جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

امیر محمد مهرورز در یادداشتی با عنوان “چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟مسئله این است!“ خسارات چهارشنبه سوری را مورد بررسی قرار داده است.

امیر محمد مهرورز در یادداشتی با عنوان “چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟مسئله این است!“ خسارات چهارشنبه سوری را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش ” انارما” ؛ امیر محمد مهرورز در یادداشتی با عنوان “چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟مسئله این است!“ خسارات چهارشنبه سوری را مورد بررسی قرار داده است.متن این یادداشت به شرح ذیل است:

چهارشنبه سوری یکی از جشن های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال (سه شنبه شب) برگزار می شود. در شاهنامه فردوسی اشاره هایی درباره بزم چهارشنبه ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن جشن چهارشنبه سوری است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده است.

واژه «چهارشنبه سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده است.برگزاری چهارشنبه سوری، که در همه ی شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه ی سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن: «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند. چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند.

سرود “زردی من از تو ، سرخی تو از من “

در هر خانه زنی خاکستر را در خاک انداز جمع می کند، و آن را از خانه بیرون می برد و در سر چهار راه، یا در آب روان می ریزد. در بازگشت به خانه، در خانه را می کوبد و به ساکنان خانه می گوید که از عروسی می آید و تندرستی و شادی برای خانواده آورده است در این هنگام اهالی خانه در را به رویش می گشایند. او بدین گونه همراه خود تندرستی و شادی را برای یک سال به درون خانه خود می برد. ایرانیان عقیده دارند که با افروختن آتش و سوزاندن بوته و خار فضای خانه را از موجودات زیانکار می پالایند و دیو پلیدی و ناپاکی را از محیط زیست دور و پاک می سازند. برای این که آتش آلوده نشود خاکستر آن را در سر چهارراه یا در آب روان می ریزند تا باد یا آب آن را با خود ببرد گرد آوردن بوته، آتش زدن و پریدن از روی آن و گفتن عبارت “زردی من از تو، سرخی تو از من” شاید مهمترین اصل شب چهارشنبه سوری است. هر چند که در سالهای اخیر متاسفانه این رسم شیرین جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده است. مراسم دیگری مانند کوزه شکنی، فال گوش نشینی، آش نذری پختن، آب پاشی، بخت گشائی دختران، دفع چشم زخمها، کندر و خوشبو، قاشق زنی، فال گرفتن هم در این شب جزو مراسمات جالب و جذاب می باشد .

اما در زمان قدیم چهارشنبه سوری به این شکل بوده است آتش زدن کاه و کولش ولی امروزه ازین مراسمات انجام نمی دهند چهارشنبه سوری به طور کل عوض شده است. سه دهه است چهارشنبه سوری با آتش زدن لاستیک و سطل زبالها و با صدای مواد محترقه و انفجار شدید سبب ایجاد رعب وحشت برای مردم می شود، با آتش زدن لاستیک هوا را آلوده می کنند و به آسفالت های شهر آسیب می زنند لذا والدین باید هوشیار باشند در مراقبت از فرزندان در مراسم چهارشنبه سوری چرا که هنوز غم از دست دادن آتش نشانانمان در حادثه بزرگ پلاسو در دل مردم زبانه می کشد لذا بهتر است با چهارشنبه سوری آرام کاری انجام بدهیم تا حادثه های مالی و جانی کاهش یابد و کم شود و تلاش کنیم تا چهارشنبه سوری را چهارشنبه سوزی نکنیم.

در پایان پیشنهاد می کنم توصیه ها ایمنی ذیل می آید را جدی بگیرید:

۱-والدین می بایست ضمن آگاه سازی فرزندان خود در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر همواره فرزندانشان را همراهی نمایند کودکان به تنهای نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند

۲-از نگهداری مواد محترقه،تهیه و ساخت وسایل آتش بازی در هر مکان خانه،زیر زمین،محل کار و…. جلوگیری کنند.

۳-از حمل مواد محترقه:آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم در جیب لباس،کیف و …. خوداری کنند.

۴-در صورت نگهداری مواد آتش بازی حتی به مقدار کم از نظر خطر آنها را در جای خشک و خنک نگهداری و دور از دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهید.

۵-مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل های مطمئن خریداری و به هیچ عنوان این عنوان مواد را از دست فروش ها نخرید.

۶-هنگام آتش سوزی برای اطفای حریق خاموش کننده آب و یا پودر و جعبه کمک های اولیه در دسترس باشد.

۷-مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد و زیر خودرو پرتاب نکنید.

۸-هیچ گاه مواد آتش بازی شب چهارشنبه سوزی را در در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه ای یا فلزی به اطراف پرتاپ شده و موجب بروز صدمات و خطرات جانی میشود.

۹-از آتش زدن هیزم،لاستیک،کارتن خالی و امثال آن در واحد های مسکونی و معابر کوچه و خیابان خودداری کنید.

۱۰-از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک روی درختان ،بام،بالکن خانه ها که از عوامل عمده توسعه آتش سوزی است خودداری کنید.

۱۱-از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت یا بنزین و… بر روی مواد آتش گیر به شدت خودداری کنید.

۱۲-از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول،اسپری حشره کش ها و… به روی آتش خودداری کنید.

۱۳-مراقب رفتار های خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحد های آتش نشانی،گشتی نیروی انتظامی و اورژانس اطلاع دهید.

۱۴-از سوزاندن وسایل ها مانند کپسول گاز،لاستیک،آمپول و استفاده از مواد آتش زا همانند بنزین،الکل،کاربیت و امثال آنها خودداری کنید.

۱۵-از بر پایی آتش های حجیم و غیر قابل مهار به شدت خودداری کنید.

۱۶-در صورت بروز هر گونه حریق یا حادثه ضمن خونسردی در اسرع وقت با تلفن ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع رسانی کنید.

۱۷-در صورت پوشیدن لباس گشاد از نزدیک شدن به آتش یا پریدن از روی آن خودداری کنید.

۱۸-درصورت تماس با نیرو های امدادی آتش نشانی و اورژانس به منظور اعلام حادثه و آتش سوزی به منظور سرعت دادن در امداد رسانی در خیابان اصلی نزدیک محل حادثه فردی را به عنوان راهنما قرار داده تا رسیدن نیرو های امدادی به محل با سرعت و آسانی بیشتر انجام گیرد.

۱۹-از انداختن قوطی های در بسته مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به درون آتش که منجر به انفجار میشود خودداری کنید.

۲۰-از پارک کردن خودرو در کوچه های باریک خودداری کنید این عمل موجب ممانعت و یا کندی حرکت نیروی های امدادی خواهد شد.

۲۱-با آتش نشانان در اجرای ماموریتشان برای خاموش کردن آتش با اطلاع رسانی و راهنمایی دقیق موقعیت همکاری کنید.

۲۲-مواد محترقه در کنار وسایل گرمازا و هوای گرم در دست و یا جیب افراد موجب انفجار میشود.

۲۳-پس از خاموش شدن آتش خاکستر باقیمانده را با آب خیس کرده و پس از اطمینان از خاموش شدن کامل محل را ترک کنید.

۲۴-هنگام برافروختن آتش باید توجه داشت که زمین هموار و سطح محلی مناسب تری است که بهتر است آتش سوزی روی زمین خاکی یا بتونی ایجاد شود.

۲۵-از وجود آب و مواد خاموش کننده نزدیک محل ایجاد آتش مطمئن شوید.

۲۶-به کودکان بیاموزید هرگز بازی با آتش ایمن و صلاح آنها نبوده و آتش به سادگی میتواند از کنترل آنها خارج شده و خطرات غیر قابل جبرانی را ایجاد نماید.

۲۷-کودکان را در فضا های که احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد تنها رها نکنید.

۲۸-بهتر است برای آتش بازی و روشن کردن آتش در چهارشنبه سوری از کاه و کلوش استفاده شود.

به امید این که شهری ایمن و عاری از هرگونه خطر و حادثه داشته باشیم

با امید به چهارشنبه سوری زیبا، فرهنگ ساز و به دور از هر گونه خطر احتمالی

 

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

قطره دوشنبه 13 مارس 2017 - 4:25 ب.ظ

بادرود عاقل و هوشیار تو چهارتا شنبه بی حرکت نشته در براتش ودود
بس.دی سوزاندن خود جدا شو بهر حرکت در فضای خوب وسالم عطر وعود
با بهاران درکنار سبزه وگل. شادی اور به نگاه عطر باران. تا شوی شیرین چو رود
بادعا و ذکر قران از خداوند زندگی خوب وسالم پززنعمت خواسته با بزم سرود
بادعا وصلوات برای سلامتی رهبر وبزرگان دین ومنکم وخود وخانواده محترم خود وسردبیر
اگراین چهارشنبه به ارامی اتش را کنار گذاشتی مرا هم دعا کن تا در انتخابات پیش رو با مشورت رهبر وبزرگان فردی اصلح را انتخاب کرده وتا اخر خدمت با وحدت وصداقت اورا حمایت کنم ودر اخر خدمت خودم را نفرین نکنم ومصالح اسلام را به دست رهبر بسپارم وسپاسگذار باشم تا در انتخابات بعدی اگر فرصتی بود بیشتر دقت کرده واگراصلاح را نمیدانم از این خرابترش نکنم انشالله والسلام

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی