جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

بسیاری از مردم این منطقه ازدود ناشی از سوخت چوب‌های درختان پسته خصوصا در فصل زمستان در سال‌های اخیر به بیماری‌های تنفسی دچار شده اند که دلیل اصلی آن فعالیت همین چاه‌های زغالی سنتی است …

بسیاری از مردم این منطقه ازدود ناشی از سوخت چوب‌های درختان پسته خصوصا در فصل زمستان در سال‌های اخیر به بیماری‌های تنفسی دچار شده اند که دلیل اصلی آن فعالیت همین چاه‌های زغالی سنتی است …

به گزارش ” انارما” تولید زغال از گذشته تا امروز شغل پرطرفدار جمع محدودی از اهالی مناطق مختلف شهرستان انار  ایجاد کرده است ، شغلی که سرمایه چندانی هم نمی‌خواهد. چاه‌های زغالی به عمق ۵متر در نزدیکی جاده های محدوده ی شهرستان انار حفر می‌شوند که درون آن به شکل خمره است. این چاه‌ها ظرفیت یک تا یک و نیم تن چوب را دارند و آتش در این چاه‌ها تا یک ماه به صورت مداوم  شعله‌ور است. نتیجه سوختن چوب‌های درختان  پسته، تولید زغال است.

تعداد زیادی از چاه های زغالی در این شهر در تابستان و زمستان می‌سوزند و چهره درختان  را خاکستری کرده‌اند. زغال اینگونه تولید می‌شود: از چوب قاچاق درختان پسته و در چاه‌هایی که دود حاصل از آن ریه های همشهریان را برای تنفس تنگ کرده است.

رزانی ، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انار  در این خصوص گفت: این چاه های زغالی هیچ گونه مجوز جهت فعالیت ندارند و برای مبارزه با این معضل جدی در ماه‌های اخیر وارد عمل شده و سرانجام با دستور قضایی مجوز تخریب بیش از ۳۰ حلقه از چاه‌های زغالی را اخذ کرده ایم.

وی  دراین‌باره به خبرنگار انارما گفت: در همین راستا به اتفاق مامورین اجرایی این اداره و مامورین کلانتری بیاض نسبت به تعطیلی کوره های ذغال سوزی مختلف که آلودگی های زیست محیطی بسیار از جمله آلودگی شدید هوا را در بر دارند ، اقدام کرده و تاکنون بیش از سی کوره ذغال سوزی شهرستان انار تعطیل شده است .

اما چاه های زغالی به جز دود ناشی از فعالیت در این چاه‌های زغالی، دلایل بسیار دیگری وجود دارد که فعالیت این چاه‌ها را زیر سوال می‌برد ، چوب‌هایی که از مناطق اطراف برای تولید زغال به مناطقی که دود آن به راحتی به شهر نزدیکی دارد  آورده می‌شود و دارای ویروس‌ها و آفت‌های درختی است که به درختان باغ‌های  منتقل شده و این درختان را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است.

بسیاری از مردم این منطقه ازدود ناشی از سوخت چوب‌های درختان پسته خصوصا در فصل زمستان در سال‌های اخیر به بیماری‌های تنفسی دچار شده اند که دلیل اصلی آن فعالیت همین چاه‌های زغالی سنتی است ، این دود کاملا سمی بوده و برای تمامی سنین از پیر و جوان و کودک و جانبازان شیمیایی و بیماران تنفسی خطر مرگ به همراه دارد و با اوامر مسئولین ربط  با تخریب این چاه‌ها امید است تا حدی از آلودگی هوا در مناطق شهرستان انار خصوصا مناطق مسکونی ساقی و بیاض کاسته شود هرچند این فقط بخشی از معضلی به نام آلودگی هوا در این مناطق می باشد که برای حل آن باید قدم‌های دیگری هم برداشته شود.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه کاربران

اناری دوشنبه 26 دسامبر 2016 - 2:56 ب.ظ

راست می گن به خدا ما از کنارش رد میشیم اذیت می شیم وای به حال اونا که یکسره دود تو سرشون هست

مهدی دوشنبه 26 دسامبر 2016 - 10:53 ب.ظ

دستت درد نکنه انار ما

حسین دوشنبه 26 دسامبر 2016 - 10:54 ب.ظ

لطفا به گوش مسئولین هم برسانید

ناشناس چهارشنبه 28 دسامبر 2016 - 10:19 ق.ظ

خدا خیرتون بده مساله واقعا بجایی رو پیگیری کردین

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی