جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کرمان گفت: در سال جاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی از محل صادرات پسته روانه استان کرمان شده است که اگر بستر لازم برای جذب این منابع در استان فراهم نشود قطعا این سرمایه از استان خارج خواهد شد

به گزارش ” انارما ” ؛حمید عزت آبادی پورعضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: با توجه به اینکه بحران خشکسالی استان کرمان را در برگرفته است و در آینده نه چندان دور، مزارع و باغات استان رو به نابودی خواهد رفت در نتیجه بیکاری افزایش یافته و به تبع آن مشکلاتی همچون بزهکاری های اجتماعی بروز خواهد کرد.

وی افزود: از این رو انتظار می رفت که وزارت نیرو به منظور حل اصولی این مشکل و برای پیشگیری از بحران های مذکور، به دنبال افزایش قیمت ارز، نرخ فروش برق نیروگاه های خورشیدی را افزایش دهد تا با گذشت زمان، مزارع خورشیدی جایگزین مزارع و باغات فعلی شود و شرایط مناسب رابرای جهشی بزرگ در ۲ دهه آینده برای استان کرمان فراهم آورد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کرمان تصریح کرد: وقتی جامعه ای با وضعیتی بحرانی مواجه می شود، نوع مواجهه و تصمیمی که در این شرایط اتخاذ می شود بسیار حائز اهمیت است.

نگاه سطحی به مسائل و عدم حل منطقی آن ها بزرگترین ضعف جامعه است

عزت آبادی پور یادآور شد: بحران خشکسالی و کم آبی که استان کرمان را در برگرفته است و تا ۱۰ سال آینده وخیم تر خواهد شد، یک مثال مشخص است، اینکه چه تدابیری برای حل این بحران و جلوگیری از تبعات آن انجام شود به نوع تفکر، نگرش و عملکرد جامعه بستگی دارد.

وی ادامه داد: داشتن نگاه سطحی به مسائل، عدم حل و فصل آن ها به شکل اصولی و منطقی از بزرگترین ضعف های جامعه ی ما است، توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان کرمان در ذوزنقه طلایی این موضوع قرار دارد.

زنگ خطر خروج ۱۰ میلیارد تومان منابع حاصل از فروش پسته به صدا درآمد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کرمان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با یک حساب سر انگشتی در می یابیم که در سال جاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی از محل صادرات پسته روانه استان کرمان شده است.

عزت آبادی پور گفت: اگر بستر لازم برای جذب این منابع در استان فراهم نشود قطعا این سرمایه از استان خارج خواهد شد و تنها خشکی مزارع و باغات از آن به یادگار خواهد ماند، متاسفانه این اراده در ساختار حاکمیتی برای پرداختن به چنین مسائلی وجود ندارد.

وی بیان داشت: با این وجود انتظار می رود که مسئولان، نمایندگان مجلس، فعالان اقتصادی و مردم کرمان، خود پا پیش گذاشته و موضوع مزارع خورشیدی را به یک مطالبه جدی استانی تبدیل کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کرمان افزود: با توجه به اینکه کشور ایران به طور مستمر و مداوم صادرات برق به کشورهای همجوار دارد، پیشنهاد می شود وزارت نیرو در قالب یک شرکت متمرکز و یا تعاونی نسبت به فروش و ترانزیت برق به کشورهای منطقه اقدام نماید و یا اینکه تعرفه تضمینی خرید برق صادراتی را پس از کسر حق ترانزیت خود مشخص نماید تا علاوه بر مدیریت مصرف برق داخلی، از بازار صادرات آن نیز عقب نمانیم.

عزت آبادی پور تشریح کرد: در نیروگاه های خورشیدی ۷۰ درصد تولید در تابستان انجام می شود و فروش آن را می توان طی ۱۲ ماه انجام داد، بنابراین فرصت بسیار مناسبی است تا ضمن کاهش هزینه های تولید، مشکل قطعی برق در تابستان نیز حل شود.

وی در پایان ابراز داشت: با اجرای این طرح می توان در کنار ایجاد اشتغال، میزان زیادی ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کنیم؛ البته این منوط به صدور مجوز صادرات برق این نیروگاه ها توسط وزارت نیرو است، با این اقدام می توان رونق اقتصاد استان را حداقل تا ۲ دهه آینده تضمین کرد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی