جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: باتوجه به گرم شدن هوا و شیوع احتمالی بیماری دامی لمپی اسکین، باید اقدامات پیشگیرانه لازم توسط دامداران در این خصوص صورت گیرد. بیماری پوستی لمپی اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دام سنگین ( گوساله ها و گاوهای شیرده ) بیشترین حساسیت را نسبت به آن دارند.

به گزارش ” انارما ” ؛ کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: با توجه به گرم شدن هوا و شیوع احتمالی بیماری دامی لمپی اسکین، باید اقدامات پیشگیرانه لازم توسط دامداران در این خصوص صورت گیرد. بیماری پوستی لمپی اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دام سنگین ( گوساله ها و گاوهای شیرده ) بیشترین حساسیت را نسبت به آن دارند.

وی افزود: بیماری لمپی اسکین، یک بیماری ویروسی واگیردار با درصد ابتلای بالا و تلفات حدود ۴۰ درصد در گاوها که یک بیماری مهم اقتصادی در دامها می باشد که موجب کاهش تولید شیر، سقط جنین،ناباروری، آسیب های پوستی در دام می شود و با علائمی چون تب، تاول های پوستی، کم اشتهائی، ورم دست و پاها و لنگش در دام، آب ریزش از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، تورم غدد لنفاوی، عفونت ریه و مشکلات تنفسی، سرفه و عدم راه رفتن دام همراه می باشد. راههای انتقال این بیماری توسط نیش حشرات به ویژه پشه ها، تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و جراحات جلدی ( پوستی ) می باشد. واکسیناسیون دامها، سمپاشی و ضد عفونی های دوره ای و منظم دام و جایگاه دام و خرید دام از مناطق فاقد الودگی و با هماهنگی دامپزشکی در پیشگیری و جلوگیری از ابتلای دامها به بیماری لمپی اسکین موثر بر شمرده می شود و تا حد زیادی از عوارض و خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری جلوگیری می کند.

در پایان دکتر کامران شفائی از دامداران محترم این شهرستان خواست برای حفظ سرمایه دامی خود همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی مبارزه با بیماریهای دامی این اداره را داشته باشند و تمام دامهای خود را بر علیه بیماریهای دامی واکسینه کنند و از هر گونه خرید و حمل و نقل دام از مناطق الوده و بدون هماهنگی و رعایت اصول و ضوابط بهداشتی – قرنطینه ای دامپزشکی جدا خودداری نمایند.

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی