جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

رعایت ایمنی فرآیند چندان پیچیده‌ای نیست و ایمنی یعنی رعایت همین نکات پیش پاافتاده و به ظاهر ساده. ایمنی یعنی گامی کوچک برای جلوگیری از بروز خطراتی بزرگ.

رعایت ایمنی فرآیند چندان پیچیده‌ای نیست و ایمنی یعنی رعایت همین نکات پیش پاافتاده و به ظاهر ساده. ایمنی یعنی گامی کوچک برای جلوگیری از بروز خطراتی بزرگ.

قسمت اول:

همه ساله تعداد زیادی از بچه‌ها و دانش‌آموزان در اثر بی‌احتیاطی یا بی‌توجهی به موارد ایمنی دچار حوادث ناگوار می‌شوند. اما با رعایت برخی اصول ساده و پیش پا افتاده می‌توان جلو بسیاری از حوادث ناگوار را گرفت. رعایت نکات ایمنی در مدرسه، محل کار ، خانه و پارک یک اصل بدیهی و مسلم است و شاید نتوانیم کسی را پیدا کنیم که با رعایت نکات ایمنی مخالف باشد. ولی ذکر این نکته ضروری است که رعایت ایمنی در برخی از موارد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یکی از این موارد، رعایت نکات ایمنی در هنگام بازی بچه‌ها ست.

رعایت ایمنی فرآیند چندان پیچیده‌ای نیست و ایمنی یعنی رعایت همین نکات پیش پاافتاده و به ظاهر ساده. ایمنی یعنی گامی کوچک برای جلوگیری از بروز خطراتی بزرگ.

اهمیت بازی در سنین کودکی

اهمیت بازی در سنین کودکی و نقش آن در شکل‌گیری شخصیت کودکان و میزان یادگیری اصول و آموزه‌های اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست و بیشتر کارشناسان و متخصصین علوم روان‌شناسی نیز بر این نکته تاکید دارند که بازی بخشی مهم در فرآیند شکل گیری شخصیت کودکان ایفا می‌کند. بنابراین والدین با انتخاب بازی‌های متناسب با روحیه و فیزیک جسمی کودکان، و رعایت نکات ایمنی در حین بازی، ضمن فراهم کردن محیطی شاداب و فرح بخش برای آنها، راه‌های رسیدن به تکامل شخصیتی و فیزیکی آنها را هموار می‌کنند.

الفبای بازی در مکان‌های عمومی

بازی در مکان‌های عمومی و به صورت گروهی، تفاوت‌هایی با بازی در منزل دارد. از آنجا که بازی در مکان‌های عمومی نظیر مدرسه، مهد کودک و پارک به صورت گروهی است و از وسایل مختلف بازی استفاده می‌شود، رعایت نکات ایمنی و داشتن آگاهی از نحوه استفاده از وسایل بازی موجود بیش از مکان‌های دیگر ضروری است. کنترل بچه‌ها در حین بازی در فضا‌های باز و استفاده از وسایلی که عموماً متحرک هستند و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی ممکن است سلامت کودکان رابه خطر بیندازند، بسیار مهم و ضروری است.

ایمنی هنگام بازی

بازی در فضای آزاد، همواره برای بچه‌ها بیش از مکان‌های مسقف، سرگرم‌کننده و مفرح است. استنشاق هوای تازه و رهایی از چهار دیواری خانه‌های امروزی که عموماً آپارتمانی هستند و بازی با گروه همسالان باعث ایجاد سرزندگی و نشاط زاید الوصف در کودکان می‌شود که اگر ساعت‌ها در این فضا‌ها بازی کنند، باز هم تمایل به ادامه بازی دارند و به عبارتی کودکان از بازی در فضای آزاد هیچگاه خسته نمی‌شوند.

از دیگر علل تمایل بچه‌ها به بازی در فضا‌های باز، وجود یک سری وسایل و آلات بازی است که معمولاً امکان تهیه آنها حتی برای خانواده‌های متمول در حیاط منزل وجود ندارد. بازی با گروه همسالان نیز از دیگر مزایای بازی در محیط‌های عمومی است که ایجاد شرایط برابر با آن در خانه‌های شخصی کمتر امکان پذیر است.

علی‌رغم مزایای فراوان بازی در فضای آزاد، استفاده از وسایل بازی گاهی اوقات خطراتی را به همراه دارند. وسایل خراب و دارای ایراد فیزیکی، سطوح نامناسب برخی از آلات بازی، لغزنده یا خیس بودن وسایل، بی‌احتیاطی بچه‌ها و عدم آگاهی از نحوه استفاده درست از برخی وسایل بازی و عدم نظارت اصولی و کنترل روی رفتار بچه‌ها، باعث می‌شود تا هر از گاهی بچه‌ها در مدارس، مهد‌های کودک و حتی پارک‌ها دچار حادثه شوند و آسیب ببینند. همه ساله در دنیا، بیش از ۲۰۰ هزار کودک در اثر استفاده نامناسب از وسایل بازی، آسیب می‌بینند و راهی بیمارستان می‌شوند. بسیاری از این جراحتها و آسیب دیدگی‌ها با نظارت صحیح و استفاده از وسایل استاندارد و مناسب، قابل پیشگیری هستند.     ادامه در قسمت دوم…

شبکه بهداشت و درمان انار- واحد آموزش سلامت

 

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی