سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024

«سلام بمبئی» عملاً هیچ دستاوردی در عرصه‌ی هنر ندارد، از معمولی هم پایین‌تر است. این فیلم اما یک دستاورد بزرگ دارد و آن، تغییر الگوهای فروش سینمای ایران است.

«سلام بمبئی» عملاً هیچ دستاوردی در عرصه‌ی هنر ندارد، از معمولی هم پایین‌تر است. این فیلم اما یک دستاورد بزرگ دارد و آن، تغییر الگوهای فروش سینمای ایران است.

 

به گزارشانارما؛ جنس «سلام بمبئی» جور است. مجموعه کاملی از کلیشه‌های سینمای «بفروش» و زرد را تقریباً به طور کامل در اختیار دارد. پسر جوان ایرانی، دختر بزک شده‌ی هندی، خواننده‌ی مشهور و همسر تازه‌اش، ماشین‌های مدل بالا و یک دوجین سکانسهای قدم زدن دختر و پسر جوان در سواحل بمبئی! این‌ها، مواد لازم برای ساخت یک فیلم هندی-ایرانی ِ تجاری است که این روزها بر پرده سینماهای کشور رفته و در سایه‌ی حمایت گسترده‌ی وزارت ارشاد، با بیش از صد سالن سینما اکران می‌شود. «سلام بمبئی»، یاد و خاطره فیلم‌های سبک هندی را دوباره در سینمای ایران زنده است. خاطراتی پر از رقص و آواز و بزن-بکوب‌هایی که مدت‌ها جایشان را در سینمای ایران به چیزهای بهتری داده بودند.

اساساً در چنین فیلم‌هایی گشتن به دنبال «قصه»، آن هم از نوع فکرشده و فنی، کوششی بی‌نتیجه است. سلام بمبئی هم، از این جهت مانند اسلاف هندی‌اش فاقد قصه‌ی خلاقانه است. پسر خوش‌تیپ و پرورش‌اندام داده‌ی ایرانی، دانشجوی پزشکی در دانشگاه بمبئی است که ناگهان و بر اثر چند اتفاق تصادفی، رابطه صمیمانه‌ای با دخترک پولدار هم کلاسی‌اش پیدا می‌کند و این رابطه‌ی اتفاقی، آرام آرام مبدل به عشقی جانکاه و روح‌افزا می‌شود، تا جایی که از  «علی» و «کاریشما»ی فیلم، لیلی و مجنونی بی‌طاقت و مشتاق می‌سازد. لیلی و مجنونی که هرروز با هم به دانشگاه می‌روند، در ساحل بمبئی کنار هم قدم می‌زنند، بستنی می‌خورند، رستوران می‌روند و خلاصه همه کار می‌کنند تا مخاطب، هیچ کمبود و تفاوتی نسبت به محصولات ماهواره‌ای احساس نکند.

اما آنچه «سلام بمبئی» را تبدیل به یک فیلم هندی کامل می‌کند، سنگلاخ‌‌هایی است که در مسیر عشق پاک(!) این دو نوگل عاشق قرار می‌دهد. کاریشما، نامزدی پولدار دارد که می‌خواهد به هر قیمت او را تصاحب کند. کاریشما اما عاشق علی شده و می خواهد از دست «سوراج»، با آن عینک دودی بزرگ و صدای کلفت فرار کند.خانواده کاریشما اما مانع هستند. طبق الگوی کلیشه‌ای، جوان عاشق‌پیشه باید اوضاع سختی داشته باشد، پس توسط فیلمنامه‌نویس به خدمتکاری در یک رستوران گماشته می‌شود. کلیشه‌ها، تا انتها در فیلم یکه‌تازی می‌کنند و تنها نقطه‌ی امیدوارکننده سناریو، پایان‌بندی آن است که تفاوت قابل توجهی با موتیف‌های سینمای هند دارد و «هپی اند» رقم نمی‌زند. جز این، عملا هیچ خلاقیت دیگری در «سلام بمبئی» وجود ندارد.

تجاری سازی در حد اعلا

فیلم، یک فیلم صددرصد تجاری است، پس شما به عنوان کارگردان یک اثر گیشه‌شکن، باید از تمام ظرفیت‌های خود برای ایجاد فروش بیشتر و تحریک مخاطبین استفاده کنید. برای همین به سراغ بنیامین بهادری می‌روید تا با همسر جدیدش، در فیلم شما نقش آفرین باشد. مهم نیست چه تاثیری در پیشبرد سناریو دارند، مهم این است که باشند و چند کلام عاشقانه رد و بدل کنند و نگاه های محبت‌آمیز به هم داشته باشند و در پوسترهای فیلم بدرخشند. حتی اگر حضورشان در فیلم، در حد خرید بلیت هواپیمای «ده سال بعد» برای شخصیت اصلی، و قدم زدن در راهرو‌های بیمارستان و پلان های مدیوم شات از گام برداشتن یک زن و دو مرد در خیابان‌های بمبئی، موثر باشد. برای فروش بیشتر اما شاید اینها کافی نباشد. پس به سراغ خواننده‌ی هندی می‌روید تا با گروهش، یک سکانس رقص سنگین هندی برایتان تدارک ببیند و «سلام بمبئی» گویان، مخاطب داخل سالن را به وجد آورد؛ تا آن حد که سینمادار مجبور شود چراغ های سالن را روشن کند!

بی هنرِ پرفروش!

«سلام بمبئی» عملاً هیچ دستاوردی در عرصه‌ی هنر ندارد، از معمولی هم پایین‌تر است و فیلمنامه‌اش، صرف نظر از پایان بندی جسورانه، فاقد اتفاق ویژه است. این فیلم اما یک دستاورد بزرگ برای سینمای زرد دارد و آن، برداشتن گامی موثر در تغییر الگوهای فروش سینمای ایران است. اگر روزگاری طنز فاخر «کلاه قرمزی» و اثر شیرین «مدرسه موش ها» پر فروش‌های سینمای ایران بوده اند و اگر در عصری دیگر،  کمدی‌های متعهدی همچون سه گانه اخراجی‌ها پرچمدار گیشه بودند؛ حالا و در دولت روحانی، نوبت به موفقیت فیلم های ایرانی ِ تولید شده در خارج از کشور رسیده، تا با دور زدن ملاحظات اخلاقی داخل ایران، و با استفاده از المان های جذابیت‌افزای کشورهایی چون برزیل و هند، پرفروش‌های سینمای ایران باشند. پس از فروش چشمگیر «من سالوادور نیستم» با همین الگو، سلام بمبئی گام دوم این دسته فیلم‌های سینمای ایران است. گامی که احتمالاً مقدمه‌ای برای تداوم این مسیر خواهد بود. مسیری که سینمای ایران را، بیش از پیش به چاله‌ی ابتذال خواهد کشاند. تاسف‎‌بار است که با گذشت تقریباً شش دهه از قوام‌یافتن سینمای ایران، الگوهای فروش در کشور به عصر فیلم هندی بازگشته و رقص و آواز، جای نقد و طنز را گرفته است.

نوشته : محمد توانگر

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

ناشناس یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 12:51 ب.ظ

ممنون از گزارشتون. چقد بعضی ماها ساده ایم ….?

ناشناس یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 2:17 ب.ظ

واقعا همینه بی محتوا و پر جاذبه برای نوجوانان و جوانان

یک هنرمند یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 2:53 ب.ظ

درسته.سینمای ایران برای جذب بیشتر و پر کردن صندلی های خالی دست به دستاوردی ازاین نوع الگوها زده.اخه ب چه قیمتی!؟

یک هنرمند یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 2:55 ب.ظ

بابا مگه چشه این فیلم.!!؟ حالا یه بازیگر ایرونی رفته هند بازی کنه…

آبان یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 2:59 ب.ظ

سینما امین کاش یتیم خونه ایران رو میذاشت تا سابقه ایرون و قتل عام میلیونها ایرانی رو میدیدند و یه اطلاعاتی کسب میکردن.بسیار فیلم پرمعناییه

بازیگر یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 3:02 ب.ظ

ضمن عرض سلام و خسته نباشید .دمت گرم خیلی عالی نوشتی به امید روزی که دولتی بر سر کار باشد که قصد فریب مردم را نداشته باشد. موفق باشی

مدنظرم یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 3:03 ب.ظ

متاسفانه بی حرمتی و ابتذال و شهوت را در جوانان گسترش می دهند

فاقدمنتقد یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 3:05 ب.ظ

فیلم خوبیه جناب منتقد. حاضرم همیشه برم سینما وقتی همچین فیلم هایی اکران میشه.
مردم انار هم نیاز به تغییروتحولاتی دارن جناب…

محمدنامی یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 3:07 ب.ظ

کارگردان این اثر یک آدم ابتذال نویس در همین حد هست! فیلم هایی هم که مینویسه به نظر من اصلا کمدی نیست! نمونه های مشابه از ایشون دیدم مثل شیر و عسل یا آنچه مردان درباره زنان نمی دانند و…..

جیگرطلا یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 3:11 ب.ظ

واقعا فیلم کلیشه ای و تکراری بود و کاملا یک فیلم هندی …
سینمای خود ایران بسیار هنرمندانه تر باصرف این هزینه فیلم میسازد.نمونش محمدرسول الله و نمونه سریالی آن معمای شاه و…

ناشناس یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 7:12 ب.ظ

هرچقدر سلام بمبیی فیلم خام و کلیشه ای هست ولی فروشنده فیلم خیلی زیبا و با داستان جدید هست

احمد یکشنبه 25 دسامبر 2016 - 7:48 ب.ظ

آقا چرا یتیم خانه ایران رونمیارن انار؟کی در انار این فیلما رو انتخاب میکنه برا نمایش؟

منتقد سه‌شنبه 27 دسامبر 2016 - 12:01 ب.ظ

حتما فیلم اخراجی ها و … از نظر این منتقد عزیز دارای رویکردهای هنری هست که این فیلم نیست

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی