شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار به مناسبت هفته پدافند غیر عامل گفت : پدافند غیر عامل به معنی دفاع در مقابل تهاجم دشمن بدون استفاده از سلاح یا درگیری مستقیم است

به گزارش ” انارما ” ؛ کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار به مناسبت هفته پدافند غیر عامل گفت : پدافند غیر عامل به معنی دفاع در مقابل تهاجم دشمن بدون استفاده از سلاح یا درگیری مستقیم است اما با اجرای آن می توان از خسارات مالی و تلفات انسانی و همچنین تلفات دامی و خسارت بر تولید و امنیت غذائی جلوگیری کرد و آن را به حداقل ممکن رساند. که به همین مناسبت شعار ” پدافند غیر عامل، ایران پایدار ” نامگذاری شده است .

وی گفت : به دلیل اینکه حوزه دامپزشکی از نظر بستر و مناطق کاری در معرض عوامل بیماری زا می باشد نوع تهدیداتی که این بخش را تحت تأثیر قرار می دهد استفاده از سویه های اگزوتیک یا غیر بومی عوامل بیماری زا است و علاوه بر آن، استفاده از عوامل بیماری زا آزمایشگاهی یا ورود عوامل بیماری زا از طریق مواد بیولوژیک و دستکاری ژنتیک عوامل بومی و استفاده از آن علیه دام ها و همچنین استفاده از ترکیبات تراریخته می توانند جزو عوامل زیستی باشد که حوزه دام و طیور را مورد مخاطره قرار می دهد. نظر به نقش مهم دامپزشکی در پدافند غیر عامل به خصوص پدافند زیستی و نیز پتانسیل و ظرفیت های این شهرستان در زمینه دامداری، دامپروری و صنعت طیور وظیفه ما را در حوزه پدافند غیر عامل سنگین تر می کند. دامپزشکی با تأمین زیر ساخت های لازم نقش مهمی در توسعه صنعت دامداری، مرغداری، دامپروری و سلامت دام و طیور و فرآورده های آنها و به تبع آن سلامت انسان و همچنین افزایش راندمان تولید و امنیت غذائی و توسعه پایدار دارد.

وی به بیماری های دام و طیور اشاره و گفت در صورت عدم کنترل، پیشگیری و مبارزه با انها توسط دامپزشکی خسارات جبران ناپذیری به امنیت غذائی و اقتصاد کشور وارد خواهد آمد. از جمله اقدامات شاخص در این مورد علاوه بر ایجاد زیر ساخت های الکترونیکی، می توان به تشکیل اکیپ های واکنش سریع در مقابله با انواع بیماریها را نام برد. بدون تردید فعالیت های دامپزشکی در حوزه سلامت عمومی جامعه و تأمین امنیت غذائی منطبق با اهداف پدافند غیر عامل است. قسمت اعظمی از فعالیت های دامپزشکی شامل اقدامات پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماریهای دام و طیور و نیز اقدامات دیگر در حوزه سلامت عمومی جامعه و اقتصاد و افزایش تولید ملی در راستای پدافند غیر عامل صورت می گیرد .

 شفائی در پایان گفت : در این راستا هماهنگی و آمادگی ارگانهای ذیربط در امر پیشگیری جهت ممانعت از بروز بحران های احتمالی در حوزه بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان امری لازم، ضروری و اجتناب ناپذیر است. آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عنوان اهرم و بازوی مهم در زمینه دستیابی بر اهداف پدافند غیر عامل در جامعه می باشد که در حوزه سلامت عمومی جامعه نیاز است اطلاع رسانی های به موقع و سریع در خصوص بیماری ها به مردم ارائه شود تا مردم در برابر آن ایمن شوند. عمده فعالیت های دامپزشکی شامل کنترل و پیشگیری از بیماریها با اقداماتی نظیر واکسیناسیون، سمپاشی، ضد عفونی و همچنین نظارت و بازرسی های بهداشتی از مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی و نهاده های خوراک دام و طیور، پایش و مراقبت و کنترل  بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام و نیز بازرسی و ممیزی واحدهای تولیدی به منظور رفع نواقص و ارتقاء سطح امنیت زیستی و افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و … می باشد. پدافند غیر عامل در حوزه دامپزشکی ایجاد یک نوع مصونیت جهت جلوگیری از خطرات و خسارت های بعدی در راستای کنترل بیماریها و ایجاد امنیت غذائی و توسعه پایدار می باشد .

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

اسکان بیش از هزار و نهصد مسافر نوروزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار

به گزارش پایگاه خبری انارما، محمدعلی پورصالحی دبیر کمیته رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحدانار گفت: از ابتدای فعالیت ستاد اسکان دانشگاه در ایام تعطیلات عید نوروز، این واحد دانشگاهی میزبان همکاران و دیگر ...

یادداشت های خصوصی