پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

به گزارش انارما به نقل از احمد شجاعی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انار، لاشه یک فرد گربه سان از گونه کاراکال که در اثر برخورد با خودرو در کیلومتر ۶ جاده انار- گلشن، توسط همشهریان مشاهده و به این اداره اطلاع داده شده بود که سریعاً یگان حفاظت این اداره با هماهنگی های […]

به گزارش انارما به نقل از احمد شجاعی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انار، لاشه یک فرد گربه سان از گونه کاراکال که در اثر برخورد با خودرو در کیلومتر ۶ جاده انار- گلشن، توسط همشهریان مشاهده و به این اداره اطلاع داده شده بود که سریعاً یگان حفاظت این اداره با هماهنگی های انجام شده، لاشه این حیوان را جهت بررسی بیشتر و تهیه نمونه‌های ژنتیک به مرکز تحقیقات اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان تحویل دادند.

شجاعی افزود: کاراکال یکی از ٨ گونه با ارزش گربه سان موجود در کشور عزیزمان ایران است و طبق مقررات سازمان حفاظت محیط زیست کاراکال در زمره حیوانات در حال انقراض می باشد.

آمارها نشان می دهند از تهدیدات عمده گربه سانان از جمله کاراکال در کشور تخریب زیستگاه، ایجاد و توسعه جاده ها است که متاسفانه برخی از جاده ها از داخل مناطق حفاظت شده و زیستگاههای حیات وحش عبور می کنند که بدون شک این جاده ها تهدیدی جدی برای بقای نسل بسیاری از گونه های با ارزش حیات وحش می باشند.

وی از هموطنان درخواست کرد در صورت مشاهده حیوانات در مسیرهای جاده‌ای با احتیاط رانندگی کنند تا شاهد تلف شدن چنین گونه های باارزشی نباشیم.

کاراکال از موش و خرگوش و مار و پرندگان تغذیه می‌کند به همین دلیل نقش مهمی در کنترل جمعیت حیوانات مورد تغذیه اش دارد.

کاراکال پرندگانی مثل: کبک تیهو و کوکر در حال پرواز را با مهارت خاصی شکار و تغذیه می‌کند.

🔎مشخصات: کاراکال
از خانواده: گربه سانان
راسته: گوشت خوران
اسم علمی: Caracal
زیستگاه: استپ‌های خشک، نواحی نیمه‌بیابانی، بوته‌زارها، دشت‌ها، تپه‌های صخره‌ای و جنگل‌های کم‌درخت زیستگاه کاراکال است.

این حیوان، آب و هوای خشک با حداقل پوشش شاخ و برگ را ترجیح می‌دهد. زیستگاه کاراکال در ایران مناطق بیابانی و نیمه بیابانی به ویژه حاشیه کویر مرکزی است.

انتهای متن/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی