پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 18 April 2024

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( ppr ) یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز است که به این بیماری، بیماری طاعون بزی هم می گویند.

به گزارش ” انارما ” ؛ کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( ppr ) یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز است که به این بیماری، بیماری طاعون بزی هم می گویند. این بیماری ویروسی و به شدت قابل انتقال بین جمعیت نشخوارکنندگان کوچک و مشترک بین حیات وحش و جمعیت دامی اهلی است و عمده ترین راه انتقال، تردد دام آلوده می باشد و در مکان هائی مشاهده می شود که دام های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می کنند .

وی گفت : این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات چشم، بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز می کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می شود. ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان مبتلا هم حاوی ویروس می باشد. این ویروس به مدت طولانی نمی تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بماند. بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزء بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی شود اما در صورت شیوع آن خسارات فراوانی به جمعیت دامی و حیات وحش وارد می کند .

شفائی افزود : یکی از مهمترین راههای پیشگیری از این بیماری، انجام واکسیناسیون به موقع دام ها می باشد و رعایت اصول امنیت زیستی از قبیل جابجائی دام ها، دفن صحیح لاشه دام آلوده، ضد عفونی آبشخورها، رعایت کلیه اصول امنیت زیستی و … می باشد. از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری طرح واکسیناسیون رایگان دولتی دام سبک ( گوسفند و بز ) بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( ppr ) در شهرستان انار آغاز و تا پایان تیر ماه این طرح ادامه دارد و هدف آن پوشش رایگان ۱۰۰% جمعیت دامی واجد شرایط به منظور ریشه کنی بیماری مذکور          می باشد .

در پایان دکتر کامران شفائی از دامداران محترم شهرستان انار خواست که همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون اداره دامپزشکی این شهرستان را داشته باشند و هر چه سریعتر نسبت به واکسیناسیون تمامی دام های خود بر علیه این بیماری اقدام نمایند خصوصا دامدارانی که مراتع مشترک با حیات وحش دارند و مستقر در حاشیه مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست هستند اقدام کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات و مورد مشکوک به بیماری در دام های اهلی و وحشی مراتب را با شماره تلفن های ۳۴۳۸۶۶۹۵ و ۳۴۳۸۷۸۶۰ واحد مبارزه با بیماری ها به این اداره اطلاع دهند./.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی