جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

سرپرست اداره دامپزشکی انار از آغاز واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در شهرستان خبر داد.

به گزارش ” انارما ” ؛  دکتر کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری نیوکاسل، یک بیماری ویروسی است که اهمیت این بیماری به دلیل انتشار سریع، مرگ و میر بالای طیور آلوده تأثیرات مخربی بر صنعت طیور دارد. بیماری معمولا در ماکیان و در موارد کمتری در بوقلمون بروز می کند ولی اکثر طیور و بسیاری از پرندگان زینتی و وحشی به این بیماری حساس هستند. این بیماری همواره به عنوان مهمترین عامل تهدید کننده طیور صنعتی و سنتی مطرح بوده و در مدت زمان کوتاهی می تواند خسارت زیادی به طیور صنعتی و روستائی وارد سازد.

وی گفت : پرندگان وحشی منبع آلودگی و انتشار ویروس می باشند. ترشحات حاوی ویروس که از پرندگان مبتلا دفع می شوند موجب آلوده شدن غذا، آب، کفش و لباس کارگران و وسایل و تجهیزات مرغداری شده و در صورتی که پرنده حساس در معرض هر یک از منابع فوق قرار گیرد بیماری به آنها منتقل می گردد. این ویروس از طریق هوا و مدفوع پرندگان نیز منتقل می شود. عامل این بیماری ویروسی از خانواده پارامیکسوویریده است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد و در مدت زمان سه ساعت در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد غیر فعال می شود. این ویروس در PH اسیدی توانائی مقاومت ندارد و غیر فعال می شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می ماند. از نشانه های این بیماری در پرندگان شامل سرفه کردن و نفس نفس زدن، بال های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی، بی اشتهائی، به دور خود چرخیدن، لرزش، تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، ناهنجاری و کاهش تخمگذاری، توقف فعالیت های عادی و فلج شدن کامل پرنده می باشد. تنها راه مقابله با این بیماری، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل های پرورش می باشد و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

افزود : جهت پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل، طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی در شهرستان انار از تاریخ ۲۰ شهریور ماه سالجاری آغاز گردیده و به مدت دو ماه ادامه دارد و این طرح با همکاری بخشداری، شوراها و دهیاران محترم صورت می گیرد .

در پایان دکتر کامران شفائی از همشهریان محترم و اهالی روستاها خواست که همکاری لازم را در جهت اجرای کامل این طرح با اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی، شوراها و دهیاران داشته باشند و در صورت وجود هر گونه مشکل و سئوال می توانند با اداره دامپزشکی شهرستان انار با شماره تلفن های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ و یا با شوراها و دهیاران تماس گیرند. ضمنا ورود اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی به روستاها، یک روز قبل توسط دهیاری ها اطلاع رسانی و اعلام می گردد. در این طرح واکسیناسیون رایگان طیور علیه بیماری نیوکاسل به صورت آشامیدنی بوده و صاحبان طیور می بایست با اعمال حداقل ۸ ساعت تشنگی از رها سازی طیور خود جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی