پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی نوشت: «نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ در سناریوی خوش بینانه، به حدود ۱۶ درصد و در سناریوی بدبینانه به حدود ۲۶ درصد می رسد.» به گزارش ” انارما” ؛ سید مصطفی موسوی نژاد: یکی از مهمترین قول‌هایی که دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ به مردم […]

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی نوشت: «نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ در سناریوی خوش بینانه، به حدود ۱۶ درصد و در سناریوی بدبینانه به حدود ۲۶ درصد می رسد.»

به گزارش ” انارما” ؛ سید مصطفی موسوی نژاد: یکی از مهمترین قول‌هایی که دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ به مردم داد، ایجاد رونق شدید اقتصادی، تحول اقتصادی در ۱۰۰ روز و رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان بعنوان اولین اولویت‌ها بود. از این رو بررسی روند نرخ بیکاری در دولت تدبیر و امید می‌تواند در راستای بررسی این قول روحانی در کارزارهای انتخاباتی قابل توجه باشد.

 

نرخ بیکاری در سال ۹۲ هنگامیکه حسن روحانی دولت را تحویل گرفت ۱۰.۴ بود.

این نرخ در سال ۹۳ به ۱۰.۶% و در سال ۹۴ به ۱۱% رسید. با به نتیجه رسیدن برجام انتظار می‌رفت که نرخ بیکاری کشور با توجه به قول‌هایی که دولت داده بود کاهش یابد اما در اوج ناباوری نرخ بیکاری رسمی کشور در سال ۹۵ به ۱۲.۴ رسید.

 

در این میان بررسی نرخ بیکاری جوانان می‌تواند با توجه به قولی که حسن روحانی در سال ۹۲ در مورد اولویت داشتن رفع بیکاری جوانان داده بود، می‌تواند در نوع خود جالب باشد. نمودار ذیل رشد شدید بیکاری جوانان در دولت روحانی را نشان می‌دهد.

 

 

این نمودار بخوبی بیکار و بیکارتر شدن جوانان در دولت روحانی را نشان می‌دهد. این درحالی بود که روحانی در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی خود مدعی شده بود می تواند فقط با ورود ۱۰ میلیون گردشگر به کشور ۴ میلیون شغل ایجاد کند. در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) که متعلق به دولت است به نقل از معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور مدعی شد نزدیک ۲۰ میلیون گردشگر وارد کشور شده‌اند. لذا با استدلالی که اقای روحانی مطرح کردند باید ایشان ۸ میلیون شغل برای کشور تولید می‌کردند که اگر چنین می‌شد این وضع بیکاری کشور نبود.

از همه اینها که بگذریم، روحانی دوباره در انتخابات سال ۹۶ در ابتدای امر وعده تولید سالانه ۱ میلیون شغل را پوپولیستی نامید. اما چندی بعد خود وعده ایجادسالانه  ۹۵۰ هزار شغل را داد که با تحقق این وعده می‌توان به بهبود نرخ بیکاری امید بست.

 

اما آنچه همه این وعده‌ها را به سراب تبدیل کرده، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی نوشت: «نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ در سناریوی خوش بینانه، به حدود ۱۶ درصد و در سناریوی بدبینانه به حدود ۲۶ درصد می رسد.»

 

بدین ترتیب باید وعده ایجاد ۹۵۰هزار شغل روحانی را مانند وعده‌های ایجاد اشتغال سال ۹۲ وی، وعده‌هایی بر باد رفته دانست.

 

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی