سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

روزه‌داری در روزهای بلند سال به این دلیل که ساعت‌های طولانی ناشتایی و کاهش حجم یک‌دفعه‌ای وعده‌های غذا را تجربه می‌کنید، اگر بدن از قبل به آن عادت نداشته باشد می‌تواند شما را آزار دهد

به گزارش ” انارما ”  ؛ به نقل از تسنیم؛ روزه‌داری در روزهای بلند سال، سختی‌هایی را به‌همراه دارد. ساعت‌های طولانی ناشتایی و کاهش حجم یک‌دفعه‌ای وعده‌های غذا در صورتی که بدن شما به این شرایط عادت نداشته باشد می‌تواند آزاردهنده باشد. برای اینکه بتوانید ایام مبارک ماه رمضان را شیرین سپری کنید باید مواردی را رعایت کنید.
کاهش حجم وعده‌های غذایی‌
پیش از شروع ماه رمضان، حجم وعده‌های غذایی خود را به‌ویژه در وعده ناهار کم کنید تا بدنتان به این روند عادت کند، در ضمن می‌توانید در ایام مانده به ماه رمضان، یک روز در میان روزه بگیرید.
سرو صبحانه در ساعات ابتدایی روز
با توجه به اینکه صبحانه اولین وعده غذایی است هرچه ساعت سرو صبحانه به سحر نزدیکتر باشد شرایط بدنی را برای روزه گرفتن در ماه رمضان آماده‌تر می‌کند چون این وعده غذایی می‌تواند عمده انرژی مورد نیاز روزانه‌تان را برای ماه رمضان فراهم کند.
مصرف مایعات را افزایش دهید
کم‌آبی بدن در ماه رمضان ریسک ابتلا به سنگ کلیه را بالا می‌برد بنابراین اگر جزو آدم‌هایی هستید که با آب قهرند، به‌مرور مصرف مایعات را بالا ببرید. سعی کنید از آبمیوه‌های مصنوعی استفاده نکنید.
فست‌فودها را حذف کنید
در فرصت باقی‌مانده به ماه رمضان، مصرف غذاهای حاضری و فست‌فود را حذف کنید. عسل، شیره خرما، توت و خرما را روزانه دو بار میل کنید. توجه داشته باشید که قند خون شما در این مدت باید افزایش پیدا کند البته نه با شیرینی‌جات مصنوعی.
ضرورت حذف کافئین از برنامه غذایی
اگر به خوردن چای، قهوه یا نسکافه عادت دارید و بدون خوردنشان در طول روز ممکن است سردرد بگیرید یا تمرکزتان کم شود، حتماً پیش از شروع ماه رمضان مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به‌مرور کاهش داده و آرام آرام از غلظت و حجمشان کم کنید تا بدنتان را با مقدار کافئین کمتر عادت بدهید.
مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید
یبوست یکی از شایع‌ترین اختلالات گوارشی در ماه رمضان است که به‌دلیل کم‌آبی و بر هم خوردن برنامه غذایی و کاهش مصرف فیبر اتفاق می‌افتد. اگر در حال حاضر هم یبوست دارید یا فیبر رژیمتان کافی نیست، به‌مرور مصرف میوه و سبزیجات و غلات سبوس‌دار را در برنامه غذایی روزانه‌تان افزایش دهید. یادتان باشد اگر بخواهید این کار را یکدفعه و با شروع ماه مبارک رمضان انجام دهید، افزایش ناگهانی فیبر به خودی خود باعث می‌شود دچار مشکلات گوارشی شوید.
تنظیم خواب شبانه‌ را جدی بگیرید!
تنظیم ریتم خواب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از ماه رمضان انجام دهید تا در طول این ایام به‌خصوص در روزهای ابتدایی دچار خستگی و ضعف و عدم تمرکز ناشی از بی‌خوابی و کم‌خوابی نشوید.
انتهای پیام/

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

برگزاری آیین گرامیداشت روز درختکاری در پارک طبیعت انار

آیین کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری در پارک طبیعت در ورودی شهر انار روبروی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. ...

یادداشت های خصوصی