جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

طبل های تولید شده در دنیا و استفاده از آنها در دسته جات عزاداری با آرمان های امام حسین (ع) دور است و باید از ورود آنها جلوگیری شود و در حال حاضر رنگ و بوی عزاداری های حسینی تبدیل به مسئله تظاهر و زینتی شده است و عزاداری ها به این شیوه صحیح و پسندیده نیست.

به گزارش ” انارما ” ، با فرا رسیدن ماه محرم شاهد دسته های عزاداری خواهیم بود که در خیابان ها و اطراف امامزاده محمدصالح(ع) به عزاداری برای سید الشهدا مشغول خواهند بود، اما عزاداری که درآن حق الناس و آرامش مردم و جامعه در اغلب موارد رعایت نمی شود جای بسی تأمل دارد.

متاسفانه در بسیاری از مواقع فراموش می کنیم که نه تنها ثواب نمی کنیم بلکه باعث عذاب همشهریان خود نیز می شویم.

سال هاست که طبل زنی در دسته جات حسینی وجود دارد اما با وجود اینکه آلودگی صدا ایجاد کرده، باعث آزار و اذیت بیماران  و منازل شده و باعث شکایات مردم از برگزار کنندگان عزاداری ها می شود.

استفاده از طبل تاریخچه طولانی دارد و در جریان نهضت عاشورا نیز یاران عمربن سعد استفاده از آن را با هدف اعلام جنگ و به هیجان آوردن لشکر عمر بن سعد و تضعیف روحیه طرف مقابل بارها در روزهای تاسوعا و عاشورا مورد استفاده قرار می دادند.

به مرور زمان طبل به همراه با سایر پیراهه ها وارد دسته جات عزاداری امام حسین (ع) شد اما همان طور که اصل استفاده از طبل در مراسم عزاداری وارداتی است طبل های مورد استفاده امروزی هم به نوعی وارداتی محسوب می شود.

مواد اولیه طبل ها پس از وارد شدن به کشور صرفا” در داخل کشور مونتاژ می شود و  بنابر گزارش مسئولین مربوطه مواد اولیه آن از کشورهایی مانند ژاپن و چین از مرزهای کشور وارد شده و در تبریز در کارگاه های مختلف مونتاژ می شود.

روز گذشته در گردهمایی  مسئولین هیات مذهبی شهرستان انار نیز جانشین فرمانده انتظامی شهرستان خواستار این شد تا تمهیدانی‌اندیشیده شود که از آوردن طبل های بزرگ در مراسمات عزاداری با توجه به صدای مهیبی که دارد جلوگیری شود.

همچنین مسئول هیئات عزاداری شهرستان انار نیز از سوی مسئول آستان امامزاده محمدصالح(ع)انار اظهار داشت : استفاده از طبل های بزرگ موجب وارد شدن آسیب به آینه کاری های رواق ها می شود که خواهشمندیم دسته های عزاداری به رعایت این موضوع توجه کنند.

استفاده از طبل ها در مراسم مذهبی و دسته جات حسینی هیچ جایگاهی ندارد و حقیقت مذهبی ندارد و فرهنگ بسیار غلطی است که در هیئت های مذهبی فرهنگ سازی شده است.

طبل های تولید شده در دنیا و استفاده از آنها در دسته جات عزاداری با آرمان های امام حسین (ع) دور است و باید از ورود آنها جلوگیری شود  و در حال حاضر رنگ و بوی عزاداری های حسینی تبدیل به مسئله تظاهر و زینتی شده است و عزاداری ها به این شیوه صحیح و پسندیده نیست.

امیدواریم هر مجلسی که برای عزاداری برپا می شود رنگ و بوی حسینی به خود گیرد و از ورود بدعت ها جلوگیری شود تا جلوه معنوی هیأت ها حفظ گردد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی