جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: ماهی قرمز مانند سایر موجودت زنده دارای بیماریهای مشترک با انسان است و بیماریهای پوستی، عفونت های گوارشی و سل پوستی از طریق ماهیان قابل انتقال به انسان است که باید مسائل بهداشتی در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز را رعایت کرد

به گزارش ” انارما ” ؛ دکتر کامران شفائی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: ماهی قرمز مانند سایر موجودت زنده دارای بیماریهای مشترک با انسان است و بیماریهای پوستی، عفونت های گوارشی و سل پوستی از طریق ماهیان قابل انتقال به انسان می باشد.

وی گفت: شهروندان محترم باید مسائل بهداشتی در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز را رعایت کنند. با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال و تهیه ماهی قرمز از سوی خانواده ها برای سفره هفت سین، توصیه می شود مردم و به خصوص کودکان از دست زدن به این نوع از ماهیان بصورت مستقیم و بدون دستکش خوداری کنند و در صورت تماس دست با آبی که ماهی در آن قرار دارد و یا خود ماهی، حتما باید دست ها را با آب و صابون شستشو دهیم .

ایشان در ادامه گفت: در خصوص شرایط نگهداری ماهیان قرمز به علت نگهداری در ظروف نامناسب، تغذیه نادرست و عدم توجه به عوامل آب شامل: دما، اسیدیته، آمونیاک، نیترات، نیتریت و نگهداری ماهی در مقدار کمی آب در داخل تنگ تلف می شوند. مناسبترین دما برای نگهداری ماهی قرمز بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. در دمای بالاتر از آن، این نوع ماهی ها آسیب پذیر بوده و تغییر ناگهانی دما نیز باعث مرگ آنها می شود. ماهیان قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدراتها تغذیه شوند و دو وعده غذا در طول روز به آنها با حجم کم و به مقداری که سریع خورده شود و باقی نماند داده شود. آب ماهیان در هنگام تعویض باید کلرزدائی شده و به مدت ۴۸ ساعت در یک ظرف دهان گشاد نگهداری شود. ماهی سالم، ماهی فعالی است که معمولا تحرک خوبی داشته و به تحریکات محیطی خوب پاسخ می دهد. سطح بدن ماهی سالم، براق می باشد و هیچگونه لکه سفید، سیاه یا زخم دیده نمی شود و چشم ها هیچگونه فرورفتگی و بیرون زدگی ندارد. باله ها دچار خوردگی و خونریزی نمی باشند و فلس ها کنده و برآمده نیست.

دکتر کامران شفائی در پایان گفت: طی مکاتبه ای با شهرداری محترم و اتاق اصناف شهرستان و هماهنگی های بعمل آمده در خصوص معرفی مراکز مجاز عرضه ماهی قرمز که مورد تأئید و تحت نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان می باشد از همشهریان محترم درخواست می شود ماهی قرمز شب عید خود را تهیه نمایند./.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی