پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار گفت:کشاورزان باید بدانند که اگر معتقدند بدون نظرات کارشناسان میتوانند نسبت به مقابله با آفات عمل کنند باید تبعات آن را هم بپذیرند.   محمد گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار در گفت و گوی تفصیلی با انارما در مورد وضعیت طغیانی آفت پسیل پسته در باغات پسته […]

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار گفت:کشاورزان باید بدانند که اگر معتقدند بدون نظرات کارشناسان میتوانند نسبت به مقابله با آفات عمل کنند باید تبعات آن را هم بپذیرند.

 

محمد گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار در گفت و گوی تفصیلی با انارما در مورد وضعیت طغیانی آفت پسیل پسته در باغات پسته و حجم انتقادات به جهاد کشاورزی انار سخن گفت.

کشاورزان از فروشندگان سم ، فاکتور با شماره دریافت کنند

وی ابتدا در خصوص فعالیت سم فروشی های سطح شهرستان انار گفت: از ابتدای بهمن سال۹۵تاکنون  ۴۶مورد بازدید از سم فروشی های شهرستان صورت گرفته و در این بازدید ها همواره به مغازه داران تذکر داده شده که سمومی که از نظر سازمان حفظ نباتات کل کشور غیرمجاز اعلام شده نباید عرضه کنند و در صورت مشاهده جمع آوری و برخورد قانونی شده است و همچنین سمی که می فروشند حتما باید به همراه آن فاکتور به خریدار ارائه کنند و در فاکتور نیز حتما باید دو شماره ای که روی قوطی های سم حک شده به نام (شماره های بچ و پارت ) را حتما در داخل فاکتور ذکر کنند.

گرجی افزود: همواره به کشاورزان توصیه کرده ایم که سم را حتما از مراکز مجاز خریداری کنند و دوم اینکه حتما فاکتور خرید سم را دریافت کنند اما از آنجایی که اکثریت کشاورزان سم را به صورت نسیه ای از سم فروشی ها تهیه می کنند از دریافت فاکتور امتناع می کنند که در این شرایط ، جهاد کشاورزی در صورت تقبلی بودن سمی که خریداری کرده اند نمیتوانند از لحاظ حقوقی پیگیری کنند.

 

در زمینه اعطای پروانه سم فروشی محدودیت قائل هستیم

مسئول حفط نباتات جهاد کشاورزی انار با اشاره به فروشندگان غیرمجاز سم در سطح شهرستان گفت: افرادی هستند که از طریق پیامک و یا با خودروی شخصی در سطح شهر اقدام به فروش سم می کنند و حتی در مواردی مشاهده شده سم فروشی های مجاز ، سم غیرمجاز را در داخل انبار که از آن بازدید می شود نگه داری نمی کنند و آن را در محلی که به ما معرفی نشده نگهداری می کند و بدون مجوز به کشاورز می فروشند و این ها از مواردی است که برای برخورد قانونی از دست ما خارج است.

وی افزود: در زمینه اعطای پروانه فروش سم محدودیت هایی قائل هستیم و اکنون هم قریب۴۰درخواست برای اخذ پروانه فروشگاه سم به ما ارائه شده است که ما در این خصوص با احتیاط پیش می رویم و تا بتوانیم دیگر مجوز صادر نمی کنیم.

از علم کارشناسان جهاد استفاده می کنند و می گویند این ها را که خودمان هم می دانستیم

گرجی با انتقاد از کشاورزانی که مالکیت معنوی علم را زیر سوال می برند خاطر نشان کرد:جلسات متعدد برای توجیه و بیان نکات آموشی به کشاورزان برگزار می کنیم و در جریان این کلاس ها کشاورزان از علم و اطلاعات مهندسین برای بهبود وضعیت باغاتشان استفاده می کنند آن وقت می گویند که مهندسین علمی ندارند و این ها را خودمان هم میدانستیم.

وی در مورد آموزش مهندسین کشاورزی برای کاهش میزان سمپاشی درختان کشاورزی گفت: در همین خصوص با انتشار فراخوانی تعدادی از مهندسین فارغ التحصیل کشاورزی را برای ارائه مشاوره به کشاورزان جذب کردیم و اطلاعات کاربردی و تمامی تجربیاتی که داشتیم به مهندسین منتقل کردیم و برای هر موتور پمپ یک کارشناس  در نظر گرفتیم و از مالکان موتور پمپ خواستیم بر طبق نظرات کارشناسان عمل کنند اما متاسفانه کشاورزان از این طرح استقبال نکردند و برای مثال  از یک موتور پمپ که قریب ۱۵۰خرده مالک داشت تنها دونفر با این مهندس همکاری کردند و جالب اینکه همین دونفر هم نتیجه گرفتند .

 

کشاورزانی که حتی یکبار هم از نظرات کارشناس استفاده نکرده اند مدعی اند جهاد نتوانسته کاری برای آنها بکند

مسئول حفظ نبابات جهاد تصریح کرد: کشاورزانی که حتی یکبار هم از نظرات کارشناسانی که ما معرفی کردیم استفاده نکردند مدعی اند جهاد نتوانسته کاری برای آنها بکند اما کشاورزان باید بدانند که اگر معتقدند بدون نظرات کارشناسان میتوانند نسبت به مقابله با آفات عمل کنند باید تبعات آن را هم بپذیرند.

وی افزود: در سال۹۱که همچون امسال آفت شیره خشک طغیانی شده بود کشاورزانی از نظرات کارشناسان استفاده کردند و همین افراد با تجربه ی موفقی که داشتند تا پایان تیرماه حتی یکبار  هم سمپاشی نکردند و در همان سال در سطح کشور ، جزو معدود شهرستان هایی بودیم که بسیار کم سمپاشی کردیم.

رسانه های مغرض تمامی اطلاعیه های جهاد را منتشر کردند و اکنون مدعی کم کاری جهادکشاورزی هستند

گرجی  در زمینه اطلاع رسانی به کشاورزان عنوان کرد: از خرداد ۹۲تاکنون ، جهاد کشاورزی ۱۵۹اطلاعیه صادر کرده که از این تعداد ۷۴اطلاعیه مربوط به حفظ نباتات بوده و همچنین ۲۸اطلاعیه مربوط به کاهش دفعات سمپاشی بوده و تمامی این اطلاعیه ها در سایت های محلی شهرستان انار منتشر شده است اما متاسفانه بعضی از رسانه های مغرض که خودشان این اطلاعیه ها را منتشر کرده اند مطالبی را تحت عنوان کم کاری جهاد کشاورزی منتشر می کنند و هیچ گاه انگشت انتقاد را به طرف کشاورزانی که از اطلاعات کارشناسان جهاد استفاده نمی کنند نمیگیرند.

وی در مورد علل ناکار آمدی بعضی از سم های مجاز به رفتار های خودسرانه برخی از کشاورزان اشاره کرد و گفت: برای مثال سم موونتو خیلی زود از چرخه استقاده در باغات انار خارج شد و این در حالی است که این سم در رفسنجان و سایر نقاط کشور موثر است .در سال گذشته طبق تحقیقی که انجام دادیم موارد متعددی را مشاهده کردیم که کشاورزان سم های سیستمیک و قوی همچون (افوریا و موونتو) را که هرکدام به راحتی جذب گیاه می شوند چندین بار استفاه کرده اند  و حتی بصورت مخلوط ، این دو سوم قوی را پاشیده اند  و وقتی اینچنین عمل می کنند باید منتظر پیامد هایی همچون ضعیف شدن سیستم دفاعی درخت و حتی مقاوم شدن آفات هم باشند.

استفاده از سم دورسبان ممنوع است اما کشاورزان به شکل غیرمجاز تهیه می کنند

وی افزود: استفاده از سم هایی نظیر “سم دورسبان ” از سوی موسسه تحقیقات پسته  به دلیل مشکلی که در صادرات پسته ایجاد کرده ممنوع اعلام شده اما متاسفانه  مشاهده میشود که کشاورزان به شکل غیرمجاز این سم را تهیه می کنند و با پاشیدن این سم نه تنها محیط و محصول را آلوده می کنند بلکه حشرات مفید اطراف درختان را نیز از بین می برند.

 

گرجی در مورد آفاتی که امسال باغداران اناری با آن رو به رو هستند گفت: آفاتی مانند” سن قرمز” که در سال های گذشته به دلیل نبود مواد غذایی مورد نظرشان به سمت باغات پسته انار مهاجرت می کردند امسال بسیار کمتر دیده می شود ، اما در عوض آفت پسیل پسته به دلیل شرایط آب و هوایی و گرمای شدید و همچنین عملکرد خودسرانه برخی کشاورزان در سمپاشی های بیهوده امسال طغیان کرده است.

وی با انتقاد از عدم همکاری متولیان فرهنگی در زمینه فرهنگ سازی برای بهره وری کشاورزان از علم کارشناسان گفت: تاکنون همکاری از سوی متولیان فرهنگ شهرستان در زمینه اطلاع رسانی ندیده ایم . در سال ۹۱، که آفت پسیل طغیان کرده بود  امام جمعه وقت انار یک مهلت کوتاه به بنده بعنوان رئیس وقت جهاد کشاورزی آن زمان انار نداد تا در تریبون نمازجمعه برای مردم در زمینه اطلاع رسانی برای راه های مقابله با این آفت صحبت کنم.

توانستیم در چندین باغی که تحت نظارت مستقیم کارشناسان جهاد بود سمپاشی را به شدت کاهش دهیم

مسئول حفظ نبابات جهاد کشاورزی انار در مورد استفاده صحیح از علم کشاورزی گفت: آمریکا که قدمتی در بحث تولید پسته ندارد اکنون تولید پسته اش از ایران پیشی گرفته است و علت اصلی این مورد را تنها در کمک گرفتن آنها از علم و تکنولوژی می توان یافت.

وی بالا بودن آمار سرطان در شهرستان انار گفت: بنده هم این موضوع را قبول دارم اما ارتباط دادن علت اصلی این معضل را به استفاده از سموم شیمیایی در بخش کشاورزی شهرستان قبول ندارم چرا که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه عوامل اصلی دیگری همچون اشعه سرطان زای نور خورشید در رخ داد این موضوع دخیل است اما معتقدم درصدی از علل سرطان در منطقه هم میتواند منوط به استفاده از سموم شیمیایی باشد.

محمد گرجی در پایان خاطر نشان کرد:  کارنامه ما قابل دفاع است و اینکه توانستیم در چندین باغی که تحت نظارت مستقیم کارشناسان جهاد بود سمپاشی ها را بشدت کاهش دهیم گویای این است که جهاد کشاورزی همواره در ارائه اطلاعات علمی به کشاورزان کوتاهی نکرده است.

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی