جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

هفته معلم بهانه ای شد تا صحبتی داشته باشیم با معلم نمونه کشوری، حکیمه پورجعفری از شهرستان انار کسی که معلمی را نه برای شغل بلکه برای عشق به آن در دبستان های شهر انار تدریس می کند

به گزارش ” انارما ” ؛ هفته معلم بهانه ای شد تا صحبتی داشته باشیم با معلم نمونه کشوری، حکیمه پورجعفری از شهرستان انار کسی که معلمی را نه برای شغل بلکه برای عشق به آن در دبستان های شهر انار تدریس می کند و امسال(۱۴۰۲)به مناسبت هفته معلم در دیدار معلمان با مقام معظم رهبری که ۹ نفر آن‌ها از معلمین نمونه کشوری از استان کرمان هستند حضور پیدا کرده است.

 

در ادامه می شنویم شنیده های جالب و خواندنی این فرهیخته دانا را؛

 به‌طور مختصرخودتان را معرفی و سوابق علمی‌ ـ آموزشی و اجرایی خود را بیان کنید:

حکیمه پورجعفری هستم کارشناسی آموزش ابتدایی و ارشد روانشناسی تربیتی دارم.از سال ۱۳۸۷ تا کنون کسوت معلمی بران کرده و افتخار میکنم که معلمم.لازم به ذکر است که مدت ۱۲سال به طور غیر رسمی و در مدرسه ی غیر دولتی تدریس می‌کردم و در سال ۱۳۹۸با قبولی در آزمون استخدامی وارد مدارس دولتی شدم در سال جاری معلم پایه دوم دبستان شهید ندافیان هستم و سال های قبل را معلم کلاس اول بوده ام.

در حرفه معلمی خود تاکنون چه کارهای شاخصی انجام داده اید که به نظر خودتان برای حوزه یادگیری و آموزش مفید و مؤثر بوده است؟

همیشه به دنبال یادگیری شیوه های جدید بوده ام و سعی کرده ام محتوای آموزشی را به کمک روش های نوین و جذاب تدریس کنم و از همه مهم تر دوست واقعی دانش آموزان عزیزم و مادرهای نازنینشان بوده ام و این همراهی و همکاری دو طرفه بسیار مثمر ثمر بوده است.

و همچنین راه اندازی کتابخانه برای مادران و ترویج کتابخوانی ، شرکت در دوره تربیت بنیادی فرزند و کمک به مادران در تربیت صحیح فرزند و تقویت مهارتهای دانش آموزان از جمله مهارت تفکر و نه گفتن ، راه اندازی اتاق بازی در مدرسه  ، اجرای طرح آموزش دانش آموز به دانش آموز از شیوه های جدید یادگیری بود که بکار برده ام.

در زمینه آموزش و تدریس چه فعالیتی داشته اید؟

شرکت در دوره های آموش اختلالات یادگیری و کمک به دانش آموزانی که دچار اختلالات یادگیری هستند و آموزش نحوه کار کردن با این دانش آموزان به سایر همکاران در مدرسه، شرکت در دوره های تند خوانی و تقویت حافظه دانش آموزان از طریق اجرای تکنیک های تندخوانی و آموزش این تکنیک ها به سایر همکاران در مدرسه و شرکت در دوره های ارتباط طولی کتب ریاضی شش پایه و استفاده از آن در طول سال از جمله فعالیت هایی است که می توان نام برد.

از نظر شما چه معلمی برای دنیای امروز موفق و کارآمد است؟

معلمی که بتواند مدام علم خود را به روز رسانی کند و به تمام جنبه های رشد دانش آموزانش توجه کند.

به نظر شما آیا امروزه تعریف و شرایط یک معلم خوب نسبت به گذشته عوض شده است؟

بله در گذشته تکنولوژی رشد چندانی نداشته و معلم ها وقتی از دانشگاه وارد مدرسه می شدند حداقل برای چند سال نیاز چندانی به آموزش جدید نداشتند اما در دنیای کنونی که هر لحظه علم پیشرفت کرده و تکنولوژی ها رشد می‌کنند معلم باید مدام به دنبال یادگیری باشد و مورد دیگر اینکه در گذشته محیط ها بسته بود اما الان به لطف پیشرفت تکنولوژی محیط ها بسیار گسترده است بنابراین معلم نیز باید در کنار خانواده به تربیت درست دانش آموزان کمک کند.

فکر می کنید سنگ بنای موفقیت شما را چه کسی یا چه چیزی متحول کرده است؟

در جواب چه چیزی باید بگم خواستن ،توکل و تلاش مستمر و در جواب چه کسی باید بگم اول خدا و بعد حمایت همیشگی و همه جانبه ی خانواده و داشتن همکارانی پر تلاش و باتجربه که بی هیچ چشم داشتی در راه رسیدن به هدف کمکم کرده اند.

فکر می‌کنید جای چه رویکردی در آموزش کشور ما خالی است؟
بنظرم رویکرد مهارت محور و مهارت آموز در آموزش ها بسیار خالی است.

به نظر شما یک معلم ابتدایی خوب چه شاخص هایی باید داشته باشد؟

اولین مهم شادابی و سرزنده بودن معلم هست.معلم ابتدایی باید بتونه با بچه ها دوست بشه مصداق شعر زیبای چون که با کودک سرو کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد.علم و دانایی و خستگی ناپذیری هم که جزیی جدایی ناپذیر از حرفه معمی هست.

خاطره ای از دوره معلمی خود تعریف کنید؟
معلمی هر روز و هر لحظه ش خاطره س باید معلم باشی تا شیرینی خاطره هاش رو درک کنی تمام نگاه های شیرین و محبت های از سر صداقت و حتی اشک های پاک بچه ها خاطره س نمیشه از بینشون گلچین کرد .

اگر نکته ای برای دانشجویان، معلمان و دانش آموزان و اولیا دارید بفرمایید؟
اگر عاشق معلمی هستید وارد این حرفه شوید اینجا وادی عشقه باید عاشق باشی که خسته نشی و حتی سختی هاش رو هم شیرینی ببینی.

انتهای متن/

دیدگاه کاربران

مهرابی سه‌شنبه 2 می 2023 - 7:17 ب.ظ

با عرض تبریک به خانم پور جعفری ،انشاا… موفق باشند

مهرابی دبیر ادبیات سه‌شنبه 2 می 2023 - 7:17 ب.ظ

با عرض تبریک به خانم پور جعفری ،انشاا… موفق باشند

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی