پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار به دامداران و قصابان خاطرنشان کرد تمام مسائل قرنطینه ای، بهداشتی و حفاظت شخصی را رعایت نمایند و کشتار دام تحت نظارت و هماهنگی شبکه دامپزشکی در محل کشتارگاه دام صورت گیرد.

به گزارش ” انارما “ ؛ کامران شفائی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: با شروع فصل گرما، ویروس تب کریمه کنگو که عامل یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد از طریق گزش کنه قابل انتقال می باشد و این بیماری شیوع بیشتری پیدا می کنند.

شفائی افزود: دامداران و کارکنان کشتارگاهها ( قصابان، سلاخان و … ) از جمله افرادی هستند که بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، به همین علت یک کلاس آموزشی توجیهی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با حضور دامداران، کارکنان کشتارگاه دام و شبکه دامپزشکی در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان انار برگزار گردید.

کامران شفائی در مورد این بیماری توصیه ها و نکاتی را تذکر و یادآوری نمودند و بر لزوم رعایت موازین بهداشتی جهت جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به این بیماری تأکید گردید.

این ویروس معمولا از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات لاشه دام و یا انسان آلوده به دام و افراد دیگر که دارای زخم و جراحات پوستی هستند منتقل می شود.

 

وی در ادامه افزود :عدم رعایت بهداشت و حفاظت شخصی در کشتارگاه و کشتار غیر بهداشتی و خارج از کشتارگاه بدون حضور بازرس بهداشتی دامپزشکی و عدم رعایت دوره پیش سرد و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال این ویروس و بیماری به انسان بویژه قصابان و کارکنان کشتارگاه های دام است و این گروه از افراد شاغل باید مجهز به وسایل حفاظت شخصی از قبیل کلاه، دستکش، چکمه، عینک و روپوس یا لباس کار مخصوص  باشند.

وی اشاره ای به اهمیت سمپاشی جایگاه دام و دامها داشت که از ازدیاد کنه ها که مهمترین عامل انتقال دهنده بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است  جلوگیری می کند و  همچنین عدم استفاده از دست برای جدا کردن کنه از بدن دام نیز جلوگیری می شود.

کامران شفائی در پایان به دامداران و قصابان تأکید کرد که تمام مسائل قرنطینه ای، بهداشتی و حفاظت شخصی را رعایت نمایند و کشتار دام تحت نظارت و هماهنگی شبکه دامپزشکی در محل کشتارگاه دام صورت گیرد.

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی