پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

یک زمین شناس مدعی شد: ایران طی یک دوره ۳ تا ۴ دهه با خشکسالی روبرو بوده و از سال گذشته این دوره با بارش‌های بیشتر گویا به پایان رسیده و با توجه به شواهد، نظریه آغاز دوره ترسالی بعید به نظر نمی‌رسد.

به گزارش ” انارما ” ؛ سیدرمضان موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه با اجرای عملیات‌های آبخیزداری، مکانیکی، بیولوژیکی و بایو مکانیکی می‌توان موجبات حفظ عرصه‌های با ارزش کشور را فراهم ساخت، اظهار کرد: با اجرای عملیات‌های مربوط به حفاظت آب و خاک، ترمیم زخم‌ها و رفع تجاوز بر حریم عرصه‌ها و پدیده‌های طبیعی نظیر رودخانه‌ها، جنگل‌ها، مراتع و سواحل می‌توانیم شاهد بهره برداری کامل از باران در دوره ترسالی باشیم.

وی با بیان اینکه نبود سازه‌های حفاظتی برای کناره رودخانه‌ها و جاده‌ها، ساخت پل‌ها بدون مطالعه و پیش بینی سیل‌ها و بارش‌های سنگین عامل اصلی افزایش خسارات سنگین اخیر بوده است، تصریح کرد: در سیل اخیر اکثر پل‌های روی رودخانه‌ها و دره‌ها به جای منفذ خروجی آب، به عنوان سد عمل کردند و این اشتباهات جدی باعث بروز خسارت و صرف هزینه‌های سنگین شده است.

این کارشناس زمین شناسی، با بیان اینکه رفتار هوا و اقلیم درست شبیه به عملکرد پدیده‌های دیگر زمین به صورت دوره‌ای و تکراری است، گفت: کشور ایران در فلات خشک واقع شده و جز مناطق کم بارش است و طی یک دوره ۳ تا ۴ دهه با خشکسالی روبرو بوده و از سال گذشته این دوره با بارش‌های بیشتر گویا به پایان رسیده و با توجه به شواهد، نظریه آغاز دوره ترسالی بعید به نظر نمی‌رسد.

موسوی در ادامه با بیان اینکه احتمال دارد در سال‌های پیش رو بارندگی‌های شدید، متعدد و متنوعی را در محدوده کشور داشته باشیم، اظهار کرد: این بارش‌ها می‌تواند برای کشور خشکی مانند ایران یک فرصت محسوب شود که باید با انجام عملیات مختلف آبخیزداری و حفاظت از خاک از آن به بهترین نحو بهره برداری کرد.

وی با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته هزینه لازم برای بخیه، ترمیم و درمان کردن زخم‌هایی که بر پیکر دامنه‌ها، دره‌های و آبراه‌ها به وجود آمد، انجام نشد، خاطرنشان کرد: بارش‌های اخیر نشان داده که اگر بخش کوچکی از هزینه‌های چند هزار میلیارد تومانی خسارت‌ها در سال‌های گذشته در حوزه آبخیزداری کشور مصرف می‌شد امروز بخش عظیمی از بودجه کشور صرف پرداخت خسارت‌های سیل نمی‌شد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی