- سهشنبه, 14 جولای 2020
- خبرنگار
- بدون دیدگاه
- تیتر روز , فرهنگی , یادداشت ویژه
- 91264
تاریخ نه تنها حجاب را « فرهنگ ایرانیان» می داند ، بلکه نقش و تاثیر ایران را در ترویج حجاب ، ثبت نموده است .
آری افزایش ارزش زن ایرانی در پرتو حجاب ، توجّه سایر ملت ها را به خود جلب کرده و آنان را تحت تاثیر خود قرار داده است، و از این طریق باعث ترویج حجاب در بین آنان گردیده است . راسل در این مورد چنین نگاشته است :
اخلاق جنسی آنچنان که در جوامع متمدن دیده می شود از دو منبع سرچشمه می گیرد : یکی تمایل به اطمینان پدری ، و دیگری اعتقاد مرتاضانه به خبیث بودن عشق ،اخلاق جنسی در اعصار ماقبل مسیحیت و در ممالک خاور دور تا به امروز ققط از منبع اول منشعب می شود و استثنای آن ، هند و ایران است که ظاهرا ریاضت طلبی در آن جا پدید آمده و در سراسر جهان پراکنده شده است . ۱
در این سخنان هند و ایران منبع رواج اخلاق جنسی مرتاضانه معرفی شده اند ، ولی جواهر لعل نهرو خود، حجاب زنان هند را به تاثیر پذیری از زنان مسلمان ایرانی نسبت می دهد .
ویل دورانت خود در این باره می نویسد : رسم حجاب و یا پرده نشینی زنان شوهر کرده ، به وسیله ی ایرانیان و مسلمین وارد هند شد و به همین جهت این رسم در نواحی شمال بیش از نواحی دیگر استحکام داشته است . ۲
متاسفانه ویل دورانت در موارد متعددی ، حجاب در اسلام را نیر متاثر از زنان ایرانی معرفی می کند .
در برابر این دیدگاه باید بدانیم هر چند تاثیر حجاب زنان ایران بر ملت های دیگر را مسلّم بدانیم ، اما تاثیر پذیری حجاب اسلامی از زنان ایران ، یک نظریه ی کاملا بی اساس و ناشی از عدم اطلاع و صرفا یک حدس و گمان بی دلیل است، زیرا قانون حجاب در ادیان الهی و از جمله اسلام ، یک حکم الهی است که متاثر از هیچ فرهنگی نبوده است بلکه به خاطر فواید و مصالحش واجب گردیده و فلسفه ی خاص خود را داراست . ۳
۱ ـ برتراند راسل ،زناشوئی و اخلاق ،ص ۱۳۵
۲ ـ ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ج۲ ، ص ۷۸
۳ ـ علی محمدی آشنانی ، حجاب در ادیان الهی، ص ۱۲۵و۱۲۶
انتهای متن/