سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

اردیبهشت ماه به یمن شهادت استاد شهید مطهری مزین به تجلیل از دو جایگاه رفیع در منظومه زندگی ایرانیان انقلابی است. یکی تکریم معلمان و دیگری کارگران که اولی پایه‌های هویتی و تربیتی جامعه را بوجود می‌آورد و دیگری معنابخش عزت و شکوه ملی است.همه اذعان دارند که معلمان و کارگران دارای جایگاهی تعیین‌کننده و فوق‌العاده سرنوشت‌ساز هستند، منتهی این شأن تحت تاثیر تنگناهای اقتصادی و تنزل فرهنگی چندان مورد رعایت جامعه قرار نمی‌گیرد.

به گزارش ” انارما ” ، انقلاب اسلامی مروج و تحقق‌بخش تعالیم دین پیامبری است که در کتاب آسمانی‌اش تعلیم و تزکیه را گام اساسی در معرفت و بصیرت برای زیست الهی و آرامش‌بخش ذکر کرده و معلمی را شغل پیامبران در تربیت انسان‌های بافضیلت و ترازمند خلیفه‌الهی می‌داند.

همان پیامبر که خود بهانه خلقت و تاج مرصع آفرینش است، با همه ارجمندی نزد خداوند بزرگ، بوسه بر دست کارگر می‌زند و بر این بوسه افتخار می‌کند.

نظام اسلامی در ابتناء این نگرش توحیدی به دو مقوله “معلمی” و “کارگری”، کارگزاران و مسئولان خود را این‌گونه ارزش می‌بخشد که مقوم وحامی همیشگی همه اقشار بویژه این دو قشر شریف و تاثیرگزار جامعه باشند.

نامگذاری، نشانه توجه راهبردی نظام است
در کشورمان بمانند سایر کشورها، نامگذاری یک روز و یا یک هفته به نام شخص و یا شخصیت، نشانه اهمیت و اهتمام نسبت به آن شخص یا جایگاه است.

از سال اول پیروزی انقلاب و شهادت شهید مطهری بدست کوردلان مزدور منافقین، نامگذاری روز شهادت این استاد فرهیخته به نام “معلم” همچنین “کارگر” و بیانات امامین انقلاب در خصوص این دو قشر انقلابی و فداکار، گویای نقش راهبردی معلمین و کارگران در اداره و پیشبرد سیاست‌های نظام اسلامی است، که میزان توجه و سرمایه‌گذاری دشمنان در تخریب ذهنیت این دوقشر نسبت به نظام اسلامی نیز نشان‌دهنده نقش انکارناپذیر معلمان و کارگران در مسائل مختلف جامعه اسلامی‌مان است.

توجه نامتناسب دولت نسبت به جایگاه این دوقشر
سئوالی که همواره ذهن جامعه بویژه فرهنگیان و کارگران را به خود مشغول می‌سازد، توازون توجه دولت به این دو قشر متناسب با شأن و تاثیرگزاری معلمان و کارگران در کشور است.

باید در این ارتباط به دو نکته عنایت داشت. نکته اول، احترام و اعتراف همه مسئولان به جایگاه رفیع این دو طیف از جامعه و ارزش‌مندی آنان است که باید بجرأت اعتراف کرد مسئولان در این زمینه کم‌کاری نداشته و حتی گاهی اوقات در تمجید و تعریف از جایگاه این دو قشر تمام خلاءها و کم‌کاری‌های خود در عرصه عمل را نیز جبران می‌کنند که باید از این شعارگرایی و گفتار درمانی‌ها نیز انتقاد کرد و از مسئولان اجرایی و دولتمردان خواست تا فراتر از شعارها و جملات زیبا و مطنطن، بیشتر به عمل و حمایت‌های قابل لمس از فرهنگیان و کارگران بپردازند تا آنان با امنیت روانی و بدون دغدغه معیشت متوسط به فعالیت‌های حیاتی خود بپردازند.

نکته دوم، وجود ده‌ها و صدها مشکل و گلایه در هر دو حوزه معلمی و کارگری است که رفع این نواقص به تغییر نوع نگاه دولتمردان در هزینه‌ای بودن توجه به این دو قشر و تبدیل این نگاه به سرمایه‌ای بودن معلمان و کارگران است.

شأن‌های فراموش‌شده
همه اذعان دارند که معلمان و کارگران دارای جایگاهی تعیین‌کننده و فوق‌العاده سرنوشت‌ساز هستند، منتهی این شأن تحت تاثیر تنگناهای اقتصادی و تنزل فرهنگی چندان مورد رعایت جامعه قرار نمی‌گیرد و حتی دیگر، بخش اعظمی از معلمان و کارگران نیز به این شأن قائل نیستند. عده‌ای از این دو قشر اظهار می‌دارند که رسالت‌شان زیر چرخ‌دنده‌های تحقیر اقتصادی تضعیف شده و کم‌کم از تقدس قبلی خارج گردیده است.

گروه عظیمی از این دو قشر همچنان عاشقانه به کار و رسالت‌شان می‌نگرند و تاثیر اقتصاد و نگاه‌های مادی به قشر و شأن خود را نوعی تهاجم فرهنگی ذکر می‌کنند و معتقدند که این دو قشر هویت‌ساز نباید خود را قربانی ارزش‌های کاذب مادی و نوسانات اقتصادی بپندارند.

در هر صورت، واقعیت انکارناپذیر بر ضرورت بازسازی فکری جامعه و تنظیم نوع برخورد مناسب با شأن و شخصیت معلمان و کارگران در جامعه ایرانی تاکید دارد که تا دیر نشده باید در این زمینه اقدامات هوشمندانه و ثمربخش به اجراء گذارده شود.

فرصت مناسبت‌ها را باید مغتنم شمرد
روز معلم و هفته کارگر هر سال تکرار می‌شوند و سخنرانان که عمده از مسئولان هستند در این مناسبت‌ها به سخنرانی و برپایی آئین‌های تجلیل و اهداء جوایز به برترین‌های این دو مناسبت می‌پردازند، اما آنچه که مورد انتظار است، تلاش برای مردمی‌سازی این تجلیل‌ها و تکریم‌هاست تا موضوع شأن و جایگاه اجتماعی این دو قشر در فرهنگ عمومی جامعه ارتقاء یابد و منزلت تضعیف‌شده بازیابی شود.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

بازدید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از مسجد تاریخی خواجه شریف انار

به گزارش پایگاه خبری “انارما”، حجت الاسلام والمسلمین شهابی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در بدو ورود به شهرستان انار باحضور درحرم امامزاده محمد صالح به مقام این آستان مقدس و شهیدان سر ...

یادداشت های خصوصی