چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024

خواندن کتاب مردن با گیاهان دارویی نوشته عطیه عطارزاده از نشر چشمه مرا به گذشته نه‌چندان دور برد و به‌راحتی با شخصیتهای داستان‌ ارتباط نزدیک برقرار کردم.

خواندن کتاب مردن با گیاهان دارویی نوشته عطیه عطارزاده از نشر چشمه مرا به گذشته نه‌چندان دور برد و به‌راحتی با شخصیتهای داستان‌ ارتباط نزدیک برقرار کردم.

داستان درباره دختر نابینایی است که با مادرش تنها زندگی می‌کند پدرش سال‌ها قبل رهایشان کرده و رفته و حالا آنها با خشک‌کردن گیاهان دارویی امورات زندگی را می‌گذرانند. آنها تقریبا همیشه در خانه‌اند و دختر نابینا دوست دارد به دنیای بیرون پابگذارد.

از طرفی مادر دختر هم بیمار می‌شود این دختر در تاریکی جهانش با استفاده از قوای حسی دیگر به درک جذابی از اشیای پیرامون خود رسیده است. همه چیز برای او در ساختار و وجوه گیاهانی خلاصه شده که با آنها کار می‌کند و رابطه‌ای که با مادرش دارد. تا اینکه روزی برای شرکت در مراسمی خانوادگی از خانه خارج می‌شود و وقتی بازمی‌گردد، خیلی چیزها درونش عوض شده است.

خانم عطارزاده برای نوشتن کتابش راهنمای مردن با گیاهان دارویی سبک سورئالیسم را انتخاب کرده است. داستان کتاب با توصیفات قوی و شخصیت‌پردازی‌های محکم جلو می‌رود و خواننده را همراه خود می‌کشاند.

راهنمای مردن با گیاهان دارویی، موقعیتی خاص دارد که به لایه‌های پرآشوب ذهنی پر از سوال می‌پردازد. ذهنی تنها که میل به خشونت و عشق در آن توامان جریان دارد و این دوگانگی محوری، داستان را پیش‌بینی‌ناشدنی کرده است.

نکته‌هایی که برایم در خواندن این کتاب جالب بود، اول از همه انتخاب سوژه بود که هم تفکربرانگیز بود و ناخودآگاه باعث می‌شد خواننده شکرگذار نعمت بینایی‌اش شود و قدری دنیای یک فرد نابینا را درک‌ کند.دوم اینکه اولین اثر نویسنده بود و با نثر متفاوتی نوشته ‌شدو درآخر اطلاعات دارویی فراوانی بود که درباره گیاهان طی خوانش رمان به خواننده‌ داده می‌شد و این نشانه‌ دامنه وسیع‌ آگاهی ودانش نویسنده است که بسیار عالی بود.

 

مشخصات کتاب:

نویسنده:عطیه عطار زاده

ناشر:نشرچشمه

موضوع:رمان

تعداد صفحات:۱۱۷ص

تهیه و تنظیم: مهدیه قربانی اناری


لینک مرتبط:

چالش کتابخوانی در انارما

 

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی