جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

به گزارش انارما دکتر کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : حمل و نقل و جابجائی غیرمجاز دام زنده باعث انتقال بیماری های دامی، بیماریهای مشترک بین انسان و دام و گسترش آنها می گردد و هزینه های گزافی را در زمینه کنترل، پیشگیری و درمان این بیماری ها بر جا می گذارد […]

به گزارش انارما دکتر کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : حمل و نقل و جابجائی غیرمجاز دام زنده باعث انتقال بیماری های دامی، بیماریهای مشترک بین انسان و دام و گسترش آنها می گردد و هزینه های گزافی را در زمینه کنترل، پیشگیری و درمان این بیماری ها بر جا می گذارد و هدف سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح های قرنطینه ( کنترل حمل و نقل و جابجایی دام و … )، نظارت بر سلامت و بهداشت و واکسیناسیون دام جهت جلوگیری از شیوع و انتشار بیماری ها و همچنین کنترل تردد دام و پیشگیری از قاچاق دام می باشد .
وی گفت : با عنایت به دستورالعمل ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین تصویب نامه هئیت دولت مبنی بر شرایط حمل و نقل دام زنده و جابجائی دام توسط اشخاص چنانچه فاقد مجوزهای لازم باشند قاچاق محسوب شده و طبق ماده ۶ قانون سازمان دامپزشکی کشور با متخلفان برخورد خواهد شد. هویت دار کردن دامها با پلاک ملی که توسط معاونت امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی صورت می گیرد نقش بسزائی در کنترل و کاهش بیماریهای مشترک بین انسان و دام را دارد و باعث ساماندهی و حفظ جمعیت دام بومی منطقه می گردد. هویت دار کردن دام همچنین اثر مثبتی در کنترل و جلوگیری از قاچاق دام دارد. هر گونه خرید و فروش، حمل و نقل، جابجائی و نگهداری دام بدون پلاک ملی و هویت گذاری، گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه ای دامپزشکی، بیمه نامه دام، کد شناسه یکتای کشاورزی و پروانه بهداشتی و بهره برداری ممنوع می باشد و دامداران بایستی برای جلوگیری از ابتلای دام های خود به بیماریها از خرید دام بی هویت خودداری کنند.
ایشان افزود: دامداران و مالکینی که قصد حمل و جابجائی دام دارند باید قبل از حمل به اداره دامپزشکی مراجعه نموده و بعد از ارائه درخواست و مدارک لازم و در صورت احراز شرایط اقدام به اخذ گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه ای دامپزشکی با خودروهای ویژه و کددار نمایند. جابجائی دام بایستی با صدور گواهی حمل بهداشتی در سیستم سراسری قرنطینه سازمان دامپزشکی در شهرستان مبدأ بعد از انجام اقدامات لازم طبق دستورالعمل و تأئید تخلیه دام در شهرستان مقصد انجام گیرد. هر گونه گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه ای دامپزشکی پس از اقداماتی همچون سمپاشی، واکسیناسیون، معاینات و تأئید سلامت دام و انجام تست های سل و بروسلوز در دام سنگین، هویت دار بودن دامها ( دارای پلاک ملی ) بیمه نامه دام، کد شناسه یکتای کشاورزی و دارا بودن پروانه بهداشتی و بهره برداری توسط اداره دامپزشکی شهرستان مبدأ صادر می گردد.
در پایان دکتر کامران شفائی از دامداران محترم شهرستان انار خواست هر چه سریعتر نسبت به پلاک کوبی و هویت دار کردن دامهای خود و دریافت کد شناسه یکتای کشاورزی و پروانه بهداشتی و بهره برداری به مدیریت جهاد کشاورزی و امور دام و بیمه نمودن دامها به صندوق بیمه کشاورزی شهرستان مراجعه و اقدام کنند که در غیر این صورت اگر اقدام به حمل و نقل و جابجائی دام بدون گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه ای دامپزشکی کنند تخلف و مصداق بارزکالای قاچاق محسوب می گردد و با متخلفین برخورد و به مراجع قضائی معرفی می گردند. لازم به ذکر است وی از همکاری صمیمانه دستگاه های محترم قضائی، فرماندهی نیروی انتظامی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان انار در این خصوص کمال تشکر و قدردانی نمود./.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی