پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده و یک بیماری ویروسی حاد و کشنده است که

به گزارش انارما ؛  کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده و یک بیماری ویروسی حاد و کشنده است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند و میزان کشندگی بیماری بسیار بالاست به طوری که پس از ظهور علائم بیماری، درمان امکانپذیر نبوده و مرگ حتمی است .

وی گفت: کلیه حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی به این ویروس حساس می باشند و اصلی ترین راه سرایت بیماری هاری به انسان از طریق تماس با بزاق و خصوصا گاز گرفتگی توسط حیوان هار می باشد. بیماری در حیوان به دو فرم خاموش و خشمگین ظاهر می شود. در فرم خاموش حیوان فلج شده و گوشه گیر می شود ولی در فرم خشمگین حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات و انسان حمله ور می شود. حیوان هار علائمی از قبیل تغییر رفتار ناگهانی، ترشح شدید بزاق، عدم توانائی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، زوزه و ناله کشیدن و در نهایت فلجی و مرگ را به دنبال دارد .

وی افزود: ویروس عامل بیماری هاری بسیار حساس بوده و در طبیعت دوام ندارد و طی چند ساعت در بزاق خارج از دهان از بین می رود و در برابر مواد شیمیائی فوق العاده حساس بوده و در برابر نور و اشعه های آن نابود می شود. تنها راه پیشگیری از بیماری هاری، انجام واکسیناسیون می باشد. در مواقع گاز گرفتگی توسط حیوان باید بلافاصله محل زخم را با آب و صابون کاملا شستشو داد و از باند پیچی و بستن زخم جدا خودداری کرد ( چون ویروس هاری به هوا و نور حساس است ) و در ادامه سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی جهت انجام واکسیناسیون هاری و سایر اقدامات بهداشتی لازم مراجعه نمود .

در پایان کامران شفائی از صاحبان سگ های خانگی و صاحبدار اعم از سگ های نگهبان، گله و … خواست که همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون اداره دامپزشکی شهرستان انار داشته و حتما نسبت به واکسیناسیون هاری سگ های خود که کاملا رایگان و الزامی می باشد اقدام کرده تا باعث افزایش سطح پوشش ایمنی در منطقه و روستا گردد و کارت واکسیناسیون مربوطه را دریافت کنند. از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰۰ قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری واکسینه شده اند. ضمنا مرکز درمانی و مایه کوبی بخش خصوصی این شهرستان خدماتی چون صدور شناسنامه، تجویز و تزریق واکسیناسیون چند گانه و داروی های ضد انگلی و … را ارائه می دهد. دامدران محترم می توانند در جهت کنترل بیماری علاوه بر واکسیناسیون سگهای صاحبدار از تماس سگ های نگهبان و دامها با سگهای ولگرد با حصارکشی مناسب منزل و دامداری یا محلی که سگ نگهداری می شود جلوگیری بعمل آورند و همچنین با استفاده از داروهای ضد انگل نسبت به مبارزه با بیماریهای انگلی داخلی و خارجی اقدام نمایند و در صورت مشاهده و برخورد با موارد مشکوک شامل هر گونه تغییر رفتار ناگهانی و مشاهده گاز گرفتگی علاوه بر قرنطینه کامل حیوانات در ارتباط با آن مراتب را سریعا به واحد مبارزه با بیماریهای این اداره اطلاع دهند و یا با شماره های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی