جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

به عنوان نمونه می‌توان به خصیصه‌های امنیتی ایران‌چک ۵۰۰٫۰۰۰ ریالی (طرح جدید) که حدوداً یک سال پیش منتشر شده است، اشاره کرد. واترمارک، نخ امنیتی پنهان، نخ امنیتی پنجره‌ای، طرح مکمل، چاپ برجسته، طرح مخفی، طراحی خطی، طراحی خطی سه بعدی، ریز نوشته (میکرو پرینت)، مرکب فلورسنت، چاپ نامرئی و شماره سریال از جمله این […]

به عنوان نمونه می‌توان به خصیصه‌های امنیتی ایران‌چک ۵۰۰٫۰۰۰ ریالی (طرح جدید) که حدوداً یک سال پیش منتشر شده است، اشاره کرد. واترمارک، نخ امنیتی پنهان، نخ امنیتی پنجره‌ای، طرح مکمل، چاپ برجسته، طرح مخفی، طراحی خطی، طراحی خطی سه بعدی، ریز نوشته (میکرو پرینت)، مرکب فلورسنت، چاپ نامرئی و شماره سریال از جمله این فاکتورهای امنیتی است. در ادامه لازم می دانم که درباره هر یک از این فاکتورهای امنیتی توضیحات جداگانه و مستقلی را ارائه کنم:

۱٫ واتر مارک: تصویر سه بعدی یک پرنده و عدد ۵۰ به صورت روشن (الکترو تایپ) در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.
۲٫ نخ امنیتی پنهان: این نخ که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده، درون کاغذ قرار گرفته است.
۳٫ نخ امنیتی پنجره‌ای: این نخ از نوع هولوگرافیکی به گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از  آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی می‌باشد و با قرار دادن ایران‌چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان خواهد شد.
۴٫ طرح مکمل: این طرح به صورت تصویری و عددی (۵۰) به گونه‌ای چاپ شده است که قسمتی از طرح در رو و قسمتی دیگر در پشت ایران‌چک قرار گرفته در مقابل نور همدیگر را کامل می کنند.
۵٫ چاپ برجسته: این چاپ در ۳ رنگ انجام شده است که به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است.
۶٫ طرح مخفی: این طرح در چاپ برجسته به صورت مخفی قرار دارد و با قرار دادن ایران‌چک در راستای چشم به شکل تقریباً افقی در مقابل نور نمایان خواهد شد.
۷٫ طراحی خطی: طراحی کلیه نقوش ایران‌چک به صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود می‌باشد. در صورتی که در نمونه‌های جعلی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به وسیله ذره‌بین قابل تشخیص‌اند.
۸٫ طراحی خطی سه‌ بعدی: طراحی ویژه‌ای که در آن نقش‌ها به صورت برجسته به نظر می‌آید.
۹٫ ریز نوشته (میکرو پرینت): نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده می‌باشد و صرفاً به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ می‌شود.
۱۰٫ مرکب فلورسنت: نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از طرح به کار می‌رود. این مرکب با تابش نور ماوراءبنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.
۱۱٫ چاپ نامرئی: بخش‌هایی از تصویر یک پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگ‌های قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می‌شود.
۱۲٫ شماره سریال: چاپ شماره سریال با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می‌دهد و همچنین الیاف فلورسنتی نامرئی در پشت و روی کاغذ  ایران‌چک وجود دارد که تحت تابش اشعه ماوراء بنفش در چهار رنگ زرد، سبز، قرمز و آبی قابل مشاهده خواهد بود.
البته تمامی موارد ذکر شده در بخش «اسکناس و مسکوکِ» پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی درج شده و علاوه بر آن بروشورهایی نیز چاپ شده است که به تمام بانک‌ها تحویل شده و بانک‌ها این بروشورها را در شعب خود توزیع کرده‌اند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی