جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024

اگر از روز اول بحران در سوریه با شفاف سازی صریحا سیاست رسمی خود را برای مردم اعلام میکردیم قطعا مردم اطمینان پیدا می کردند که ما برای امنیت ملی خودمان آنجا هستیم…

اگر از روز اول بحران در سوریه با شفاف سازی صریحا سیاست رسمی خود را برای مردم اعلام میکردیم قطعا مردم اطمینان پیدا می کردند که ما برای امنیت ملی خودمان آنجا هستیم.

حسن شمشادی خبرنگار صدا و سیمای ایران که بیش از چهارسال در بحران سوریه حضور داشته گفت و گویی تفصیلی با «خبرنگار پایگاه خبری انارما» پیرامون “حضور ایران در جبهه سوریه” به شرح ذیل انجام داده است.

 حضور ایران در جبهه سوریه برای برخی از مردم مبهم و سوال برانگیز است نظرتان راجع به این موضوع چیست؟

این موضوع را قبول دارم که برخی از مردم ممکن است با حضور ایران در جبهه سوریه زاویه داشته باشند و شبهاتی در ذهنشان ایجاد شده باشد که دلیلش اینست که هیچکس نبوده که شفاف سازی کند و به این سوالات و شبهات پاسخ دهد . بنظر بنده اگر از روز اول بحران در سوریه با شفاف سازی صریحا سیاست رسمی خود را برای مردم اعلام میکردیم و بدون شعار این موضوع مهم را برای مردم شرح میدادیم قطعا مردم اطمینان پیدا می کردند که ما برای امنیت ملی کشورمان آنجا هستیم و بحث دفاع از حرمی که الان مطرح می شود مرتبط به اعتقادات همه ماست.

البته درصدی از افراد جامعه هستند که با هیچ دلیل و برهانی نمیتوان آنها را قانع کرد .افرادی هستند که نسبت به اینگونه مسائل به هردلیل زاویه دارند و هرآنچه به آنها بگویید باز حرف خودشان را میزنند و این در مثال حکایت فردی است که خود را به خواب زده و هرچه صدایش بزنیم نمی توانیم او را بیدار کنیم.

برخی از رسانه های حامی تروریست بعد از پایان ماموریتتان در سوریه ، شما را در لیست افراد کشته شده در سوریه معرفی کردند  و حتی در مقطعی این شایعات بصورت گسترده انتشار یافت ، هدف از این دروغ پردازی را چه می دانید؟

رسانه های وابسته و حامی گروه های تروریستی از ابتدای بحران سوریه برای مانور دادن در میدان جنگ رسانه ای که به راه انداخته بودند چندین مرتبه عنوان کردند بنده کشته یا زخمی شدم و یا بزودی عملیات ربایش من تمامش می شود.

خب  این افراد سختشان بود که ما در میدانی فعالیت میکردیم که با پوشش رسانه ای اخبار صحیح و موثق بخشی از دروغ های آنها را رسوا و از حقیقت پرده برداری می شد و حتی بعد از اینکه از سوریه برگشتم در صفحه ای مجازی که نام چندتن از شهدای مدافع حرم از جمله شهید  حاج حسین همدانی را نام برده بودند اسم من را نیز جزو کشته شدگان نوشته بودند.

مفتخرم که اسمم در لیست ترور تمامی گروه های تروریستی سوریه از جمله منافقین ، داعش ، جیش الحر و اخیرا در لیست گروه ریگی ملعون قرار گرفته است.

تحلیلتان راجع به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون حضور مدافعان حرم در سوریه و اینکه ایشان گفتند اگر در سوریه با تروریست ها نمی جنگیدیم الان باید در همدان و کرمانشان مقابله میکردیم چیست؟

یقینا هدف اصلی حضور ایران در جبهه سوریه حفظ امنیت ملی است و مصداق این امنیت گزارش اخیر دادستان کل کشور است که چند تیم تروریستی را در اطراف تهران دستگیر کردند که بنا داشتند در راهپیمایی۲۲بهمن اقدامات تروریستی انجام داده که خوشبختانه با رصد اطلاعاتی در نطفه خفه شدند.

باید در نظر بگیریم که اگر در ۶سال گذشته در سوریه نمی جنگیدیم طبق فرموده رهبر معظم انقلاب چقدر از این گروه های تروریستی امنیت کشور را به مخاطره می انداختند.

اصل حضور در سوریه لبیک گفتن به فرمایشات رهبری گرانقدر است که مشاهده میکنیم سوریه ای که قرار بود ظرف چندهفته سرنگون کنند الان هفتاد ماه است که نتوانستند بر آن مسلط شوند و دولتش پابرجاست و بسیاری از مناطق این کشور از اشغال تروریست ها پاکسازی شده است.

حضور مدافعان حرم را در جبهه نبرد سوریه تا چه اندازه موثر در اقتدار دستگاه دیپلماسی کشور در مذاکرات سیاسی میدانید؟

واضح است که هرکشوری که در عرصه نظامی،اطلاعاتی و تحولات منطقه دست برتر نداشته باشد در عرصه سیاسی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

در مذاکرات سیاسی مانند برجام اگر ما از این اقتدار برخوردار نبودیم آیا کسی با ایران بر سر میز مذاکره می نشست؟اینکه ۵قدرت جهان و کشوری مانند آمریکا احساس می کند که نمیتواند به ما ضربه ای بزند و خواهان نشستن بر سر میز مذاکره با ماست  یقینا ناشی از قدرت درونی کشورمان می باشد.

بعضا گفته می شود کم کاری هایی در رسیدگی به خانواده شهدای مدافع حرم فاطمیون شکل میگیرد آیا با این موضوع موافقید؟

با کلیت این حرف موافقم اما عمومیت به آن نمی دهم و اینکه گفته می شود در رسیدگی به مدافعان حرم از فاطمیون (بچه های افغانستان) و زینبیون (بچه های پاکستان) اجهاف می شود ،خیر اینگونه قطعا نیست و از طرفی هم اگر گفته می شود به خانواده های این شهدا رسیدگی صددرصد می شود اینگونه هم یقینا نیست . اما بنظرم کم کاری ها درصد بیشتری نسبت به رسیدگی ها دارد و فکر نمیکنم این موضوع بدلیل محدودیت مقررات باشد چرا که مقام معظم رهبری مکررا بر رسیدگی و اکرام خانواده های شهدای مدافع حرم فاطمیون تاکید دارند.

کم کاری ها دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن هم شاید بدلیل این نگاه ایرانی و افغانی باشد که اینگونه تفکر و نگاه اصلا خوب نیست ،برای مثال در روز ۲۲بهمن  افغان های مقیم ایران در راهپیمایی ها حضور یافتند و حضور پررنگ برادران افاغنه ما در صحنه هایی همچون پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نمونه های دیگری است از عشق و ارادت آنها به امام خمینی (ره) و بعد از آن امام خامنه ای که نشان از آن دارد که آنها دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی ایران را یک بحث جهانی می دانند.

آینده سوریه را چگونه پیش بینی می کنید؟

سوریه آینده مبهمی دارد و دلیل این ابهام اینست که مولفه های بسیاری برای تصمیم گیری که شامل طرف های درگیر می شود دارد و سوالاتی مانند این که طرفین درگیر داخلی هستند یا خیر؟ تسلیحات و تجهیزات تا چه اندازه در اختیار دارند؟در موضع ضعف هستند یا قدرت ؟اینکه آمریکا و روسیه به چه توافقی خواهند رسید و یا ایران با عربستان و ترکیه ؟

این ها سوالاتی است که بر ابهام آلود بودن آینده سوریه صحه میگذارد و تنها با در نظر گرفتن پاسخ های این سوالات میتوان آینده سوریه را پیش بینی کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

مدافع. یکشنبه 19 فوریه 2017 - 10:48 ق.ظ

خداحفظت کنه..
درتایید حرفای آقای شمشادی یادی کنیم از شهید بیاضی زاده که می گفت:دفاع از حرم یعنی دفاع از حریم ولایت ودفاع از ولایت فقیه

مدافع حرم از آمل یکشنبه 19 فوریه 2017 - 1:01 ب.ظ

خداحفظت کند حسن آقا /در سوریه سعادت زیارتت را نداشتم ولی ذکر خیرت را از شیربچه های مدافع حرم بسیار شنیدم

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی