پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در حال حاضر بیماریابی فشارخون بالا در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان رفسنجان و انار ۶.۸ درصد است.

به گزارش ” انارما ” ؛ سید محسن نژاد قادری  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماریهای قلبی عروقی و سکته مغزی اولین عوامل کشنده در سراسر جهان هستند که سالیانه باعث مرگ ۱۷.۵ میلیون نفر یعنی در هر دو ثانیه یک مرگ می شوند که در صورت کاهش عوامل خطر، این بیماری ها به مقدار زیادی قابل پیشگیری هستند.

وی بیان کرد: عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و قند خون بالا، مصرف دخانیات، عدم مصرف مقدار کافی میوه و سبزی، اضافه وزن و چاقی و کم تحرکی هستند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع این عوامل ۸۰ درصد علل مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی را تشکیل می دهند، افزود: برخی از این عوامل مانند فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و مصرف دخانیات قابل تغییر و کنترل و برخی دیگر مانند جنس و سابقه خانوادگی غیر قابل تغییر هستند.

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم تقریبا نیمی از بیماری قلبی و سکته مغزی هستند.

نژادقادری با بیان اینکه افراد مبتلا به فشار خون بالا سه برابر بیشتر از افراد دارای فشارخون طبیعی در معرض خطر هستند، یادآور شد: در بیشتر مواقع فشارخون بالا علائم آشکاری ندارد و راهی برای اطلاع از آن وجود ندارد مگر این که توسط خود فرد یا یک کارمند مرکز بهداشتی در چند نوبت اندازه گیری شود.

وی با اشاره به این مطلب که فشارخون بالا می تواند آسیب مهمی به قلب و شریان ها بزند، تصریح کرد: از این جهت از هر فرد باید خواسته شود از مقدار فشارخون خود و وجود عوامل خطر و میزان خطر خود مطلع باشد.

نژادقادری عنوان کرد: معمولا کنترل این بیماری از طریق تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک و افزایش فعالیت بدنی و یا در صورت لزوم دارو درمانی است.

وی تصریح کرد: مصرف مفرط الکل، مصرف غذاهای چرب و پرنمک و نیز عدم مصرف میوه و سبزیجات به مقدارکافی، ورزش نکردن و عدم تحرک بدنی کافی، کنترل و مدیریت ناکافی خشم و استرس، می توانند تاثیرات سوئی بر عوامل رفتاری خطرساز ابتلاء به فشار خون بالا داشته باشند.

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان این مطلب که رژیم غذایی ناسالم به نیمی از فشارخون بالا مرتبط است، ابراز داشت: حدود ۳۰ درصد فشارخون بالا به افزایش مصرف نمک، حدود ۲۰ درصد به رژیم غذایی با پتاسیم کم (میوه و سبزی کم)، ۲۰ درصد به فعالیت بدنی، ۳۰ درصد به چاقی مرتبط است همچنین مصرف زیاد الکل سبب افزایش فشار خون می شود.

نژادقادری با اشاره به وضعیت بیماری فشار خون در رفسنجان، اظهار کرد: بر اساس اینکه گروه هدف در برنامه پیشگیری و کنترل فشارخون، افراد بالای ۳۰ سال است. انتظار می رود حدود ۲۰ درصد افراد مبتلا به فشارخون بالا در یک جامعه شناسایی شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیماریابی فشارخون بالا در مراکزخدمات جامع سلامت شهرستان رفسنجان و انار ۶.۸ درصد است.

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: با توجه به اینکه در بیشتر موارد فشار خون بالا بدون علامت است و کنترل بیماری فشارخون در دوران بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است لازم است بیماران فشارخون بالا با مراجعه به پزشک خود یا پزشکان مستقر در یک مرکز خدمات جامع سلامت در شهر و روستا هر سه ماه یکبار ویزیت و مورد ارزیابی قرارگیرند و هر ماه توسط مراقبان سلامت در مراکز شهری و بهورزان در مراکز روستایی وضعیت فشارخون وی کنترل شود.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی