جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای خطرناک مشترک بین انسان و دام   می باشد که توسط نوعی ویروس منتقل می شود…

به گزارش انارما؛ کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای خطرناک مشترک بین انسان و دام   می باشد که توسط نوعی ویروس منتقل می شود و باعث تب خونریزی دهنده حاد می گردد و تا ۳۰%  موارد ابتلاء می تواند باعث فوت بیمار گردد. عامل بیماری نوعی ویروس و مخزن این ویروس در طبیعت کنه های سخت می باشند که به دنبال خونخواری از دامها ( گوسفند، بز، گاو، شترمرغ و … ) باعث آلوده شدن دامها به این ویروس می گردند و این در حالیست که این بیماری در دامها هیچگونه علامت مشخصی ندارد اما دامها بعنوان ناقل بیماری باعث انتقال ویروس عامل بیماری به انسان می شوند.

وی افزود: این ویروس مقاومت بالائی ندارد و اقداماتی نظیر پختن گوشت، پاستوریزه کردن شیر، استفاده از ضد عفونی کننده و کاهش PH به راحتی عامل بیماری را از بین می برند. راههای انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) شامل : ۱ نیش کنه آلوده به ویروس ۲ له کردن کنه آلوده و تماس با ترشحات بدن کنه ۳ تماس پوست و زخم و مخاطات بدن انسان با خون و ترشحات، گوشت و احشاء دام آلوده ۴ تماس پوست و زخم و مخاطات بدن انسان با خون و ترشحات انسان آلوده می باشد. ایشان در ادامه گفت : با توجه به راههای انتقال بیماری افرادی که با کنه یا دام و انسان آلوده در تماسند در معرض خطر هستند و شامل دامداران، قصابان، سلاخها و پرسنل کشتارگاه دام، دامپزشکان و پرسنل دامپزشکی، پزشکان و پرستاران و پرسنل درمانی و زنان خانه دار و … می باشند. علائم بیماری در انسان ابتدا با علائمی شامل : ۱ تب و لرز و بی اشتهائی ۲ سردرد شدید و گیجی ۳ دردهای عضلانی خصوصا گردن، کمر و پشت و پاها ۴ درد شکمی، اسهال و استفراغ ۵ التهاب و پر خونی ملتحمه چشم و درد چشم و حساسیت به نور ۶ گلودرد و ضایعات خونریزی نقطه ای و در ادامه بیماری وارد فاز خونریزی دهنده می شود که علائمی شامل : خونریزی های پوستی و کبودی زیر پوستی و خونریزی مخاطات بدن، لثه ها و خون دماغ و اسهال و استفراغ خونی مشاهده می شود.

دکتر کامران شفائی در پایان گفت : نکته قابل توجه اینکه بایستی با شروع علائم اولیه و قبل از شروع علائم خونریزی بیمار به مرکز درمانی مراجعه نماید. راههای پیشگیری از این بیماری شامل موارد : ۱ جلوگیری از حمل و نقل غیر مجاز دام و خصوصا قاچاق دام ۲ کاهش جمعیت کنه ها با سمپاشی دامداریها و … و حمام ضد کنه دامها و استفاده از داروهای ضد انگل خارجی ۳ استفاده از لوازم حفاظت شخصی ( دستکش، ماسک، لباس مناسب، عینک و … ) در مورد تمامی افرادی که با خون یا ترشحات انسان یا دام آلوده در تماسند ۴ استفاده از لباس مناسب به منظور جلوگیری از گزش کنه و پرهیز از له کردن کنه و تماس با ترشحات کنه ۵ استفاده از دستکش در زمان تماس با لاشه و احشاء دام و خصوصا خرد کردن گوشت-۶-پرهیز از کشتار غیر مجاز در خارج از کشتارگاه دام و پرهیز از خرید و مصرف گوشت بدون مهر و لیبل سازمان دامپزشکی کشور از مراکز و افراد غیر مجاز ۷ نگهداری لاشه دام و گوشت و احشاء بعد از ذبح به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ تا ۰ درجه سانتیگراد ( پائین یخچال یا پیش سرد کشتارگاه دام ) به منظور رخداد پدیده جمود نعشی و کاهش PH لاشه که در نتیجه بافت لاشه اسیدی شده و حتی در صورت وجود عامل بیماری ویروس نابود خواهد شد. دکتر شفائی از همشهریان محترم درخواست کرد که در صورت مشاهده هر گونه تخلف و کشتار غیر مجاز و خارج از محل کشتارگاه دام یا گوشت بدون مهر و لیبل دامپزشکی و مشکوک در مراکز عرضه سریعا به واحد نظارت اداره دامپزشکی شهرستان انار با شماره تماس های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ اطلاع دهند تا از طریق مراجع قانونی و قضائی با متخلفین برخورد گردد./.

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی