سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت موانعی را که در مسیر صادرات ایجاد کرده بردارد اگر امسال پسته ما در بازار جهانی حضور نداشته باشد کشور رقیب منتفع شده و بازاری که یک قرن با تلاش به دست آوردیم را از دست خواهیم داد.

به گزارش ” انارما ” ؛ نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت موانعی را که در مسیر صادرات ایجاد کرده بردارد اگر امسال پسته ما در بازار جهانی حضور نداشته باشد کشور رقیب منتفع شده و بازاری که یک قرن با تلاش به دست آوردیم را از دست خواهیم داد.

دکتر حسین جلالی در جلسه روز دوشنبه ۳۱ شهریورماه با بررسی مشکلات تولیدکنندگان و صادر کنندگان پسته کشور گفت: خواسته ما این بود در حال حاضر که ۲۸ استان تولیدکننده پسته هستند و حدود ۲۰۰ هزار خانوار تقریبا یک میلیون نفر با پسته اشتغال مستقیم و ۵ میلیون نفر به طور غیرمستقیم از این مسیر ارتزاق می کنند که این کار مهمی است، نباید بگذاریم به کشاورزان کم لطفی و بی رحمی شود.

وی ادامه داد: افزایش ۵، ۶ برابری قیمت کود و سم و کم آبی که آب به سختی استحصال می شود و با این همه سختی تولید پسته صورت می گیرد، دولت نباید در خرید پسته سنگ اندازی کند و با ایجاد تعهد ارزی و باطل کردن کارت های بازرگانی برای صادرات مشکل درست کند که این موارد موجب نگرانی شده است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به اینکه تولید کل محصولات کشاورزی ما ۴۰ میلیارد دلار است، سهم صادرات ۲ میلیارد دلار یعنی ۵ درصد است که به دولت گفتیم ارزش ندارد که بخواهید از این رقم سهمی بگیرید؛ با توجه به اینکه طی یک قرن تلاش، بازار خوبی در زمینه پسته در دنیا به دست آوردیم نباید به خاطر موانعی که بانک مرکزی در مسیر صادرات ایجاد کرده برای صادرات و بازار پسته ایران مشکل ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی، دو سال پسته آن طور که باید صادر نشده و اگر این محصول صادر نشود کشور رقیب منتفع می شود و بازار ایران را می گیرد. اگر امسال در بازار جهانی حضور نداشته باشیم بازارهای جهانی را که طی این سال ها در دست ما بودند را از دست خواهیم داد. بنابراین خواستیم موانع برطرف شود بتوانیم پسته را صادر کنیم که قشر زحمت کش ما آسیب نبینند.

 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

بازدید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از مسجد تاریخی خواجه شریف انار

به گزارش پایگاه خبری “انارما”، حجت الاسلام والمسلمین شهابی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در بدو ورود به شهرستان انار باحضور درحرم امامزاده محمد صالح به مقام این آستان مقدس و شهیدان سر ...

یادداشت های خصوصی