پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

شب قدر، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه برروی زمین است؛ شبی است بالاتر از هزار شب که خداوند تقدیر یکسال آدمی، زندگی و مرگ ، رزق ، سعادت و شقاوت و … را در آن مقدر می سازد… …

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ … ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم.

وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ … و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟!

لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ … شب قدر از هزار ماه برتر و ارزشمند تر است.

تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ … در آن شب، فرشتگان، به همراه “روح”، به فرمان پروردگارشان برای تدبیر هر کاری که مقرر شده است فرود می آیند.

سَلَامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ … آن شب، تا هنگام صبحدم، سراسر سلام و سلامتی و ایمنی خواهد بود.

شب قدر، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه برروی زمین است.

شبی است بالاتر از هزار شب که خداوند تقدیر یکسال آدمی،  زندگی و مرگ ، رزق ، سعادت و شقاوت و … را در آن مقدر می سازد…

لیله القدر، از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. این شب فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل…

قدر بر طبق بیان قرآن، نام شبی است که در آن قرآن بر پیامبر(ص) از عالم معنای بی نهایت آنقدر فرود آمد تا توانست پا به عرصه عالم این جهانی با نهایت گذاشته و با آن پیوند خورد.

معنای «قدر» را اندازه‌گیری دانسته‌اند؛ به این معنا که زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى از این قبیل را از آن شب تا شب قدر سال آینده مشخص می‌شود.

در حدیثی معتبر امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می‌فرمایند: در این شب خیر و شر، طاعت و معصیت، مرگ و زندگی و روزی سال مسجل می‌شود. ولی در عین حال مشیت الهی نیز همچنان در کار است.

طبق آیه‌ای از قرآن کریم شب قدر از هزار ماه که در آن شب قدری وجود ندارد، برتر و بالاتر است. ائمه اطهار (علیهم السلام) در مقام تفسیر و تبیین آیات قرآن، دلیل این برتری حیران کننده را، برتری عبادت و انجام عمل صالح برای بندگان در این شب دانسته‌اند.

اگر لحظه‌ای درنگ کنیم و کمی با خود بیاندیشیم خواهیم دید که در میان ۳۶۵ شب سال تنها شبی از شبها‌ست که این چنین مورد عنایت و توجه قرار گرفته و چنان اثراتی بر آن مترتب شده است. بنابراین با اندکی تأمل به این نتیجه خواهیم رسید که باید این فرصت را غنیمت شمرد چرا که در این شب پر‌خیر و برکت فرصتی بسیار استثنایی آن هم در ماه میهمانی خدا برای ما فراهم شده است که می‌توانیم با توجه و همتی که به کار می‌بندیم بهره بسیار زیادی از آن ببریم.

با رجوع به بیانات ائمه اطهار می‌توان از اعمال و عباداتی که مورد توصیه قرارگرفته‌اند، با خبر شد. از جمله این اعمال می‌توان به احیاء این شب و تفکر و تحصیل علم در باب مسایلی که انسان را به خدا نزدیکتر می‌گرداند اشاره کرد. مثلاً مناسب است در این شب مقداری با خود خلوت کنیم، عملکرد سال گذشته خود را مرور کنیم. اعمال و رفتار خود را در این سال زیر ذره‌بین قرار دهیم و ببینیم در سال گذشته کجا بوده و اکنون به کجا رسیده‌ایم؟

با پرداختن به این افکار می‌توانیم مقدمه استفاده بیشتر از این شب را مهیا کنیم. از خداوند تقدیر بهتری را در سال آینده طلب کنیم. از او بخواهیم که ما را در پیمودن مسیری که مورد پسند اوست کمک کند. همچنین از او که وعده آمرزش در این ماه و به خصوص در این شب به ما داده است در مورد کوتاهی‌های خود طلب مغفرت و آمرزش کنیم و تصمیم بگیریم او را بیش از پیش اطاعت کنیم.

همچنین زنده نگه داشتن یاد خداوند در دل، دستگیری از محرومان و مظلومان و دعای خیر برای سایرین نیز از جمله اعمال سفارش شده هستند.

بدین ترتیب است که هر انسان آگاه و بیدار دل در حدی که در توان و شایسته اوست، می‌تواند هر چه بیشتر خود را مشمول عنایت و توجه خداوند قرار دهد. به این امید که بتوانیم از این فرصت استثنایی و خیرات بی‌منتهای این شب بهره و استفاده‌ای شایان ببریم.

این منم، بیدار، از هول گناه
مى کنم، بر آسمان شب، نگاه
این منم، از راه دور افتاده اى
رایگان، عمر خود از کف داده اى
این منم، در دستِ غفلت ها اسیر
اى خداى مهربان، دستم بگیر

منابع:

پایگاه اسلامی شیعی رشد

خبرگزاری مهر

گردآورنده: زهرا ربیعی

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی