سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

سرپرست شبکه دامپزشکی انار از صاحبان سگ های خانگی اعم از سگ های نگهبان، گله و … خواست که همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون شبکه دامپزشکی شهرستان انار را داشته و حتما نسبت به واکسیناسیون هاری سگ های خود که کاملا رایگان و الزامی می باشد اقدام کنند.

به گزارش ” انارما ” ؛ دکتر کامران شفائی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده و یک بیماری ویروسی حاد و کشنده است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند و میزان کشندگی بیماری بسیار بالاست به طوری که پس از ظهور علائم بیماری، درمان امکانپذیر نبوده و مرگ حتمی است .

وی گفت: کلیه حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی به این ویروس حساس می باشند و اصلی ترین راه سرایت بیماری هاری به انسان از طریق گاز گرفتگی توسط حیوان هار می باشد. بیماری در حیوان به دو فرم خاموش و خشمگین ظاهر می شود. در فرم خاموش حیوان فلج شده و گوشه گیر می شود ولی در فرم خشمگین حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات و انسان حمله ور   می شود. حیوان هار علائمی از قبیل ترشح شدید بزاق، عدم توانائی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، زوزه و ناله کشیدن و در نهایت فلجی و مرگ را به دنبال دارد .

وی خاطر نشان کرد : ویروس عامل بیماری هاری بسیار حساس بوده و در طبیعت دوام ندارد و طی چند ساعت در بزاق خارج از دهان از بین می رود و در برابر مواد شیمیائی فوق العاده حساس بوده و در برابر نور و اشعه های آن نابود می شود. تنها راه پیشگیری از بیماری هاری، انجام واکسیناسیون می باشد. در مواقع گاز گرفتگی توسط حیوان باید بلافاصله محل زخم را با آب و صابون کاملا شستشو داد و از باند پیچی و بستن زخم جدا خودداری کرد چون ویروس هاری به هوا و نور حساس است و در ادامه سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی جهت انجام واکسیناسون هاری مراجعه نمود .

در پایان دکتر کامران شفائی از صاحبان سگ های خانگی اعم از سگ های نگهبان، گله و … خواست که همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون شبکه دامپزشکی شهرستان انار را داشته و حتما نسبت به واکسیناسیون هاری سگ های خود که کاملا رایگان و الزامی می باشد اقدام کرده تا باعث افزایش سطح پوشش ایمنی در منطقه و روستا گردد و کارت واکسیناسیون مربوطه را دریافت کنند. دامدران محترم می توانند در جهت کنترل بیماری از تماس سگ های نگهبان با سگهای ولگرد با حصارکشی مناسب منزل و دامداری یا محلی که سگ نگهداری می شود جلوگیری بعمل آورند و همچنین با استفاده از داروهای ضد انگل نسبت به مبارزه با بیماریهای انگلی داخلی و خارجی اقدام نمایند و در صورت مشاهده و برخورد با موارد مشکوک مراتب را سریعا به واحد مبارزه این شبکه اطلاع دهند و یا با شماره های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ تماس حاصل فرمایند .

 

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

بازدید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از مسجد تاریخی خواجه شریف انار

به گزارش پایگاه خبری “انارما”، حجت الاسلام والمسلمین شهابی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در بدو ورود به شهرستان انار باحضور درحرم امامزاده محمد صالح به مقام این آستان مقدس و شهیدان سر ...

یادداشت های خصوصی