شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024

وق های رسانه ای از داخل و خارج به کار می افتند و در قامت دلسوزان کودکان توصیه می کنند که کودکان شیرخواره را به روضه اباعبدالله نبرید تا مبادا در بزرگسالی افسرده یا پرخاشگر شوند…

مصطفی افرند
به محض فرارسیدن محرم، به یکباره غمخواران فقرا از راه می رسند و ندا می دهند که چرا برای نذری ها هزینه می کنید، خب پولش را بدهید به فقرا ! جالب اینجاست که هنگام برگزاری مجالس عروسی اشرافی یا اخیراً صف بندی عجیب و غریب برای خرید یک گوشی چند میلیونی(که در فضای مجازی مشاهده کردید)، این جماعت در افق محو می شوند و فقرا تنها می مانند.

از آن طرف همزمان با نشریه اسرائیلی هاآرتص که در یادداشتی با عنوان” بمب های خطرناک”، همایش شیرخوارگان حسینی را “سربازگیری ایران” می نامد، بوق های رسانه ای از داخل و خارج به کار می افتند و در قامت دلسوزان کودکان توصیه می کنند که کودکان شیرخواره را به روضه اباعبدالله نبرید تا مبادا در بزرگسالی افسرده یا پرخاشگر شوند.

تحلیل هایی به ظاهر روشنفکرانه اما در حقیقت سست و تهی و هدفدار که غالباً با پوزخند مردم، دست رد می خورند. اشکالی نیست، بیاییم لحظه ای تفکر کنیم. همه ما دقیقاً از همان شیرخوارگی زیر خیمه ای از جنس چادر مشکی مادر، با حال و هوای روضه های محرم بزرگ شدیم. این جماعت عظیم که در هر محرم، بدون دعوت و با جان و دل به مجلس عزا می روند، همگی شیرخوارگانی بودند که در هوای روضه نفس کشیدند و طبق آن تحلیل الان باید افسرده شده باشند.

آیا هیچ افسرده ای را سراغ دارید که مشکی بپوشد و از غم و عزا استقبال کند؟! اگر محرم دلیل افسردگی است، پس چرا این سیل جمعیت به سمت منبع افسردگی می شتابند؟! حتما معجزه ای رخ داده که یک جمعیتی که خود اسیر افسردگی اند، هرساله در ایام عزاداری پدید آور نشاط و حماسه می شوند!

می دانیم که افسردگی ناشی از دلایلی همچون احساس بی هویتی، بی انگیزگی و بی هدفی و… است. چطور محرم و عاشورایی را که منشأ انگیزه و هویت برای مسلمین بوده و تحرکات موثر و هدفداری چون انقلاب اسلامی را سبب شده است، عامل بی تحرکی و غم زدگی بدانیم؟ کیست که نداند شخصیت های مومن، مجاهد و با انگیزه ی اسلام چون امام خمینی (ره) و مردان حقیقی چون سردار سلیمانی و شهدای هسته ای و‌.‌.. پرورش یافته ی همین روضه ها هستند؟

همه عزاداران محرم به خوبی چشیده اند که محرم، ماه عزاست ولی نه برای عزا؛ غمی است نشاط آور و اشک روضه های محرم، صیقل دهنده ی روح است و سیلابی ویرانگر به مقصد نابودی کاخ یزیدیان. بنابراین هجمه ها علیه همایش جهانی شیر خوارگان حسینی به عنوان نماد گویای حقیقت در پیش چشم مردم دنیا و یا هر هجمه و تخریب دیگر علیه عزاداری سیدالشهدا (ع) که گاه با لباس دلسوزی و روشنفکری انجام می گیرد، کاملاً طبیعی است. و البته این دریا به مشتی خاک، گل نخواهد شد.

منبع: نشریه سمنگان

 

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

اناری مقیم مشهد جمعه 13 اکتبر 2017 - 12:34 ب.ظ

باسلام. عزاداری هاتون قبول باشه همشهری های عزیز و گرامی
احسنت بسیار عالی و به جا. خداوند شمارا با سیدالشهدا محشور کند

صابری جمعه 13 اکتبر 2017 - 12:41 ب.ظ

مصطفی افرند کارشناسه؟ چکاره یه که حرفش چاپ میشه؟ دکتره؟

آینده نگر شنبه 14 اکتبر 2017 - 7:54 ب.ظ

اگه مقاله منتقدین هم چاپ بشه خوبه!!!

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی