جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

مدتی است که شاهد فعالیت چندین قلیان سرا در سطح شهر انار هستیم و جالب اینجاست که این مغازه ها که در رسته صنف عرضه قهوه خانه و یا چای خانه قرار دارند روز به روز در شهر در حال افزایش هستند.

به گزارش ” انارما ” ، خبرنگا انارما به سراغ این مغازه ها رفته و از کم و کیف کار آنها جویا شده است . یکی از این مغازه ها که در خیابان اصلی شهر قرار داشت، نمایی از اتاقک هایی در مکان خاص این قهوه خانه و یا به اصطلاح رستوران خود قرار داده و روی بنر بزرگی مژده عرضه برگزاری انواع مراسمات و انواع سرو غذا شام و صبحانه به همشهریان ولی وقتی داخل میشوی جز قلیان و قلیان سرا به همشهریان امکانات دیگری ارائه نمیشود.

وارد این مغازه که شدیم بوی تنباکو اولین چیزی بود که به مشام می رسید. همچنین تعدادی جوان در گوشه ای از این اتاقک ها نشسته و مشغول استعمال قلیان در این مغازه بودند. از مغازه دار جوان جویای بازار کار و دلیل انتخاب این شغل شدیم، او گفت: شکر خدا وضعیت بد نیست. بالاخره در شهر همه چیز نیاز است،  قلیان نیز از نیازهای مردم شهر است و باید وجود داشته باشد اگر نباشد مردم به خانه ها و مکان های مخوف مراجعه می کنند.

از این مغازه دار جوان سوال کردیم «چرا این شغل را انتخاب کردی؟ چرا به جای این نرفتی سراغ کتاب فروشی؟» مرد جوان پاسخ داد: کتاب فروشی هم خوب است، ولی من سواد چندانی ندارم و علاقه ای به کتاب فروشی ندارم. الان دو سال است که در این مکان فروش قلیان  و تنباکو دارم و در چند متری ما مغازه لوازم التحریر فروشی و کتاب فروشی است.

به سراغ مغازه لوازم التحریر فروشی رفتیم و از اوضاع خرید و فروش آن جویا شدیم. مغازه دار از اوضاع بد فروش کتاب و لوازم تحریر گفت و به برگزاری نمایشگاه کتاب در انار اشاره کرد و گفت: متاسفانه کتاب در انار خریدار ندارد.
وی ادامه داد: کل درآمد ما از فروش لوازم التحریر است و کتاب ، خریداری ندارد. من اوایل چند قفسه برای آوردن کتاب در مغازه تعبیه کردم ولی استقبال نشد. اگر هم کسی خریدار باشد فقط سراغ کتب ادعیه را میگیرد.

به مغازه قلیان فروشی در همسایگی کتاب فروشی اشاره کردیم و از مغازه دار جوان پرسیدیم «به نظر شما اوضاع خرید و فروش قلیان فروشی چطور است؟ هیچ موقع به این فکر نیفتادید که ای کاش مغازه لوازم التحریر فروشی را جمع می کردم و قلیان فروشی می زدم؟»

مغازه دار پاسخ داد: اوضاع آنها بهتر است و مشتری های خاص خودشان را دارند، اما من هیچ گاه به این شغل فکر نکردم به هر حال هر شغلی نیاز به علاقه خاص خود دارد و هر کسی هر کاری را قبول نمی کند انجام دهد.

حال از مسئول اتاق اصناف شهرستان میپرسیم  «آیا برای صنف هایی که به عرضه محصولات فرهنگی می پردازند تخفیف و تسهیلاتی ارائه می شود؟» و یا تفاوت بین کتاب فروشی و قلیان فروشی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ” انارما ” وقتی تقاضای یک نوع محصول در یک منطقه بالا رود ، عرضه آن نیز بالا رفته و وقتی تقاضایی برای نوعی محصول پایین باشد عرضه نیز به تدریج کم می شود.

ازدیاد تعداد قلیان فروشی و فروش مواد دخانی در سطح شهر و نبود هیچ گونه تقاضایی برای فروشندگی کتاب همچون دو کفه یک ترازو هستند که علامت خوبی برای شهرمان نیستند؛ اگر نگاهی به پیشینه فرهنگ و ادب شهرمان بیندازیم می بینیم که در تاریخ شهرمان افراد ادب دوست و ادب پرور کم نداشته ایم؛ اما حال چه شده که باید نگران بالا رفتن تقاضای مواد دخانی و کم شدن تقاضای کتاب در شهرمان باشیم.

این معضلی است که یک شبه به وجود نیامده بلکه نتیجه سالها کم توجهی به بالا بردن فرهنگ مطالعه است و اگر امروز برای آن به فکر چاره نباشیم فردا دیگر فرصتی برای رسیدگی به آن نخواهیم داشت.


انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی