پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از نوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد و بر لزوم رعایت موازین بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلاء به این بیماری تأکید می گردد.

به گزارش انارما ؛ کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از نوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد و بر لزوم رعایت موازین بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلاء به این بیماری تأکید می گردد.

آلودگی با این ویروس در دامها، بیماری بالینی ایجاد نمی کند و دام به ظاهر کاملا سالم است اما ممکن است با انتقال ویروس به  انسان باعث بیماری و حتی مرگ بیمار شود. ایجاد خونریزی در بافتهای بدن یکی از نشانه های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می افتد و به همین دلیل ممکن است به مرگ بیمار منجر شود. در ضمن وی اشاره کرد که تاکنون هیچ موردی مبنی بر ابتلاء به این بیماری در شهرستان گزارش نشده است.

وی افزود: دامداران، کارکنان کشتارگاهها، قصابان، سلاخان، دامپزشکان و زنان خانه دار و … از جمله افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. این بیماری معمولا از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام آلوده به افراد دیگر منتقل می شود. عدم رعایت بهداشت فردی در کشتارگاه و کشتار غیر بهداشتی و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال بیماری به انسان بویژه قصابان، سلاخان و کارکنان کشتارگاههای دام می باشد.

افرادی که به نوعی با دام سر و کار دارند متأسفانه به علت عدم آگاهی، این کنه ها را از بدن دام جدا کرده و له می کنند و از طریق گزش توسط کنه و یا وجود زخم یا جراحتی در دست فرد، بیماری به سرعت انتقال می یابد.

وی همچنین تماس با بافت گوشت آلوده را از دیگر راههای انتقال این بیماری عنوان کرد. در صورتیکه کارکنان کشتارگاهها، قصابان و خانم های خانه دار با بافت گوشت آلوده در تماس باشند این بیماری به راحتی به این افراد منتقل می شود. راههای پیشگیری و کنترل بیماری: جلوگیری از نقل و انتقال و کشتار دامهای قاچاق با اقدامات قرنطینه ای و نظارتی دامپزشکی، رعایت نکات ایمنی هنگام حمل و نقل و کشتار دام، استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت می باشد .ضمنا دامهای کشتار شده در کشتارگاه دام شهرستان انار بلافاصله به قسمت پیش سردکن منتقل شده و به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد نگهداری شده و در طی این مدت به دلیل جمود نعشی و کاهش ph لاشه در صورت وجود عامل بیماری در داخل لاشه به راحتی از بین می رود و سپس توسط خودروی مخصوص حمل گوشت به مراکز عرضه منتقل می گردد.

لذا از شهروندان محترم درخواست می شود که با تهیه گوشت مورد نیاز خود از فروشگاههای معتبر و مورد تأئید دامپزشکی و همچنین دقت کافی به وجود لیبل با درج تاریخ ذبح و انقضاء که دارای تأئیدیه مهر و سلامت دامپزشکی می باشد، از ابتلاء به این بیماری پیشگیری کنند. ضمن اینکه از ذبح دام در منازل خود جدا خودداری کرده و حتما در محل کشتارگاه دام با حضور بازرسی بهداشتی دامپزشکی دام خود را کشتار و بعد از طی دوره پیش سرد مصرف نمایند. با سمپاشی دامداری ها از ازدیاد کنه ها که مهمترین عامل انتقال دهنده این بیماری می باشند جلوگیری بعمل می آید.

کارگران، قصابان، سلاخان و دامپزشکان در حین کار در کشتارگاه باید به کلاه، دستکش، چکمه، عینک، روپوش یا لباس کار مخصوص  و مناسب و سایر لوازم حفاظت شخصی مجهز باشند. در پایان دکتر کامران شفائی گفت: در صورت مشاهده هر گونه تخلف و کشتار غیرمجاز و خارج از محل کشتارگاه دام یا گوشت بدون مهر و لیبل و مشکوک در مراکز عرضه سریعا به واحد نظارت اداره دامپزشکی شهرستان انار با شماره تماس های۳۴۳۸۷۸۶۰و ۳۴۳۸۶۶۹۵ اطلاع دهند تا از طریق مراجع قانونی و قضائی با متخلفین برخورد گردد./.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی