پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

بزرگ بانکی اعدام شد
مه آفرید امیرخسروی به دنبال اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی اعدام شد

به گزارش انارما،دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، حکم محکومیت به اعدام محکوم علیه زندانی مه آفرید امیرخسروی فرزند منصور، سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه 1393 در محل زندان اوین اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، حکم محکومیت به اعدام محکوم علیه زندانی مه آفرید امیرخسروی فرزند منصور از بابت افساد فی الارض مه آفرید خسروی اعدام شداز طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی و توسل به روش های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پولشویی و پرداخت رشوه صورت گرفت.

حکم صادره در دیوان عالی کشور تأیید و امروز اجرا شد.

شهريورماه 1390 بود كه موضوع يك فساد بزرگ بانكي به مبلغ حدود سه هزار ميليارد تومان خبرساز شد. پرونده اي با 30 هزار برگ دادنامه كه پاي بسياري از سرمايه داران و حتي مسئولان دولتي را به ميان كشيد و موجب فرار مديرعامل بانك ملي ايران از كشور شد.

ناصر سراج بهمن ماه 1390 بر صندلی قضاوت اين پرونده تکیه زد. این دادگاه بیش از یکسال ادامه داشت تا اینکه بالاخره حکم نهایی متهمان در بهمن ماه سال 91 اعلام شد که بر اساس آن 4 متهم اصلی پرونده به اعدام محکوم شدند و دیوانعالی کشور هم احکام را تائید کرد.

اعلام احكام متهمان اصلي پرونده فساد بزرگ بانكي با اعتراض برخي حقوقدانان و وكلاي متهمان همراه بود و حتي پاي چهره هاي سياسي هم به محفل اظهار نظرهاي حقوقي باز شد تا جايي كه صادق زيبا كلام گفت: اين حكم سياسي بوده و با اعدام نمي شود پرونده اي را بست.

اين اظهارات با واكنش تند حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي همراه بود. دادستان كل كشور گفت: افراد سیاسی همه را به کیش خود پندارند. این دادگاه با حضور وکلا انجام شد و تمام آحاد جامعه در جریان رسیدگی پرونده بودند حالا فردی سیاسی از نگاه سیاسی مطلبی می نویسد که قابل توجه نیست. شعبه دیوان عالی قابل شناخت است. آنها را می شناسند و به تقوا و تعهد خوشنامند. حکم را هم دقیق خوانده و تایید کرده اند. برخی این حرفها را نزنند، چه بگویند . باید به نحوی نظر سیاسی خود را ابراز کنند. البته  برخی هم غیر از این آقا، منافع خود را در خطر می بینند و حرف می زنند.

احکام دادگاه برای 4 مفسد اقتصادی

مه آفرید خسروی:  به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و مفسد فی الارض شناخته شدن به اعدام محکوم و به اتهام پولشویی به رد اموال و به پرداخت یک چهارم 2500 میلیارد تومان به عنوان جریمه محکوم شد.

بهداد بهزادی:  معاون حقوقی شرکت آریا به اعدام و به اتهام شرکت در پولشویی به پرداخت یک چهارم 2500 میلیارد تومان مبلغ اختلاس به عنوان جریمه محکوم شد.

ایرج شجاعی: معاون مالی شرکت به استناد ماده 4 قانون تشدید کلاهبرداری و ارتشاء محکوم اعدام و به اتهام پولشویی به پرداخت یک چهارم 2500 میلیارد تومان به عنوان جریمه محکوم شد.

سعید کیانی رضازاده: رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز نیز به عنوان مفسد فی الارض شناخته شد و به اعدام محکوم شد.

همچنین این فرد به بازگرداندن وجوهی که به عنوان رشوه دریافت کرده محکوم و به 23 میلیارد و 500 میلیون ریال جریمه محکوم شد.

دلايل تاخير در حكم اعدام مه آفريد خسروي و سه متهم ديگر

به گزارش مهر، يك منبع آگاه دلايل تاخير در اجراي حكم مه آفريد خسروي و سه متهم ديگر اين پرونده كه محكوم به اعدام شده اند را اينگونه عنوان كرد:

1- در حكم دادگاه مصادره اموال عنوان نشده و آمده است كه بايد متهم حكم رد مال و جريمه نقدي را اجرا كند. براي همين رد مال و پرداخت جزاي نقدي برعهده متهم بوده و تا قبل از اجراي اين حكم نمي توان متهم را اعدام كرد.

2- مه آفريد خسروي تمام اختيارات اموال خود را به وكيل خود “غلامعلي رياحي” واگذار كرده ولي هنوز دادگاه موضوع رد مال و پرداخت جزاي نقدي را به وكيل اعلام نكرده اين در حالي است كه تنها وكيل خسروي مي تواند اين وجوه را پرداخت كند.

3- ارائه لايحه اعمال ماده 18 و اعتراض وكلاي متهمان اعدامي مستنداتي دارد.  در حكم ديوانعالي كشور و حكم شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي به فتواي مراجع هم در كنار موارد قانوني استناد شده است ولي بعدا پس از مراجعه خانواده متهمان به دفتر آيات عظام مراجع اعلام كردند كه آنان چنين استفتايي نداده اند. حالا وكيل پرونده بر اساس ماده 272 قانون آيين دادرسي كيفري تقاضاي اعاده دادرسي خود را به ديوانعالي كشور اعلام كرده و همزمان با اين درخواست تقاضايي هم به رئيس قوه قضائيه داده شد تا با اعمال اختيارات خود به استناد ماده 18 اصلاحي قانون آيين دادرسي كيفري اعاده دادرسي را تجويز كند.

زندگی نامه مه افرید از ساخت جعبه میوه تا سرمایه 4700میلیاردتومانی

مه آفرید بنابر پیشنهاد برادرش مهرگان اقدام به ساخت جعبه میوه می‌‌کند و مدتی به امر خرید و فروش دام مشغول بوده و کارهای خود را با خودروی پیکان مهرگان انجام می‌داده است. مه آفرید در سال ۱۳۸۰ پس از آشنایی با یکی از مقامات رودبار و یکی دیگر از مقام های مسئول در بانک و در اختیار گرفتن رانت، مقدمات راه‌اندازی داماش را به دست می‌آورد. مه آفرید با پیشنهاد فردی به نام(ژ) شرکت خدمات کشاورزی میثاق گیلان را خریداری می‌کند.بعد از افشا شدن ماجرای فساد بانکی، منابع مختلفی میزان ثروت مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا(مه آفرید امیر خسروی) را ۴۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کردند.

مجله معتبر «فوربس» به صورت دوره ای فهرست ثروتمندان جهان را منتشر می کند. طبق این فهرست، امیر خسروی با سه میلیارد و ۸ میلیون دلار در رده ۲۹۰ ثروتمندان جهان جای می گیرد.

در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ مه آفرید امیرخسروی با اداره کردن گاوداری فعالیت اقتصادی خود را بیشتر کرد.(۴) وی که تا سال ۱۳۷۲ نیز در خدمت سربازی بوده، این واحد دامداری را با استفاده از طرح‌های زودبازده بنیان‌گذاری کرده بود. ادامه فعالیت‌های وی با سواستفاده از این وام‌ها همراه بود و باعثشد که به فساد مالی روی آورد.همچنین سرمایه آغازین «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» در ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ برابر با ۵۰ میلیون تومان بوده که بر اساس صورت جلسه هیئت مدیره همین شرکت در تاریخ ۳۰/۱۱ / ۱۳۸۷ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.

شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در سال ۸۹ در جهت خصوصی سازی در اقداماتی مشکوک توانست ۹۴٫۹۶ درصد از سهام ماشین سازی لرستان، ۹۵٫۲ درصد از سهام گروه صنعتی فولاد ایران، ۹۵ درصد از سهام مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن(تراورس) و ۳۹٫۵ درصد از سهام فولاد اکسین خوزستان را خریداری نماید.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی