چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024

همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن و عترت موسسه قرآن و عترت جامعه القرآن الکریم انار در طرحی جالب اقدام به برگزاری آموزش قرآن به شیوه مکتب خانه های قدیم نموده است

همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن و عترت موسسه قرآن و عترت جامعه القرآن الکریم انار در طرحی جالب اقدام به برگزاری آموزش قرآن به شیوه مکتب خانه های قدیم نموده است 

به گزارش ” انارما” همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن و عترت موسسه قرآن و عترت جامعه القرآن الکریم انار در طرحی جالب اقدام به برگزاری آموزش قرآن به شیوه مکتب خانه های قدیم نموده است و در این مکتب خانه از دو پیسکسوت قرآنی خانم ها بی بی زهرا هاشمی با بیش از ۸۰ سال سن و بی بی فاطمه هاشمی با ۷۰ سال سن در غرفه جامعه القرآن الکریم انار تدریس می شد.

بی بی فاطمه هاشمی در مصاحبه با خبرنگار ” انارما” اظهار داشت :در آن روزگار دو نوع مکتب خانه وجود داشت، یکی به صورت خصوصی که در منازل اعیان و رجال برای فرزندانشان بود و نوع دیگر مکتب خانه های عمومی بودند که تمام طبقات و خانواده ها فرزندانشان را  برای یادگیری قرآن بصورت هفتگی راهی آنجا می کردند.

بانوی پیشکسوت قرآنی گفت: در قدیم قریب به ۶۰ سال پیش دروسی که در مکتب خانه ها تدریس می شد عبارت بود از خواندن و نوشتن حروف الفبا و در سال دوم به آنها عم جزء (سوره های کوچک قرآن) آموزش داده و در سال های بعد قرآن، گلستان سعدی، نصاب الصبیان، جامع عباسی، ابواب الجناس و… . تدریس می شد.

وی در ادامه گفت: این مکتب خانه ها توسط ملا یا ملاباجی های زن شناخته می شد و به صورت ملاها با “عمامه، عبا و ردا” و ملا باجی زن نیز با “چادر و چارقد” با شاگردان برخورد می کردند.

این پیشکسوت قرآنی مطرح کرد:ملاها و ملاباجی ها علاوه بر آنکه در مکتب ها، آموزش می دادند، در مجالس خانوادگی به قرائت قرآن، مولودی، سفره حضرت عباس، زینب، رقیه و… می پرداختند.

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی