چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه در تعطیلات نوروز، تعطیلی نداریم، گفت: پیگیری و نمونه گیری ها و مراکز ما به شکل کاملاً فعال خواهند بود تا اینکه غفلت نکنیم که این بیماری توسعه یابد ضمن اینکه همچنان نیز نگران عادی انگاری مردم در ایام پایانی سال هستیم.

به گزارش ” انارما به نقل از ایسنا؛ دکتر”علی اسماعیلی‌ندیمی” ظهر امروز ۲۶ اسفندماه در نشست خبری اظهار کرد: قبل از اجرای طرح شهید سلیمانی کسانی که به مراکز درمانی مراجعه می کردند اطرافیان آنها را پیگیری می کردیم اما در این طرح با محوریت بهداشت و همکاری بسیج و هلال احمر و کمک استانداری ها و فرمانداریها به سراغ افراد کم علامت و بی علامتی رفتیم که الزاماً به مراکز درمانی مراجعه نمی کردند و به طور فعال بیماریابی کردیم.

 

وی بیان کرد: پیک اصلی بیماری کرونا در رفسنجان در ماه های مهر و آبان اتفاق افتاد و تا بیستم آذر ادامه پیدا کرد و بیشترین آمار مبتلایان در این بازه زمانی بوده است.

 

اسماعیلی افزود: از دی‌ماه تاکنون حداقل تا ۱۵ اسفندماه موارد شدیدی از طغیان بیماری را نداشتیم و بیماریابی خیلی بهتر شد، در محله‌ها، روستاها و مناطقی که با افزایش موارد مواجه شدیم به شکل گسترده‌ای بیماریابی و کنترل کردیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با ابراز نگرانی از اینکه طی روزهای اخیر در رفسنجان موارد سرپایی و درصد تست‌های مثبت رو به افزایش است، گفت: در بهمن متوسط موارد مثبت ۱۰ تا ۱۳ درصد بود و الان درصد موارد مثبت به ۳۰ درصد هم رسیده که این نکته نشان می‌دهد چرخش ویروس در حال افزایش است. ضمن اینکه موارد بستری بیماران کرونایی در رفسنجان در یک هفته اخیر رو به افزایش است.

 

وی بیان کرد: در بخش بستری نیز نشانه افزایش یافته موارد سرپایی خود را نشان می دهد و با این روند حتما اسفندماه و فروردین پیک جدیدی از بیماری خواهیم داشت فقط امیدواریم پیک شدیدی که در ماه‌های قبل با آن مواجه شدیم را نداشته باشیم.

 

اسماعیلی با بیان اینکه همچنان تماس‌های تنفسی مهمترین عامل انتقال بیماری است، یادآور شد: زدن ماسک‌ و رعایت فاصله اجتماعی برای جلوگیری از سرایت بیماری خیلی مهم است و باید از تجمعات جلوگیری شود و به شدت رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم اهمیت دارد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار کرد: طرح شهید سلیمانی به‌منظور پیدا کردن موارد جدید، رفتن به سمت پیداکردن افرادی که با بیماران مثبت تماس داشتند و جلوگیری از زنجیره انتقال بوده و در کنار آن مراقبت در منزل از بیماران کرونایی و بازدیدهای تشدید یافته نظارتی را داریم.

 

وی بیان کرد: در شهرهای زرد سقف جمعیت حاضر در جلسات باید ۲۰ نفر باشد و در رفسنجان توانستیم جلوی برگزاری جلسات بزرگ و برخی مسابقات را بگیریم و در مجموع نسبت به بعضی نقاط در پیشگیری از تجمعات بهتر عمل کردیم.

 

اسماعیلی در خصوص آخرین آمار بیماری کرونای انگلیسی و وضعیت دو مورد شناسایی شده، توضیح داد: در رفسنجان دو نفر مبتلا به کرونای انگلیسی شناسایی شدند که از دو خانواده بودند و متأسفانه یکی از این مبتلایان فوت کرد و دیگری بهبود یافته است.

 

وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز، تعطیلی نداریم، گفت: پیگیری و نمونه گیری ها و مراکز ما به شکل کاملاً فعال خواهند بود تا اینکه غفلت نکنیم که این بیماری توسعه یابد ضمن اینکه همچنان نیز نگران عادی انگاری مردم در ایام پایانی سال هستیم.

 

اسماعیلی  همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره کمبود انسولین در رفسنجان با تایید آن گفت: کمبود انسولین وجود دارد اما وضعیت دسترسی به انسولین بهتر از ماه های قبل شده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: همچنان نگرانیم که عادی انگاری این مساله منجر به فوت عزیزان شود، سال بسیار سخت و طاقت فرسایی بر همکاران ما گذشت و هیچگاه تجربه چنین ایامی را نداشته و با نگرانی های فراوانی در همه بخش ها بهداشت و درمان گذشت.

 

اسماعیلی ندیمی به فعالیت معاونت بهداشتی دانشگاه در ایام کرونایی اشاره کرد و گفت: کلید اصلی در پیگیری و بهداشت رقم می خورد و جای تقدیر و سپاسگذاری دارد؛ در حوزه درمان نیز شبانه روز سختی پشت سر گذاشته شد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: همچنان آماده هستیم، تحمل و تاب آوری سیستم درمان بسیار بالا بود و گله مندی این بود که خیلی ها می توانستند بهتر از این همکاری کنند تا بیماری با همکاری دسته جمعی کنترل شود.

 

اسماعیلی ندیمی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی هماهنگی بین بخشی عظیمی در کشور ایجاد کرد و همکاران ما در بسیج بسیار کمک کردند، هلال احمر، فرماندار و نماینده و اصناف و بازاریانی که متضرر شدند، باز هم همچنان نیازمند مساعدت هستیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه افق کنترل بیماری کرونا روشن و واکسن آن ساخته شده است، اضافه کرد: واکسن ایرانی به زودی وارد این کارزار می شود آنچه که اکنون به دنبال آن هستیم کاهش ناتوانی ها و عوارض بعد از بیماری و مهمتر پیشگیری از مرگ ناشی از کروناست، مرگ هایی که با رعایت ها قابل پیشگیری است.

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی