پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 18 April 2024

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: با شروع فصل گرما، ویروس تب کریمه کنگو که عامل یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد از طریق گزش کنه قابل انتقال می باشد و این بیماری شیوع بیشتری پیدا می کنند .

به گزارش ” انارما ” ؛ کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: با شروع فصل گرما، ویروس تب کریمه کنگو که عامل یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد از طریق گزش کنه قابل انتقال می باشد و این بیماری شیوع بیشتری پیدا می کنند .

وی افزود : دامداران و کارکنان کشتارگاهها ( قصابان، سلاخان و … ) از جمله افرادی هستند که بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. به همین علت یک دوره کلاس آموزشی – توجیهی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با حضور کارکنان و قصابان کشتارگاه دام در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان انار برگزار گردید.

وی در مورد این بیماری توصیه ها و نکاتی را تذکر و یادآوری نمودند و بر لزوم رعایت موازین بهداشتی جهت جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به این بیماری تأکید گردید. این ویروس معمولا از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات لاشه دام و یا انسان آلوده به دام و افراد دیگر که دارای زخم و جراحات پوستی هستند یا در اثر تماس ویروس با مخاطات منتقل می شود. عدم رعایت بهداشت و حفاظت شخصی در کشتارگاه و کشتار غیر بهداشتی و خارج از کشتارگاه بدون حضور بازرس بهداشتی دامپزشکی و عدم رعایت دوره پیش سرد و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال این ویروس و بیماری به انسان بویژه قصابان و کارکنان کشتارگاه های دام می باشد. این گروه از افراد شاغل باید مجهز به وسایل حفاظت شخصی از قبیل کلاه، دستکش، چکمه، عینک و روپوش یا لباس کار مخصوص باشند .

وی اشاره ای به اهمیت سمپاشی جایگاه دام و دامها داشت که از ازدیاد کنه ها که مهمترین عامل انتقال دهنده بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می باشند جلوگیری می کند و همچنین عدم استفاده از دست برای جدا کردن کنه از بدن دام . دکتر شفائی به دامداران و قصابان تأکید کرد که تمام مسائل قرنطینه ای، بهداشتی و حفاظت شخصی را رعایت نمایند و کشتار دام تحت نظارت و هماهنگی اداره دامپزشکی در محل کشتارگاه دام صورت گیرد. وی در پایان گفت : مهمترین راههای پیشگیری از بیماری CCHF ( تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ) شامل : ۱ – پرهیز از هر گونه نقل و انتقال غیر مجاز دام و خصوصا دام قاچاق از مناطق پر خطر و در تماس بودن با این قبیل دامها – ۲ – کاهش جمعیت کنه ها با سمپاشی دامدار ی ها، کشتارگاه و … و استفاده از داروهای ضد انگل خارجی و انجام به موقع این مهم – ۳ – استفاده از لوازم حفاظت شخصی ( دستکش، ماسک، لباس مناسب، چکمه و … ) در مورد تمامی افرادی که با خون و ترشحات دام یا انسان در تماس هستند ( کشتارگاهها، دامداری ها، پرسنل دامپزشکی و … ) – ۴ – استفاده از لباس مناسب به منظور جلوگیری از گزش کنه و پرهیز از له کردن کنه – ۵ –استفاده از دستکش در زمان تماس با لاشه و احشاء دام و خصوصا خرد کردن گوشت – ۶ – نگهداری گوشت در دمای ۴ تا ۰ درجه سانتیگراد یا دمای یخچال به مدت ۲۴ ساعت به منظور کنترل ویروس عامل بیماری ( در این مرحله تا ۲۴ ساعت گوشت نباید منجمد شود ) و رخداد جمود نعشی و کاهش ph لاشه که باعث نابودی ویروس بیماری می شود – ۷ – پرهیز از کشتار غیر مجاز در خارج از کشتارگاه و پرهیز از خرید و مصرف گوشت بدون مهر و لیبل دامپزشکی از افراد یا مراکز غیر مجاز عنوان کرد و از تمامی شهروندان محترم درخواست کرد ضمن رعایت موارد مذکور در صورت مشاهده هر گونه تخلف ( قاچاق دام، کشتار غیر مجاز و … ) با شماره های شبکه دامپزشکی این شهرستان ۳۴۳۸۶۶۹۵ و ۳۴۳۸۷۸۶۰ تماس گیرند./.

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی