جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

جهاد کشاورزی شهرستان انار در خصوص اقدامات زمستانه مناسب جهت کاهش خسارت پسیل پسته اطلاعیه ای منتشر کرد

به گزارش ” انارما ” ؛ جهاد کشاورزی شهرستان انار در خصوص اقدامات زمستانه مناسب جهت کاهش خسارت پسیل پسته اطلاعیه ای به شرح زیر منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

آفات مخصوصا پسیل پسته از آفات مهم درختان پسته می‌باشد که هرساله خسارت زیادی را به باغ‌های پسته وارد می‌کند. جهت کاهش خسارت آن‌ها در سال آینده در طول فصل زمستان رعایت نکات زیر ضروریست :

 

۱- شخم و یخ آب زمستانه: از آنجایی که زمستان گذرانی این آفات در خاک و زیر بقایای گیاهی صورت می‌پذیرد بنابراین شخم زمستانه ازاوایل دی ماه تا اواخر بهمن ماه نقش مهمی درکاهش جمعیت زمستان گذران آفت دارد.

 

۲- استفاده از کارت و نوارهای چسبی زرد رنگ: نصب کارت و یا نوار های زرد در باغ های پسته به عنوان یک روش کاهش جمعیت پسیل و زنجره پسته در تلفیق با روش‌های دیگر مبارزه قابل استفاده می‌باشد. استفاده از این کارت‌ها باید بعد از خروج حشرات کامل از محل زمستان‌گذران و قبل از تخمریزی باشد. بهترین زمان برای نصب کارت‌ها اواسط اسفند ماه (قبل از باز شدن برگ‌های پسته) می‌باشد. معمولا ًازکارت های چسبی زرد به ابعاد ۱۰ در ۲۰ سانتیمتراستفاده می‌شود. تعداد تله نصب شده براساس نحوه کاشت واندازه درختان متغیراست ولی درمجموع به ازای هریک مترطول ردیف درختان پسته یک کارت نصب و درطرف دیگر درخت هم به همین ترتیب عمل شود. لازم است کارت های زرد بعد از اولین سمپاشی برعلیه پسیل و قبل از ظهور پوره های پسیل (تقریبا اواخر اردیبهشت ماه) جمع آوری شوند .

 

۳- حمایت و حفاظت از دشمنان طبیعی: در باغات پسته می‌توان با اقداماتی مانند عدم چرای دام و جمع‌آوری برگ‌های ریزش کرده در کف باغ زیر درختان و نگهداری آنها درون کیسه توری مانند (یا سبد بزرگ) تلفات زمستانی حشرات مفید را کاهش داد. همچنین می‌توان با قرار دادن جعبه‌های چوبی حاوی برگ و کاه برای حفظ کفشدوزک‌ها اقدام کرد

۴- تغذیه مناسب: تغذیه مناسب گیاه می‌تواند نقش بسزایی در مقاومت گیاه در برابر این آفات و در نتیجه کاهش خسارت داشته باشد. بدین منظور علاوه بر تامین کودی نیاز‌های هر باغ (طبق آزمایش خاک یا آکاهی از برنامه تغذیه‌ای باغ) از مصرف بیش از حد کودهای ازته اجتناب کرد و استفاده از کودهای پتاسه را جهت افزایش مقاومت گیاه مد نظر قرار داد.

 

۵- حذف کامل سمپاشی زمستانه علیه حشرات کامل زمستانگذران: با توجه به اینکه حشرات کامل تغذیه زیاد ندارند خسارتی ایجاد نمی‌‌کنند انجام مبارزه زمستانه توصیه نمی‌شود و جز ازبین بردن تعدادی ازدشمنان طبیعی و تحمیل هزینه سنگین به کشاورز فایده دیگری ندارد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی