سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

تاریخ نه تنها حجاب را « فرهنگ ایرانیان» می داند ، بلکه نقش و تاثیر ایران را در ترویج حجاب ، ثبت نموده است .

آری افزایش ارزش زن ایرانی در پرتو حجاب ، توجّه سایر ملت ها را به خود جلب کرده و آنان را تحت تاثیر خود قرار داده است،  و از این طریق باعث ترویج حجاب در بین آنان گردیده است . راسل در این مورد چنین نگاشته است :

اخلاق جنسی آنچنان که در جوامع متمدن دیده می شود از دو منبع سرچشمه می گیرد : یکی تمایل به اطمینان پدری ، و دیگری اعتقاد مرتاضانه به خبیث بودن عشق  ،اخلاق جنسی در اعصار ماقبل مسیحیت و در ممالک خاور دور تا به امروز ققط از منبع اول منشعب می شود و استثنای آن ، هند و ایران است که ظاهرا ریاضت طلبی در آن جا پدید آمده و در سراسر جهان پراکنده شده است . ۱

در این سخنان هند و ایران منبع رواج اخلاق جنسی مرتاضانه معرفی شده اند ، ولی جواهر لعل نهرو خود، حجاب زنان هند را به تاثیر پذیری از زنان مسلمان ایرانی نسبت می دهد .

ویل دورانت خود در این باره می نویسد : رسم حجاب و یا پرده نشینی زنان شوهر کرده ، به وسیله ی ایرانیان و مسلمین وارد هند شد و به همین جهت این رسم در نواحی شمال بیش از نواحی دیگر استحکام داشته است . ۲

متاسفانه ویل دورانت در موارد متعددی ، حجاب در اسلام را نیر متاثر از زنان ایرانی معرفی می کند .

در برابر این دیدگاه باید بدانیم هر چند تاثیر حجاب زنان ایران بر ملت های دیگر را مسلّم بدانیم ، اما تاثیر پذیری حجاب اسلامی از زنان ایران ، یک نظریه ی کاملا بی اساس و ناشی از عدم اطلاع و صرفا یک حدس و گمان بی دلیل است، زیرا قانون حجاب در ادیان الهی و از جمله اسلام ، یک حکم الهی است که متاثر از هیچ فرهنگی نبوده است بلکه به خاطر فواید و مصالحش واجب گردیده و فلسفه ی خاص خود را داراست . ۳

۱ ـ برتراند راسل ،زناشوئی و اخلاق ،ص ۱۳۵

۲ ـ ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ج۲ ، ص ۷۸

۳ ـ علی محمدی آشنانی ، حجاب در ادیان الهی، ص ۱۲۵و۱۲۶

انتهای متن/

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

برگزاری آیین گرامیداشت روز درختکاری در پارک طبیعت انار

آیین کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری در پارک طبیعت در ورودی شهر انار روبروی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. ...

یادداشت های خصوصی