سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024

پیشنهاد می‌شود درصورت ازدواج وقتی به بانک‌ها مراجعه می‌کنید در کنار سوال پیرامون شرایط اعطای تسهیلات، از متصدیان بپرسید ۱۵ میلیون می‌دهید و چند پس می‌گیرید؟!

به گزارش ” انارما ” ؛ مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوجین پانزده میلیون تومان است و حق‌والانصاف اگر نرخ دلار لحظه‌ای بالا و پایین نشود تا افسار قیمت‌ها از دست نرود، گره از کار جوانان در اوایل زندگی می‌گشاید اما همین اخذ تسهیلات ۴ درصدی و آنچه بانک‌ها بر سر ملت می‌آورند حکایتی جداست که اکثریت مسئولان از آن بی‌خبرند. سرگذشتِ دردآور و نسبتاً بلندی است، اما به خواندنش می‌ارزد و شاید برخی مسایل را برای مخاطبان نا آگاه روشن سازد.

برای ثبت‌نام وام ازدواج به سامانه مراجعه و با تعدادی انگشت‌شمار از بانک‌ها مواجه می‌شویم، می‌گویند به‌صورت دوره‌ای اسامی بانک‌ها تغییر می‌یابند و بنابراین امکانِ انتخاب برای زوجین محدود است.

در توضیحاتِ سامانه آمده چنانچه زوجین در یک شعبه نام‌نویسی نمایند، ارائه‌ی ضمانت یک کارمند رسمی برایشان کافی است و همین دلیلی می‌شود تا در بانک … ثبت‌نام کنیم. چند روز بعد پیامک تعیین شعبه را دریافت و در شعبه‌ مذکور حاضر می‌شویم اما در عینِ ناباوری کارمند شرایط را برایمان دشوار می‌کند.

بانک … برای ارائه‌ی وام ۱۵ میلیون تومانی یک کارمند رسمی همراه با گواهی کسر حقوق و چک ۷ میلیون و پانصد هزار تومانی و یک صاحب مغازه‌ی دارای پروانه‌ی کسب به‌شرطی که چک ۷ میلیون و پانصد هزار تومانی دیگری را نیز او بکشد، از وام‌گیرنده تقاضا می‌کند و از خودِ او نیز می‌خواهد سفته بیاورد!

به‌عبارت ساده‌تر زوجینی که هردو از یک شعبه تسهیلات اخذ می‌کنند برای دریافت ۳۰ میلیون تومان باید ۴ ضامن با شرایط سفت و سخت ارائه نمایند. مات و مبهوت از تصدی بانک که چندان‌ نیز خوش‌برخورد تشریف ندارد می‌پرسم واقعاً این همه ضمانت لازم است؟ هر یک از ما می‌توانیم ضامن گواهی کسرِ حقوق به‌دست بیاوریم، همین کافی نیست؟!

رُک و پوست‌کنده می‌گوید خیر کافی نیست! اگر می‌توانید ضمانت‌های ذکر شده را بیاورید و اگر نمی‌توانید سراغِ بانک‌های دیگر را بگیرید. از متصدی می‌خواهم نام‌مان را از سامانه حذف کند و برای اینکه عصبانیتم را خالی کنم با لبخند خطابش قرار می‌دهم: بگویید وام نمی‌دهیم و خودتان را خلاص کنید، چه‌کسی می‌تواند دو ضامن کارمند و صاحب مغازه و چک‌دار جور کند؟

حال با اینکه بعد از تکمیل مدارک اعطای وام در بانکی دیگر قریب به سه ماه به‌طول انجامیده شد اما در نهایت با کسر ۶۰۰ هزار تومان، تسهیلات را واریز نموده‌اند و در نهایت نیز قرار است پانزده میلیون تومان وام‌گیرنده به بانک بازگرداند.

 

زوج دیگر از بانک … تسهیلات اخذ کرده و مبلغ ۱۵ میلیون تومان بدون کسری به حساب او واریز شده است، با این تفاوت که یک ماه دیگر ۶۰۰ هزار تومان از بابت کارمزد بر می‌گردانند و در مجموع باید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به حساب بانک در طول ۶۰ ماه واریز نمایند.

این پایانِ ماجرا نیست، در زمان ارائه‌ی لیست اقساط وام‌گیرنده را نیز ملتفت می‌کنند درصورت تاخیر، روزانه جریمه اعمال و چنانچه دو ماه اقساط عقب بیفتد، از حساب ضامن طلب‌شان را برمی‌دارند.

بانک‌های ملی، تجارت ، رفا و سایر بانک‌هایی که تسهیلات ارائه می‌کنند مدعی‌اند نرخ کارمزدشان ۴ درصد است! پس چرا بعضی از این بانک ها در طولِ ۶۰ ماه ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از وام‌گیرنده طلب می‌کنند و بانکهای دیگر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان؟! تفاوت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کجایِ این ۴ درصد حل می‌شود؟!

چنانچه مبلغ ۶۰۰ هزار تومانی را که بانک‌های نام برده از وام‌گیرنده دریافت می‌کنند، مبنای کارمزد ۴ درصدی قرار دهیم، سایر بانک‌هایی که سه برابر این مبلغ را از مشتری می‌گیرند در واقع وام ازدواج ۴ درصدی را با ۱۲ درصد به جوانان می‌دهند!

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی