شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024

شهرستان انار که در مسیر ترانزیتی تهران به بندرعباس قرار دارد ، یکی از مناطق کهن استان کرمان است که وجود آثار متعدد تاریخی در آن از این واقعیت حکایت دارد. شهرستان انار در دوران انقلاب اسلامی سه شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و اکنون افتخار آرمیدن ۱۲۰ شهید والامقام و شهیدگمنام را […]

شهرستان انار که در مسیر ترانزیتی تهران به بندرعباس قرار دارد ، یکی از مناطق کهن استان کرمان است که وجود آثار متعدد تاریخی در آن از این واقعیت حکایت دارد.

شهرستان انار در دوران انقلاب اسلامی سه شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و اکنون افتخار آرمیدن ۱۲۰ شهید والامقام و شهیدگمنام را در این خطه دارد.

آستان مقدس امامزاده محمدصالح(ع)،محوطه تاریخی ارگ ساسانی انار ، قلعه داوودآباد ، قلعه سنگی ده حیدر، قلعه بیاض و کارورانسرای بیاض ،ساختمان اداره طرق انار ، خانه ابولحسن خان ، مسجد خواجه ، بقعه بشرحافی، برج کلیاس بشرآباد ، یخدان انار و.. نشان دهنده دیرینگی و قدمت طولانی و تاریخی و اهمیت این منطقه است.

نام شهر انار تا بیش از سال۳۵۰ هجری قمری (بیش از هزارسال قبل) شهر ( آبان ) بوده است.آبان به معنای (آبهای روان) و صفت آناهیتا( ناهید) ، ایزدبانوی نگهبان آبها در دوران ایران باستان بوده که حاکی از آن هویت تاریخی چندهزار ساله این منطقه است .

استاد باستانی پاریزی نیزدر کتاب (خاتون هفت قلعه) تاکید کرده که شهر انار را منسوب به ناهید میداند.

(کاربافی ، لبافی ، چرخ ریسی و اسی) از جمله هنر ها و صنایع دستی و قدیمی انار بوده که این روزها جز نام و خاطرهای از آنها چیزی دیگر باقی نمانده است.

شهرستان انار یکی از مراکز اصلی تولید پسته کشور است . باغات پسته این شهرستان بیش از ۳۰هزار هکتار  است که سالانه ۲۵هزارتن پسته از آنها برداشت میشود.بخش زیادی ازپسته اکبری که مرغوب ترین پسته است در شهرستان انار تولید میشود.

بخش انار در تاریخ ۱۳۸۸/۰۳/۱۰ به شهرستان تبدیل شد.

آستان مقدس امامزاده محمدصالح(ع):(برای مشاهده تصاویر در کیفیت اصلی روی عکس مورد نظر کلیک کنید)

شهدای شهرستان انار و سه شهید انقلاب اسلامی:

 
ارگ ساسانی انار:

 

بقعه بشرحافی انار:

کاروانسرای تاریخی انار:

یخدان انار :

 

برداشت محصول پسته در شهرستان انار:

برخی دیگر از زیباترین آثار تاریخی شهرستان انار:(منبع تصاویر:سایت خانه خشتی)

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

یادداشت های خصوصی