پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

شهرستان انار همچنان در لیست شهرستان های کم آب قرار دارد و مسئولان باید این نکته را در نظر دهند که هر تصمیمی که برای حل مشکل آب بگیرند در آینده مورد قضاوت قرار خواهد گرفت

به گزارش ” انارما ” ؛ در شهرستان انار که متوسط بارندگی سال گذشته ۳۴ میلیمتر از سوی اداره هواشناسی اعلام شد این میزان بسیار کمتر از متوسط بارندگی شش ساله  قبل می باشد و در حالیکه برخی از استانها تعداد چاههای غیر مجاز به ۲۰۰ عدد هم نمی رسد در انار برای تامین آب کشاورزی تنها در بخش چاههای غیر مجاز و جدیدالحفر عدد باور نکردنی بالای ۱۷ حلقه چاه ثبت شده است که با پیگیری اداره مدیریت منابع آب و مراجع قضایی شهرستان انار این چاه ها پر و مسلوب‌المنفعه شده‌اند.

براساس آخرین گزارش ارائه شده از مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان  ۲۳۸ حلقه چاه در شهرستان انار وجود دارد که در این شهرستان ۲۱۱ حلقه برای کشاورزی، ۱۸ حلقه چاه برای صنعت و ۹ حلقه چاه نیز برای آب آشامیدنی است.

در طول تمام این سال ها برداشت آب از منابع آب زیر زمینی در انار به طور جد متوقف نشده است و هر سال ۱.۱ میلیارد مترمکعب برداشت منفی در استان کرمان روی داده است که ۹۴۱ روستا نیز در استان با تانکر آبرسانی می شوند.

هر چند در سال های ابتدایی دولت یازدهم در استان و حتی شهرستان انار طرح هایی در خصوص اصلاح مصرف آب به صورت زیرسطحی انجام شد اما متاسفانه این روزها دیگر خبری از اجرای طرح های بزرگی مثل انتقال آب حوزه به حوزه از جمله بهشت آباد، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به کرمان نیست و به نظر می رسد این طرح ها در کش و قوس تعارضات جغرافیایی و کمبود اعتبار گرفتار شده است.

این در حالی است که برداشت آب از منابع زیر زمینی در دسترس طی سالهای گذشته اشتباه جبران نشدنی بوده است که آبخوانها و ذخیره گاههای طبیعی آب در کرمان را خالی از آب کرده است و تنها منابع موجود را یا از بین برده و یا این منابع هم اکنون شور شده اند بطوریکه در تمامی مناطق شهرستان انار از دستگاه آب شیرین کن برای آب شرب استفاده می شود.

اکثر این چاهها آنقدر کف شکن شده اند که عمق برخی از آنها به ۲۵۰ متر هم رسیده است.

حالا که این منابع حیاتی در انار نیز ته کشیده است، مسئولان برای حل کوتاه مدت کمبود آب در استان به سمت برداشت آب از منابعی در اعماق زمین روی آورده اند که عملا این ثروت ملی و آخرین منابع موجود در استان نیز برداشت و صرف تولید محصولات کشاورزی می شوند که اکثرا به صورت غرق آبی تولید می شوند!

حالا به نظر می رسد در حالیکه طرح های انتقال آب به کرمان به دلیل هزینه بر بودن از اولویت خارج شده اند بار دیگر به سمت برداشت از تنها منابع آبی موجود در استان روی آورده شده است و مجدد همان راهی انتخاب شده که سالها قبل به خطا انتخاب شده بود.

شهرستان انار همچنان در لیست شهرستان های کم آب قرار دارد و مسئولان باید این نکته را در نظر دهند که هر تصمیمی که برای حل مشکل آب بگیرند در آینده مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی