تهیه این مقاله تنها شفاف سازی و چاره جویی برای برخی آسیب هایی است که اکثرا بصورت سهوی و بدون قصد در دستگاه امام حسین(ع)به کار گرفته میشود وگرنه شهرستان انار  زبان زد بهترین عزاداری در سطح کشور هست و این نکته را لازم است یادآور شویم که ترک عزاداری ها راس تمام انحرافات و خواسته های دشمن است.

آسیب اول:ادعای برتری و حق تقدم داشتن برخی هیئات مذهبی هنگام ورود به امامزاده برای عزاداری

در هنگام محرم علی الخصوص دهه اول که همه هیئات فقط در همین دهه برای عزاداری به امامزاده می آیند متاسفانه گاها پیش می آید بر سر زودتر رفتن هر هیئت مجادله پیش می آید.این هیئت می گوید چون سابقه و پیشینه هیئت ما بیشتر است ما زودتر میرویم و هیئت دیگری میگوید چوت تعداد ما بیشتر است ما باید زودتر وارد شویم.

متاسفانه پیش می آید که در این میان برخی هیچ توجهی به اصل کار که همان عزاداری برای امام حسین(ع) هست نمیکنند و خصومت های شخصی خود را در دستگاه اباعبدلله تلافی میکنند.

آسیب دوم:تلاش برای طولان نشان دادن هیئت در امامزاده

متاسفانه این معضل که همراه با افزوده شدن تعداد هیئات عزاداری در شهر انار پیش آمده اینست که در برخی هیئات هنگام ورود به امامزاده ،با توجه به اینکه تعداد هیئات زیاد است و پشت سرهم وارد میشوند برخی هیئات بجای اینکه صف های سینه زنی و زنجیر زنی را متراکم تر کنند تا هیئات زودتر حرکت کنند ،صف را بسیار طولانی جلوه میدهند و روند عزاداری و ورود هیئات را کند میکند تا جاییکه شب میشود و برخی هیئات از ورود جا می مانند.

آیا بهتر نیست از همان ابتدای عزاداری چندین صف در کنار هم تشکیل شود تا هم تراکم بیشتر باشد و هم اختلالی در روند عزاداری سایر هیئات پیش نیاید؟

آسیب سوم:ورود دو هیئت به همراه هم اما جداگانه در امامزاده

برخی مواقع یش می آید که دو هیئت همراه هم وارد میشوند یکی سمت راست و دیگری سمت چپ و هر هیئت تا جاییکه توان دارد صدای طبل و سنج خود را بالا میبرد تا در روند عزاداری هیئت کناری اختلال ایجاد میشود.

آیا اگر هیئات از ساعات زودتر بعداز ظهر به امامزاده بیایند و یکی یکی وارد شوند این مشکل پیش می آید و از طرفی دیگر چه لزومی دارد که اکثر هیئات سعی دارند ساعات انتهایی روز وارد امامزاده شوند.

آسیب چهارم:استفاده پیش از اندازه از طبل و سنج در هیئات

شاید مهم ترین آسیب عزاداری در شهر انار  استفاده پیش از اندازه از طبل و سنج در هیئات باشد. متاسفانه در سال های اخیر رسم بر این شده که در هیئات عزاداری حتما باید تعداد زیادی طبل بزرگ،طبل ریز و سنج  باشد و  متاسفانه این کار نتایج منفی نیز داشته است که مهم ترین آن عبارت است از سر و صدای بیش ازحد ، واضح نبودن صدای مداح و نوحه خوان، سوق دادن جوانان به طبل و سنج زدن به جای سینه زنی و زنجیر زنی،آسیب به آینه کاری های داخل صحن امامزاده محمدصالح(ع)،رعب و وحشت ایجاد کردن بدلیل صدای دلخراش برخی طبل های بزرگ،عادت کردن عزاداران به نوعی هیجان کاذب ناشی از ریتم و صدای طبل.

برای عزاداری در دستگاه سیدالشهدا و برای هماهنگی بین عزاداران هنگام نوحه خواندن از یک طبل و سنج هم میشود استفاده کرد اصل و مبنا محتوای نوحه ای است که خوانده میشود و از طرفی دیگر طبل هایی که یک نفره زده میشد چه مشکلی داشته که در سال های اخیر طبل های بزرگ که توسط چندنفر زده میشوند و صدای مهیبی دارند استفاده میشود.

 

منتظر بخش دوم آسیب شناسی عزاداری در شهرستان انار باشید

دیدگاه کاربران

حجت دوشنبه 27 اکتبر 2014 - 9:04 ق.ظ

معلومه که همه اینها برای خودنماییه و مصداق بارز ریاکاری این روزا عزادار واقعی امام حسین خیلی کمه اینگونه عزاداری هیٱت ها تو امامزاده ارزشش کمه

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی